Skoda wyprodukowała już trzy miliony egzemplarzy benzynowego silnika 1.2 HTP. Ta trzycylindrowa jednostka napędowa typoszeregu EA 111 powstaje w fabryce w Mlada Boleslav od... 2001 roku! To niezwykły wynik wobec coraz bardziej rygorystycznych norm emisji spalin, które producenci próbują spełnić masowo odchodząc od silników atmosferycznych na rzecz jednostek doładowanych.
Silnik Skody 1.2 HTP
Trzycylindrowy silnik, którego moc wynosi około 60 KM montowany jest obecnie w Fabii, Roomsterze i Rapidzie. Skrót HTP pochodzi od - uwaga - słów "High Torque Performance' i sugerować ma wysoką wartość momentu obrotowego od niskich obrotów. Niestety, rzeczywistość jest nieco inna, silnik 1.2 HTP poniżej 2000 obr/min dynamiki nie ma w ogóle, powyżej jest nieco lepiej, jednak nie ma co liczyć na szaleństwa, biorąc pod uwagę, że maksymalna wartość momentu to 108 Nm (dostępna przy 3000 obr/min).
W efekcie Fabia 1.2 na osiągnięcie 100 km/h potrzebuje ponad 16 sekund, a prędkość maksymalna nie sięga 160 km/h...
Silnik 1.2 HTP stosowany jest m.in. w Fabii
Natomiast niewątpliwą zaletą silnika 1.2 HTP jest natomiast zużycie paliwa, które średnio w cyklu pomiarowym wynosi 5,9 l/100 km. Wartość ta może nie robi szczególnego wrażenia, jednak w tym wypadku wynik realny nie odbiega tak znacznie od rzeczywistości jak w przypadku nowych, doładowanych silników benzynowych, które legitymują się spalaniem nierzadko o połowę mniejszym od możliwego do uzyskania na drodze.
Poza silnikiem z serii EA 111, który produkowany był zarówno w wersji wolnossącej (HTP), jak i doładowanej (TSI) Czesi produkują również silniki 1.2 TSI i 1.4 TSI typoszeregu EA 211 oraz dwusprzęgłowe zautomatyzowane przekładnie DSG oznaczone DQ 200 (w zakładzie w Vrchlabi) oraz manualne skrzynie MQ 200 i MQ/SQ 100 (w fabryce w Mlada Boleslav). Te ostatnie powstają od połowy 2011 roku i trafiają do miejskich samochodów całej grupy Volkswagena. Pod koniec marca Czesi przekroczyli próg 500 tys. egzemplarzy wyprodukowanych przekładni MQ/SQ 100.