Subaru wprowadza do sprzedaży na polskim rynku swój najnowszy model o nazwie XV.
Subaru XV to nietypowy samochód. Model ten oparto na uterenowionej wersji Imprezy, tak powstały samochód nazwano Imprezą XV. Teraz jednak Impreza oficjalnie z nazwy zniknęła, przez co XV stał się prawdziwym, samodzielnym modelem, chociaż oczywiście nawiązania do Imprezy są widoczne już na pierwszy rzut oka.
Subaru XV
W zamyśle Japończyków Subaru XV ma być miejskim crossoverem, a więc ma rywalizować m.in. z Mitsubishi ASX czy Nissanem Qashqai. Tyle tylko, że to zupełnie inne pojazdy.
XV wyróżnia się już nadwoziem. Jak wspomnieliśmy, nadwozie XV wywodzi się z Imprezy, linie obu pojazdów są identyczne, a minimalne różnice w długości i szerokości to efekt zastosowania innych zderzaków oraz plastikowych osłon błotników. Oczywiście XV jest od Imprezy wyższe i to znacznie (niemal 10 cm), ale to zasługa wyższego zawieszenia, a nie np. innej linii dachu. Tymczasem wspomniane ASX czy Qashaqai to modele zaprojektowane od podstaw, które nie mają odpowiedników wśród klasycznych kompaktów.
Subaru XV
To jednak nie koniec różnic. O ile model Nissana i Mitsubishi oferowane są również z napędem tylko jednej osi, to XV, jak każde Subaru, ma wyłącznie napęd Symmetrical-AWD. To oznacza lepsze właściwości jezdne, ale i wyższą cenę.
Co ciekawe, japońscy inżynierowi bardzo sztywno zestroili zawieszenie Subaru XV. Jak na tak wysoko zawieszony samochód, którego wysoki prześwit sugerowałby możliwość eksploatacji w lekkim terenie to dziwne rozwiązanie. Sztywne zawieszenie sprawia bowiem, że nawet na asfalcie można narzekać na brak komfortu... XV w teren więc raczej się nie nadaje.
Subaru XV
A jak wyglądają ceny XV? Subaru w Polsce wycenia swoje samochody w Euro. Samochód będzie oferowany w jednej z trzech wersji wyposażenia (Active, Comfort, Exclusive) z silnikami typu bokser benzynowymi wolnossącymi (1.6 i 2.0) oraz dieslem 2.0. Standardowo słabszy silnik benzynowy będzie parowany z manualną skrzynią pięciobiegową, zaś silniki 2.0 i 2.0D otrzymają przekładnie sześciostopniowe. Ponadto w opcji do każdej jednostki napędowej można zamówić bezstopniową skrzynię automatyczną (CVT).
Ceny Subaru XV zaczynają się od 21 600 euro za samochód w wersji Active z silnikiem 1.6 o mocy 114 KM. Wyposażenie obejmuje m.in. eletrycznie sterowane szyby i lusterka, automatyczną, jednostrefową klimatyzację, system audio, halogeny, centralny zamek, 17-calowe koła, Hill Asist, system automatycznego powiadamiania o wypadku (z GPS), kurtyny i poduszki powietrzne (w tym kolanową dla kierowcy).
Subaru XV
Dopłata do skrzyni CVT wynosi 1900 euro, a za lakier metaliczny lub perłowy - 490 euro.
Samochód w tej samej wersji wyposażenia, ale z silniki benzynowym 2.0 o mocy 150 KM kosztuje 23 700 euro. O trzy tysiące euro więcej trzeba zapłacić za diesla o mocy 147 KM.
Dopłaty do wersji Comfort i Exclusive (dostępne wyłącznie z silnikami dwulitrowymi) wynoszą odpowiednio 3870 i 6390 euro.
Wyposażenie Comfort obejmuje m.in. kamerę cofania, skórzaną, wielofunkcyjną kierownicę, tempomat, klimatyzację dwustrefową, czujnik deszczu, reflektory ksenonowe i przyciemnione szyby.
Subaru XV
Natomiast w najbogatszej wersji Exclusive znajdziemy również elektryczny szyberdach, elektrycznie sterowany fotel kierowcy i nawigację z dotykowym ekranem.
Pierwsze Subaru XV trafiły już do polskich salonów. Polska premiera nastąpiła z pewnym opóźnieniem, Subaru chciało bowiem zaoferować klientom samochody wyprodukowane w 2012 roku.