Subaru Outback MY13 2.5i 173 KM
Subaru Outback
Subaru Outback to uterenowiona wersja modelu Legacy, z ochronnymi nakładkami na progi i błotniki oraz lekko podniesionym zawieszeniem.
Samochód debiutował w 1995 roku i jego sprzedaż błyskawicznie przekroczyła oczekiwania. Pierwsza generacja była produkowana do 1999 roku. Druga generacja Outbacka pojawiła się w 1998 roku i bazowała na Legacy trzeciej serii. Ten samochód pozostawał w produkcji do 2004 roku. W tym samym roku do produkcji weszła trzecia generacja Outbacka, którą produkowano do 2009 roku. Samochód ten został zastąpiony czwartą generacją, która - po raz pierwszy od lat 70-tych - pozbawiona została szyb bez ramek.
Subaru Outback MY13
Subaru Legacy V generacji debiutowało w 2009 roku, a niedługo potem oferta została poszerzona o uterenowioną wersję, która tradycyjnie nosi nazwę Outback (IV generacji).
W obu modelach japoński producent próbował połączyć typowe dla siebie rozwiązania techniczne (jak silniki typu bokser i napęd wszystkich kół) z dość konserwatywną stylistyką, dzięki czemu auto miało trafić nie tylko do fanów marki, ale również osób, które do tej pory nie były zainteresowane produktami Subaru.
Zadanie to chyba nie do końca udało się wykonać. Auto przetrwało w produkcji do 2015 roku, ale raczej pozostało produktem awangardowym, nie należącym do mainstreamu.
Subaru jest chyba ostatnim producentem, który z taką konsekwencją stawia na silniki o przeciswobnym układzie cylindrów. Jednostki takie mają wiele zalet - nisko położony środek ciężkości, niedużą wysokość własną, dużą kulturę pracy, ale nie brakuje i wad, do których należy przede wszystkim dość skomplikowana konstrukcja i nieco wyższe zużycie paliwa.
V generacja Legacy i IV Outbacka były pierwszymi, pod maski których trafiły silniki wysokoprężne. Są to konstrukcje własne Subaru, o przeciwsobnym układzie cylindrów - nikt inny na świecie nie zdecydował się na takie rozwiązanie.
W początkowym okresie produkcji diesla boxer nagminne było przedwczesne zużycie sprzęgła i dwumasowego koła zamachowego (czasem już przy 40 tys. przebiegu). Ostatecznie producent ogłosił akcję serwisową, w której... doraźnie obciął nieco moment obrotowy, a także zapraszał kierowców na bezpłatne szkolenie z techniki jazdy, twierdząc, że... kierowcy nie potrafią ruszać samochodami z napędem wszystkich kół. Twierdzenie to brzmi kuriozalnie nawet dziś, po latach...
Ostatecznie zmieniono konstrukcję sprzęgła i problem został wyeliminowany. Niestety przy większych przebiegach zdarzają się inne, poważniejsze usterki - zużyte panewki (silnik zaczyna stukać, nie da się dalej jechać). Nie jest to problem nagminny, ale się zdarza, a naprawa jest bardzo droga, bo na rynku brak zamienników i zdani jesteśmy na drogie części oryginalne.
Dlatego też bezpieczniejszym wyborem wydają się silniki benzynowe, które zużywają więcej paliwa, ale niosą mniejsze ryzyko poważnych awarii.
Zdecydowanie bardziej funkcjonalne nadwozie posiada Legacy kombi (sedan ma wąski otwór załadunkowy bagażnika). Jeśli ktoś często zjeżdża z asfaltu może wybrać Outbacka, który ma o 5 cm większy prześwit.
Uwaga, Subaru - mimo wysokich cen zakupu nowych aut - nie jest marką premium, dlatego we wnętrzu nie należy liczyć na bardzo miękkie plastiki, czy materiały wykończeniowe wysokiej klasy. Nie ma natomiast zastrzeżeń do ergonomii, czy trwałości.
Napęd AWD w Legacy V i Outbacku IV nie zawsze oznacza to samo. Stały napęd oparty o centralny dyferencjał mamy w autach z sześciocylindrowym silnikiem 3.6. Jednostka ta była parowana z klasyczną przekładnią automatyczną, a auta z takim silnikiem niemal na pewno zostały sprowadzone z USA.
W autach z przekładniami manualnymi stosowano układ oparty o sprzęgło wiskotyczne, zaś z samochodach z bezstopniowymi przekładniami CVT (2.0D i 2.5) napęd jest dołączany po wykryciu poślizgu przedniej osi. Sama skrzynia CVT pracuje nieco inaczej niż klasyczne automaty - po naciśnięciu gazu silnika wchodzi na wysokie obroty, a kierowca może mieć wrażenie, że sprzęgło się ślizga. To cecha konstrukcyjna i nie świadczy o problemie.
Czy więc warto wybrać Subaru Legacy V/Outbacka IV? Owszem, ogólna ocena tych pojazdów musi wypaść pozytywnie, ponieważ poziom bezawaryjność generalnie stoi na wysokim poziomie. Lepiej jednak dobrze przemyśleć ewentualny zakup auta z silnikiem wysokoprężnym.
Najgorszymi doradcami przy zakupie samochodu używanego są emocje. Dlatego właśnie w opisach modeli kładziemy nacisk na te informacje, które mogą przydać się w podjęciu ostatecznej decyzji oraz przy oględzinach auta. Staramy się ująć w opisie najczęściej występujące usterki danego modelu, a także podpowiedzieć, na jakie „przygody” powinniśmy być przygotowani po zakupie. Oczywiście nie każdy musi zgadzać się z naszymi opiniami, jednak mają one swoje podstawy we wnikliwych analizach rynku. Pamiętajcie, że nasz opis w żadnym wypadku nie ma na celu bezkrytycznego wychwalania danego modelu. To raczej surowa, chłodna ocena konkretnego auta, zachęcająca do równie pesymistycznej kalkulacji kosztów. Zawsze trzeba mieć bowiem na uwadze to, że cena zakupu używanego pojazdu jest dopiero początkiem wydatków.
Ostatnia zmiana: 2017-02-27