Suzuki SX4 to pojazd opracowany wspólnie przez Fiata (bliźniakiem jest Sedici) i Suzuki. Auto produkowane jest w fabryce Suzuki na Węgrzech.
SX4 to samochód, który trudno zakwalifikować do konkretnej klasy. Ze względu na rozmiary plasuje się między segmentami B i C, ze względu na nieco podwyższone zawieszenie oraz napęd wszystkich kół (opcja) - jest małym SUV-em. Generalnie - crossover.
Samochód debiutował w 2005 roku, w 2009 - poddano go liftingowi.
Suzuki SX4
SX4 ma kilka wad funkcjonalnych. Benzynowe silniki dużo palą, grube słupki ograniczają widoczność, bagażnik jest mały (jak dla rodziny i jak na segment C), plastiki we wnętrzu są twarde i szybko zaczynają skrzypieć, zaś napęd 4x4 (o ile samochód jest w niego wyposażony) i zawieszenie nie nadają się do terenowych szaleństw. Pozwalają za to pewnie czuć się na śniegu czy piasku.
Nie brak jednak zalet, wśród których trzeba wymienić cenę, która plasuje to auto raczej w segmencie B. A w tym segmencie Suzuki oferuje sporo miejsca i - powtórzmy - opcjonalny napęd wszystkich kół.
Suzuki SX4
Generalnie nieźle jest pod względem awaryjności. Co prawda, samochody z początku produkcji miały wadliwy układ hamulcowy (tarcze i klocki szybko się przegrzewały, co prowadziło do przedwczesnego zużycia), jednak problem ten był usuwany w ramach gwarancji. Ponadto skrzypią twarde plastiki oraz fotel kierowcy, wibrują lusterka, ujawniają się niedokładności montażu (wibruje schowek, różne plastiki wpadają w rezonans). SX4 nie cierpi jednak na poważniejsze awarie kluczowych komponentów.
Suzuki SX4 oferowane było tylko w dwóch wersjach wyposażenia. Bazowa GLX dostępna była tylko w wersji przednionapędowej, bogatszą - GS łączono zarówno z napędem wszystkich kół, jak i tylko przedniej osi. Wyposażenie obu było stosunkowo bogate i obejmowało m.in. wielofunkcyjną kierownicę, elektryczną regulację lusterek i szyb oraz klimatyzację.
Suzuki SX4
Podstawowym silnikiem SX4 był silnik benzynowy o pojemności 1.6. Nie dysponuje on nadwyżką mocy (107 KM, po liftingu podniesiono moc do 120 KM), stąd preferuje jazdę na wysokich obrotach, co przekłada się na wysokie zużycie paliwa. Rozrząd oparto na łańcuchu, jednostka ta pozbawiona jest za to typowych usterek.
Na rynku wtórnym można również natrafić na egzemplarze z silnikiem 1.5 oraz 2.0. Zdarza się to jednak raczej rzadko, najczęściej w egzemplarzach sprowadzonych.
Suzuki SX4
Dla kierowców preferujących dynamiczny styl jazdy lepszym wyborem będzie silnik wysokoprężny o pojemności 1.9 l. Jest to znana i ceniona jednostka Fiata, w tym wypadku wykonana w technologii ośmiozaworowej. Oczywiście liczyć trzeba się z większymi przebiegami oraz związanym z tym zużyciem turbosprężarki oraz koła dwumasowego.
W 2009 roku ofertę diesli poszerzono o kolejny silnik wysokoprężny - jednostkę 1.6 wyprodukował nie Fiat, ale... koncern PSA (Peugeot/Citroen). Jej największą zaletą jest niskie zużycie paliwa.
Rok później pojawił się najmocniejszy silnik wysokoprężny. Dwulitrowa jednostka znów pochodzi od Fiata i wyposażona jest w filtr DPF (cząstek stałych).
Suzuki SX4
Zawieszenie Suzuki SX4 to klasyczna i prosta konstrukcja. Z przodu znajdziemy kolumnę McPhersona, zaś z tyłu - belkę skrętną. Zawieszenie jest stosunkowo wytrzymałe, a jego serwis nie jest przesadnie drogi. Niestety, problemem może się okazać zakup zamienników, część elementów dostępna jest tylko "w oryginale", co oznacza oczywiście wyższe ceny.
Kupując Suzuki SX4 zdecydowanie lepiej zdecydować się na samochód z napędem wszystkich kół. To właśnie ten element tak naprawdę odróżnia ten model od wielu innych dostępnych na rynku.
Napęd może pracować w trzech trybach (2WD - napęd na przód, Auto - moment automatycznie transferowany na oś tylną, ale nie mniej niż 5 procent, Lock - moment automatycznie transferowany, nie mniej niż 30 procent; Lock przełącza się na Auto po przekroczeniu 60 km/h). W samochodach z napędem wszystkich kół zawieszenie podniesiono o 1,5 cm, dzięki czemu prześwit wynosi 19 cm.
Ciekawostkę stanowi fakt, że SX4 - barrdzo krótko - było sprzedawane również jako sedan. W tej wersji auto było dostępne tylko z napędem na przód i nie spotkało się z zainteresowaniem nabywców. Większą popularnością samochód ten cieszył się na rynku... amerykańskim.
Suzuki SX4 - sprawdź ceny, dane techniczne, osiągi, poziom bezpieczeństwa i koszty utrzymania. Szukam małego samochodu 4x4 na wypady na ryby i zastanawiam się nas Suzuki SX4, budżet 15, max 20 k PLN. Jaki samochód polecacie?
Tom, Suzuki jest dobrą marką, jednakże sx4 nawet z napędem na jedną oś za 20k nie kupisz (chyba, że rozbitą). Poszukaj jakiegoś Jimny lub Vitary.
Super bryczka. Od miesiąca mam takiego, rocznik 2008, 1.6 107KM, automat, 2WD i pełne wyposażenie w środku. Słupki jakoś specjalnie nie ograniczają mi widoczności, silnik rzeczywiście mułowaty (a jeszcze z automatem), ale pali w cyklu miejskim około 9 litrów na setkę. Nie sądzę by to było dużo jak na tak wysokie i wyposażone auto (masa) oraz jego szerokie opony. Plastiki rzeczywiście niemiłe w dotyku i sztywne. Na plus świetna pozycja za kierownicą, całkiem wygodne fotele i niezwykle intuicyjna obsługa kokpitu. Zawieszenie sztywne, kosztem komfortu mamy za to świetną trakcję w zakrętach. Ogólnie jestem jeszcze w fazie zachwytu (dopiero co kupiona bryczka), ale będąc maksymalnie obiektywnym daję temu autku 4 punkty na 5.
W moim SX (1600ccm 60 000km) nic nie skrzypi pali 6,4 l w cyklu mieszanym. W malym aucie bagażnik nie może być duży, to nie terenówka żeby jeździć w teren. Wersja 1600 napęd na 2 kola byl produkowany w Japonii.
Miałam takiego 2 lata. Sprowadziłam sobie z Niemiec za nieduże pieniądze. To był rocznik 2008 1,5 i 99 koni. Auto było super. Nic się nie psuło. Do jazdy po mieście rewelacyjne!
kupiłem, mam problem ze swoim wzrostem 180cm (trudno wygodnie usiąść za kierownicą) oraz z wykładzinami podłogi i bagażnika (beznadziejny gatunek, niestarannie położone)
Jeździdełko!!