Fabię I generacji zaprezentowano w 1999 roku. Samochód zbudowany został w oparciu o płytę podłogową Volkswagena Polo, na której bazuje również m.in. Seat Ibiza/Cordoba. Auto dostępne było w trzech wersjach nadwoziowych: jako pięciodrzwiowy hatchback, czterodrzwiowy sedan oraz kombi (pojemność bagażnika 426 litrów). To właśnie kombi na rynku wtórnym najszybciej znajduje nabywców, natomiast największa liczba ogłoszeń sprzedaży dotyczy wersji hatchback.
Wnętrze jednej z bogatszych wersji
Skoda Fabia oferuje przyzwoite warunki podróżowania czterem dorosłym osobom - rozstaw osi 246 cm zapewnia wystarczającą przestrzeń na nogi zarówno z przodu, jak i z tyłu. Nadwozie dokładnie przemyślano i przekalkulowano pod względem bezpieczeństwa. Cztery gwiazdki w testach EuroNCAP również należy uznać za dobre osiągnięcie.
Skoda Fabia oferowana była w trzech wersjach nadwoziowych
Wybór wersji silnikowych jest bardzo bogaty. W Fabii montowano jeden z ośmiu silników benzynowych i jeden z sześciu diesli. Salonowe cenniki otwierały samochody z silnikami trzycylindrowymi o pojemności 1.0. Przez pierwsze trzy lata produkcji jednostka ta dysponowała mocą zaledwie 50 KM, w 2002 roku jej pojemność podniesiono do 1.2 l, a moc - do 54 KM, ponadto pojawiła się wersja 12-zaworowa o mocy 64 KM. Są to proste silniki z łańcuchem rozrządu, a do największych ich wad (oczywiście poza całkowitym brakiem osiągów) zaliczyć trzeba plastikowy kolektor dolotowy, co znacząco podnosi koszt instalacji gazowej (do około 3000 zł).
Skoda Fabia sedan
Większą mocą mogą pochwalić się silniki o pojemności 1.4 l, chociaż trzeba zwrócić uwagę, że w Fabii montowano dwie zupełnie różne jednostki o tej pojemności. Pierwsza z nich (MPI) to archaiczna konstrukcja z wałkiem rozrządu w bloku, pamiętająca czasy gdy Skoda była samodzielną firmą. Nie zachwyca ona kulturą pracy ani zużyciem paliwa, ale jest łatwa i tania w naprawach, można również tanio zamontować LPG. Główne wady to zużywanie oleju, dość szybko naciągający się łańcuch rozrządu oraz podatność na przegrzanie.
Skoda Fabia kombi
Silniki oznaczane 1.4 16V pochodzą od Volkswagena i dysponują mocą 75 lub 100 KM. Obie są godne zainteresowania. Natomiast jako ciekawostkę należy potraktować silnik dwulitrowy (115 KM). Wersja ta rzadko występuje na rynku wtórnym, a jej główną zaletą jest podatność na "zagazowanie".
Fani silników Diesla również mają w czym wybierać. Dobrą opinią cieszy się silnik 1.9 SDI. Jest to jednostka z wtryskiem pośrednim i bez turbosprężarki. Osiągi i kultura pracy są więc dalekie od ideału, za to niebagatelną zaletą jest bezawaryjność. Warto jednak pamiętać, że większość tych silników ma już za sobą naprawdę poważne przebiegi.
Polacy najchętniej kupują kombi i hatchbacki
W Polsce szybko znajdują nabywców również silniki 1.9 TDI o mocy 101 KM. Jednostka ta posiada turbosprężarkę oraz pompowtryskiwacze, jej koszt utrzymania jest więc zdecydowanie wyższy, ale i osiągi zupełnie przyzwoite. Koszt regeneracji turbiny wynosi około 1000-1500 zł, natomiast nowy pompowtryskiwacz kosztuje około 900 zł. Kłopotliwa jest również wymiana rozrządu (co 90 tys. km), przez co pochłonie około 500-1000 zł.
Mniejszym zużyciem paliwa może pochwalić się trzycylindrowy silnik 1.4 TDI (występował w trzech wariantach mocy - 70, 75, 80 KM). Trzy cylindry dają o sobie znać również gorszą kulturą pracy.
Skoda Fabia sedan
W kategorii "usterkowość" Fabia jest "średniakiem". Odzwierciedlają to m.in raporty TUV, w których czeski maluch konsekwentnie zajmuje miejsca w połowie tabeli. Typowe usterki, z jakimi spotkać się może właściciel Skody, to np. niewielkie wycieki z zespołu napędowego i awarie pompy wodnej (silnik 1,4MPI), awarie elektryki (światła stopu/cofania, centralny zamek, podnośniki szyb), czy przedwczesne zużycie łańcuszków rozrządu (1,4 MPI).
Poza tym - jak zwykle na polskich drogach - trzeba się też liczyć z usterkami zawieszenia (wahacze, końcówki drążków kierowniczych, aczkolwiek szczególnie szybko ulegają zużyciu łączniki stabilizatorów). Koszty napraw nie są wysokie, w Fabii zastosowano bowiem klasyczne rozwiązanie - z przodu kolumny McPhersona, a z tyłu belkę sztywną.
Skoda Fabia kombi
Sporą zaletą samochodu jest natomiast bardzo dobre zabezpieczenie antykorozyjne. Bezwypadkowe egzemplarze praktycznie wolne są od problemów z rdzą. Wybór karoseryjnych części zamiennych jest bardzo bogaty i obejmuje zarówno elementy oryginalne, jak i różnej jakości zamienniki. Popularność samochodu powoduje, że nie zwykle nie ma również problemu ze znalezieniem elementów używanych. Ceny nie są wysokie.
Skoda Fabia hatchback
Wyposażenie używanych Fabii jest bardzo zróżnicowane. Raczej unikać trzeba egzemplarzy bazowych z czarnymi zderzakami, które na wyposażeniu nie mają praktycznie nic poza kołami i kierownicą (brak np. wspomagania kierownicy). Natomiast w najbogatszych wersjach znaleźć możemy np. elektrycznie sterowane szyby, a nawet klimatyzację. Gorzej, że większość z nich pochodzić będzie z importu, auta z polskich salonów najczęściej są uboższe i napędzane słabszymi silnikami.
Mimo wszystko, pierwszą generację Skody Fabii uznać trzeba za bardzo udany samochód. Duża odporność na korozję, niewysoki koszt utrzymania, niskie spalanie i szeroki wybór silników powodują, że każdy znajdzie coś dla siebie.
Skoda Fabia - sprawdź ceny, dane techniczne, osiągi, poziom bezpieczeństwa i koszty utrzymania.W artykule jest pewna nieścisłość. Skoda Fabia 1,9 SDI posiada silnik o wtrysku bezpośrednim. Komora spalania- toroidalna znajduje się w tłoku.
Posiadam Fabię sedan z tym silnikiem już 6 lat i zgadzam się z opinią o jej walorach. Niskie zużycie paliwa- średnio 3,5 l/100 km. Trwałość mechaniczna- zadawalająca. Dostępność i ceny części zamiennych (oryginalnych i dobrych zamienników)- bardzo dobra. Polecam ten samochód dla spokojnych i oszczędnych kierowców.
Czym się tu ekscytować. Nędzne plastiki w środku, paliwożerne silniki benzynowe, niewypał w postaci 1,4 TDI. Jak kupować to tylko 1,9 SDI, bo TDI to już złomy z dużymi przebiegami. Całe szczęście, że części zamienne są tanie, bo niestety sypie się wszystko. Cena samochodu jest dużo za wysoka, w stosunku do tego co otrzymujemy. W sumie to więcej nie kupię, szkoda pieniędzy na Szkode. Miałem z silnikiem 1,6 (101 KM), a jeździłem jeszcze innymi.
Mam skode fabie 1,4 MPI z 2003 roku... Auto ogólnie bardzo dobre do starszych spokojnych ludzi ja niestety do nich nie naleze:) Żeby w miare jeździć trzeba go mocno kręcić 3,5 do 4 tysiące w tedy w miare sie jeździ:) Samochód tani w naprawach spalanie nie duze przy mojej ciężkiej nodze pali 6 do 6,5 litra przy spokojnej jeździe ekonomicznej spalanie spada spokojnie do 5,5. Ale szczerze powiem że drugi raz takiego samochodu bym nie kupił, szybko zużywają się częsci, np. przeciekały mi dzwi z przodu i z tyłu wszystkie! powodem były zle łaczenia w środku dzwi (blachy) awaria dobrze znana w serwisach ASO, szybko padające podnośniki elektryczych szyb, padają bardzo szybko łaczniki stabilizatorów zdarza sie że czasami co roku wymieniam a w tymroku wymieniałem juz razy! Chcecie coś z grupy Volkswagen to kupcie orginalego Volkswagen
Fabie miałem jako samochód firmowy przed liftem w środku to tragedia plastiki to straszne badziewie po lifcie było trochę lepiej silnik 1.4 benzyna udaje zrywny na pierwsze wrażenie zaś później rozczarowuje części bardzo tanie nawet w ASO rozrząd robiony był 3 razy podczas przejechania przebiegu 170tys km z tego co się orientowałem to teraz koszt na Allegro rozrządu zaczynał się już od 50zł a w serwisie 2 lata temu wołali 200zł + robocizna chyba 400zł ogólnie części bardzo tanie a autko dość mocne tylko ten rozrząd dzwoni i co chwile do wymiany! ogólnie dość mocne autko wnętrze w przed lifcie jest fatalne ! po liftingu we wnętrzu jest o wiele lepiej przyjemniej zegary ładniejsze i plastiki jak by milsze silnik 1.4 TDI(75km) to traktorek w mieście sobie dobrze radził był dość dynamiczny jak na 3 cylindry a zarazem charakterystyka pracy toporna w trasach też dawał rade,ogólnie polecam na stacjach bywałem sporadycznie.
Mam fabię 1.9 TDI z 2001 roku w wersji elegance. Fakt elektryka potrafi dać w kość - najpierw ciagle wysiadały światła oświetlające tablicę rejestracyjną, potem zepsuł się podnośnik szyby, teraz zamek centralny szwankować zaczyna, ale jeśli podsumować to nie jest źle, a wręcz dobrze w porównaniu z innymi markami, które rzekomo bezawaryjne a są częściej w naprawie niż moja Skoda. A silnik 1,9 Tdi w zupełności dla kobiety wystarczy a i wielu mężczyzn mile zaskakuje. Wyposażenie też przyzwoite. Bo wolę Skodę z chromowanymi wykończeniami niż jakieś nowe Polo z plastikami. Ale to tylko moje zdanie.
prosze o wyjasnienie czy skoda fabia combi z silnikiem 1.6 r.p.2002 posiada lancuszek rozrzadu iczy warto zalozyc gaz.