Subaru wyprodukowało już 15 milionów samochodów z silnikiem typu bokser i 14 mln - z napędem na cztery koła.
Subaru Leone Estate Van. Pierwsze Subaru z napędem 4x4
Pierwsza jednostka typu bokser pojawiła się w samochodzie Subaru niemal pół wieku temu. Dokładnie w maju 1966 w modelu Subaru 1000 zastosowano aluminiowy, chłodzony wodą silnik o czterech cylindrach ułożonych przeciwsobnie.
Tak zaczęła się cała historia. Dziś w ofercie Subaru znajdują się wyłącznie silniki bokser, również wysokoprężne. Subaru jest również jedynym obok Porsche producentem, który stosuje dziś ten typ silników.
Subaru Leone Estate Van. Pierwsze Subaru z napędem 4x4
Symetryczne, przeciwsobne ułożenie cylindrów ma wiele zalet. Silnik ma nisko położony środek ciężkości, co obniża środek ciężkości całego samochodu, dzięki czemu poprawiają się właściwości jezdne.
Ponadto, dzięki zachowaniu symetrii, znoszone są siły inercyjne generowane przez ruch posuwisto-zwrotny tłoków. Dzięki temu poziom wibracji jest niski bez konieczności stosowanie wałków wyrównoważających.
Subaru 1000. Pierwsze Subaru z silnikiem typu bokser
Oczywiście są również minusy - chociażby komplikacja silnika poprzez zastosowanie dwóch głowic, co podnosi koszty ewentualnego remontu.
15 milionów wyprodukowanych silników bokser to niejedyny sukces Subaru. Japończycy świętują również wyprodukowanie 14 milionów samochodów z napędem wszystkich kół.
System AWD pojawił się po raz pierwszy w sierpniu 1972 roku w modelu Leone 4WD Estate Van. Obecnie wszystkie modele Subaru (za wyjątkiem opracowanego wspólnie z Toyotą BRZ) posiadają napęd wszystkich kół. Zalet takie napędu nie brakuje: wspomnieć wystarczy większą stabilność podczas jazdy, lepszą przyczepność, a także lepszy rozkład mas. Po stronie minusów zapisać można jedynie nieco wyższe zużycie paliwa.