Forester to jeden z najważniejszych modeli w gamie Subaru. Pierwsza generacja tego modelu debiutowała na początku 1997 roku, a w ciągu kolejnych 27 lat nabywców znalazło ponad 5 mln egzemplarzy pięciu generacji Forestera. Zaprezentowana właśnie, szósta generacja, ma ambicję co najmniej utrzymania pozycji trzeciego najchętniej kupowanego modelu Subaru w Europie.
- Subaru Forester. Wymiary
- Subaru Forester. Nadwozie i wnętrze
- Subaru Forester. Silnik
- Subaru Forester. Bezpieczeństwo
Subaru Forester. Wymiary
Podobnie jak poprzednik, nowa generacja została oparta na platformie Subaru Global Platform (SGP), która została jednak nieco zmodyfikowana, dzięki czemu sztywność skrętna podwozia wzrosła o 10 proc.
W porównaniu do poprzednika samochód urósł. Szósta generacja Subaru Foerester ma 467 cm długości (o 3 cm więcej niż Forester V) i 183 cm szerokości (+1,5 cm). Bez zmian pozostała wysokość (173 cm), a także rozstaw osi (267 cm) i prześwit (22 cm).
Pojemność bagażnika nowego Subaru Forester wynosi 508 litrów, co jest symbolicznie mniejszą wartością niż w Foresterze V (o 1 l). Po rozłożeniu fotelu pojemność przestrzeni bagażowej rośnie do 1720 litrów, co jest już zauważalnie mniejszą wartością (Forester V: 1779 l). Po raz pierwszy Forester może posiadać elektryczną klapę bagażnika otwieraną ruchem stopy pod zderzakiem.
Subaru Forester
Subaru Forester. Nadwozie i wnętrze
Stylistycznie nowy Forester stanowi rozwinięcie dobrze znanych kształtów tego modelu. Większa jest osłona chłodnicy, inaczej zaprojektowany tył, trochę zmieniła się linia boczna, ale w ogólnym zarysie już na pierwszy rzut oka łatwo stwierdzić, że mamy do czynienia z Foresterem.
Nowe jest wnętrze. Ekran systemu infotainment jest teraz pionowy, wciąż zabudowany i nie ma już 8, ale 11,6 cala. Niestety, zlikwidowano osobny fizyczny panel sterowania klimatyzacją, ale zachowano kilka fizycznych przycisków od ustawiania temperatury czy regulacji głośności audio.
Subaru Forester
Sam system ma większe możliwości, m.in. obsługuje bezprzewodowo interfejsy Apple CarPlay i Android Auto. Dostępne są gniazdka USB-A i USB-C oraz ładowarka indukcyjna o mocy 10 W.
Co ciekawe, w Foresterze wciąż nie znajdziemy ekranu cyfrowych zegarów. Zegary są fizyczne, a pomiędzy nimi znajduje się jedynie niewielki wyświetlacz.
Subaru Forester
Subaru Forester. Silnik
Krok wstecz wykonano w zakresie napędu. Co prawda nowy Subaru Forester wciąż jest napędzany przez hybrydowy układ o nazwie e-boxer, ale o mniejszej mocy. Dwulitrowy silnik benzynowy generuje teraz 136 zamiast 150 KM (i 182 Nm) i jest wspomagany przez silnik elektryczny generujący 17 KM i 66 Nm. Silniki współpracują z bezstopniową skrzynią biegów CVT i napędzają wszystkie koła.
Subaru Forester
Mniejsza moc skutkuje gorszymi osiągami. O ile prędkość maksymalna nadal wynosi 188 km/h, to już czas rozpędzania do 100 km/h. wzrósł z 11,8 do 12,2 s. Dodajmy, że w USA Forester jest dostępny z silnikiem boxer o pojemności 2,5 l o mocy 180 KM.
Subaru Forester. Bezpieczeństwo
Nowy Forester jest lepiej wyposażony w zakresie bezpieczeństwa. Standardowy system EyeSight Driver Assist otrzymał nową kamerę i radar i posiada 15 funkcji, z których pięć jest nowych, a siedem - ulepszonych. Wśród nowości jest system automatyczne zahamowania auta bo utracie przytomności przez kierowcę czy system kamer 360 stopni.
Ceny nowego Subaru Forester nie są jeszcze znane. Przypomnijmy, że piąta generacja kosztuje w Polsce od 37 200 euro, czyli około 160 tys. zł.