Bramy fabryki Magna-Steyr w Grazu opuściły właśnie pierwsze egzemplarze nowego wcielenia Mercedesa klasy G. Austriacki zakład nieprzerwanie zajmuje się budową legendarnego modelu od 1979 roku.
Warto pamiętać, że prace nad pierwotnym wcieleniem „Gelendy” ruszyły w 1972 roku. Auto od początku opracowywane było z myślą o wojsku. By obniżyć koszty opracowania modelu w 1974 roku Mercedes nawiązał współpracę z firmą Steyer-Daimler-Puch (dziś Magna-Steyr) produkującą wówczas wojskowe ciężarówki.
Zakład w Grazu budowany był specjalnie z myślą o budowaniu użytkowej klasy G. Prace ziemne ruszyły w 1975 roku. Pierwsze samochody opuściły fabrykę cztery lata później. Do dziś wiele procesów montażowych w Grazu wykonywanych jest ręcznie. Cechą charakterystyczną austriackiej fabryki jest nietypowy, wiodący na szczyt pobliskiej góry Schöckl, tor testowy. Każdy z wyprodukowanych egzemplarzy klasy G, przed dostarczeniem do nabywcy, samodzielnie zdobyć musi wznoszący się na 1445 m n.p.m. szczyt.
Nowa generacja legendarnej terenówki zadebiutowała w początku bieżącego roku w Detroit. Samochód jest aż o 170 kg lżejszy od poprzednika. Tak znacząca redukcja masy to zasługa wykorzystania nowej mieszanki materiałów, zawierającej wysokowytrzymałe i ultra-wysokowytrzymałe stale oraz aluminium. Sztywne nadwozie jest teraz wytwarzane z różnych gatunków stali, a błotniki, pokrywa silnika i drzwi są wykonane z aluminium.
Głównym celem przy opracowywaniu najnowszej generacji „Gelendy” było stworzenie nowej jakości prowadzenia na drogach każdego rodzaju. W terenie nowa klasa G spisuje się jeszcze lepiej od poprzedniczki, a na asfalcie jest od niej znacznie zwinniejsza, bardziej dynamiczna i komfortowa. Niemcy nie poszli jednak na kompromis - pozostawiono drabinkową ramę, 100-proc. blokady dyferencjałów oraz przekładnię redukcyjną.
W chwili rynkowej premiery w czerwcu bieżącego roku klasa G trafi do sprzedaży w cenie 439.430 zł netto (wersja G 500). Specyfikacja modelu obejmuje szereg nowych elementów, takich jak reflektory LED, systemy wspomagające jazdę, wysokiej jakości wykończenie kabiny ze skórzaną tapicerką oraz nowe zawieszenie. Dla wymagających klientów przewidziano opcjonalne wyposażenie, jak np. pakiet wykończenia wnętrza ze skórą na panelach drzwi.