Skoda zaprezentowała właśnie swój ósmy samochód studencki - Skodę Afriq. Auto jest wyposażone w silnik 2.0 TSI z napędem 4x4, znany z modelu Octavia. Generuje on 190 KM mocy i charakteryzuje się maksymalnym momentem obrotowym 320 Nm. Model AFRIQ, który nawiązuje do legendarnego Rajdu Dakar, posiada innowacyjny generator wody pitnej, pozyskujący ją z wilgotnego powietrza.
25 uczniów ze Szkoły Zawodowej Skody Auto, którzy byli odpowiedzialni za powstanie samochodu, zaprojektowało go wspólnie z zespołem Skoda Design. Dynamiczny wygląd modelu AFRIQ podkreślają 15-calowe felgi "OZ Racing”. Nazwa rajdowego pojazdu nawiązuje do legendarnego Rajdu Dakar, który przez wiele lat prowadził przez bezdroża kontynentu afrykańskiego.
W przeciwieństwie do oryginalnego modelu Kamiq, na którym bazuje samochód koncepcyjny, Skoda Afriq jest modelem dwudrzwiowym. Aby usztywnić nadwozie, uczniowie zespawali dwoje tylnych drzwi i połączyli je bezpośrednio z klatką bezpieczeństwa zaprojektowaną specjalnie dla pojazdu. Podobnie jak w modelu FABIA Rally2 evo, klapa wentylacyjna jest zintegrowana z dachem. Tylny spojler również pochodzi z odnoszącego sukcesy samochodu rajdowego z Mladej Boleslav. Inne podobieństwa do rajdowej ŠKODY FABIA obejmują m.in. dodatkowe reflektory z przodu pojazdu. Skoda Afriq ma 4362 mm długości, 1870 mm szerokości i 1570 mm wysokości. Rozstaw osi wynosi 2649 milimetrów, a prześwit 190 milimetrów.
Skoda Afriq
Przy kompletowaniu wyposażenia samochodu, uczniowie skorzystali z pomocy ekspertów ŠKODA Motorsport. Sportowe fotele kubełkowe, sześciopunktowe pasy bezpieczeństwa oraz kierownica i deska rozdzielcza zostały zaczerpnięte bezpośrednio ze ŠKODY FABIA Rally2 evo. Żaden samochód rajdowy nie jest pozbawiony klatki bezpieczeństwa – Afriq jest wyposażony w jednostkę zbudowaną na zamówienie, korzystającą z systemu gaśniczego zainstalowanego za siedzeniem pasażera. Dysze wylotowe środka gaśniczego rozmieszczone są w całym wnętrzu.
190-konny silnik i 320 Nm maksymalnego momentu obrotowego W modelu AFRIQ uczniowie połączyli komponenty techniczne Skody Kamiq, która była używana jako podstawa auta, Skody Octavia i modelu rajdowego Skoda Fabia Rally2 evo. Nadwozie pochodzi z modelu Kamiq, a rajdowa FABIA dostarczyła wiele komponentów, szczególnie we wnętrzu. Układ napędowy Skody Octavia 4x4 zapewnia moc ósmemu studenckiemu samochodowi – 7-biegowa skrzynia DSG rozdziela dostępne dla kierowcy 190 KM mocy na wszystkie cztery koła.
Woda pozyskiwana z powietrza Skoda Afriq
Pod okiem ekspertów uczniowie ze Szkoły Zawodowej ŠKODY wyposażyli model AFRIQ w innowacyjny generator wody pitnej firmy Watergen. Rajdowy pojazd, nawiązujący do legendarnego Rajdu Dakar, może zapewnić swoim pasażerom czystą i schłodzoną wodę pitną, kiedy tylko tego potrzebują. Dzięki opatentowanemu procesowi Watergen uzyskuje wodę z wilgotności powietrza, co pozwala wytwarzać ją nawet na pustyni. Instalując jednostkę w modelu AFRIQ, ŠKODA AUTO podnosi świadomość tej technologii, która może pomóc w zwalczaniu niedoborów wody w regionach pustynnych. Ponadto eliminacja konieczności stosowania jednorazowych butelek zmniejsza ilość odpadów z tworzyw sztucznych.
Cztery miesiące budowy, 2000 godzin pracy Budowa Skody Afriq zajęła cztery miesiące, a uczniowie spędzili nad nią około 2000 godzin. Nadwozie podstawowego modelu Kamiq zostało zasadniczo przeprojektowane – tylne drzwi miejskiego SUV-a zespawano, a błotniki, nadkola i zderzaki dwudrzwiowego Afriq powiększono. Dodatkowo wzmocniono zawieszenie. Czasochłonna była także adaptacja wymagana do zainstalowania napędu na cztery koła, przejętego z modelu Octavia. Podobnie jak w poprzednich latach, dostosowania strukturalne nadwozia okazały się szczególnie złożone – uczniowie musieli wyrównać nadwozie, zmienić kształt wszystkich krawędzi pojazdu i wypełnić wszystkie łączenia, aby nadwozie ukształtować.
Ścisła współpraca z działem ŠKODA Motorsport Oprócz sztabu inżynierów i pracowników z działów rozwoju technicznego, projektowania i produkcji, uczniowie otrzymali również wsparcie od ekspertów z zespołu ŠKODA Motorsport. Biorąc pod uwagę, że prototypowa Skoda Afriq jest zaprojektowana jako pojazd rajdowy, dział ŠKODA Motorsport był bardziej zaangażowany w rozwój tego modelu, niż kiedykolwiek wcześniej w historii projektu samochodu studenckiego ŠKODA. Eksperci marki podzielili się swoją wiedzą techniczną z uczniami i dostarczyli im niezbędny sprzęt. Zapewnili m.in. dodatkowe reflektory, a także wentylację i tylną klapę ze zintegrowanym spojlerem ze ŠKODY FABIA Rally2 evo. Dzięki współpracy na pokładzie można znaleźć kilka innych elementów ze ŠKODY FABIA Rally2 evo, w tym dwie kamery z mikrofonami, kierownicę, deskę rozdzielczą, sześciopunktowe pasy bezpieczeństwa i specjalne fotele sportowe.
Od szkoły zawodowej do Akademii ŠKODY Szkołę zawodową ŠKODY w Mladej Boleslav założono w 1927 roku. Szybko zyskała ona renomę placówki o doskonałym poziomie nauczania. Dziś może poszczycić się liczbą 24 000 absolwentów. Każdemu z nich złożono ofertę pracy w fabryce marki. Aktualnie do szkoły uczęszcza około 900 uczniów, którzy biorą udział w 19 różnych kursach technicznych. W 2013 roku placówka stała się częścią Akademii ŠKODY, w ramach której wdrożono coroczny projekt koncepcyjnego samochodu studenckiego. Umożliwia on młodym talentom nie tylko zaprojektowanie oryginalnego pojazdu, ale także samodzielne zbudowanie go.