Unia Europejska, coraz bardziej drastycznymi normami emisji spalin wymusza odejście od auta spalinowych na rzecz elektrycznych. Okazuje się, że w tej sztucznie wywołanej rewolucji największym zwycięzcą jest... firma amerykańska.
Samochody elektryczne wciąż pozostaje w tyle za autami spalinowymi, nawet jeśli dane technicznie wskazują inaczej. Mają większą moc i doskonałe osiągi, ale w Europie nie ma praktycznie dróg, na których można by je wykorzystać. Zasięg teoretyczny samochodów elektrycznych jest radykalnie obcinany nie tylko przez sposób jazdy (widzieliście kiedyś auto elektryczne, które na autostradzie utrzymuje prędkość przelotową 140 km/h?) ale i pogodę. Wystarczy lekki mróz, by zasięg spadał w szybki sposób, ze względu na spadek pojemności baterii, ale również np. włączenie ogrzewania.
![Volkswagen ID3](https://img.chceauto.pl/arts/5153/tesla-model-3-najchetniej-kupowanym-autem-elektrycznym-39719_v3.webp)
Volkswagen ID3
W skrajnych przypadkach (ogrzewanie wnętrza, szyb, foteli, światła, wycieraczki) na napędzanie samochodu zużywana jest tylko połowa wydatkowej energii, co oznacza, że zasięg praktyczny to połowa zasięgu teoretycznego! Do tego w niskich temperaturach nie da się wykorzystać pełni mocy szybkiej ładowarki...
Mimo wszystko, przymuszani podatkami i kuszeni darmowym parkowaniem Europejczycy kupując coraz więcej aut elektrycznych. Jak wynika z danych firmy analitycznej JATO Dynamics, w ciągu pierwszych 11 miesięcy 2021 roku najchętniej wybierali Teslę Model 3.
Do listopada włącznie z europejskich salonów wyjechało 113 397 egzemplarzy tego modelu, co oznacza wzrost do analogicznego okresu ubiegłego roku o 84 procent.
![Renault Zoe](https://img.chceauto.pl/arts/5153/tesla-model-3-najchetniej-kupowanym-autem-elektrycznym-39721_v3.webp)
Renault Zoe
Na drugim miejscu zestawienia znalazł się Volkswagen ID3, którego sprzedaż wzrosła o 125 proc, osiągając poziom 63 109 sztuk. Na najniższym stopniu podium znalazło się Renault Zoe. Sprzedaż tego modelu spadła o 27 proc, ubiegłoroczny bestseller znalazł w 2021 roku 60 551 nabywców.
Wyniki te osiągnięto na rynku zdewastowanym przez zerwane łańcuchy dostaw, co wywołane zostało kryzysem półprzewodnikowym. Innymi słowy, kierowcy w Europie często kupowali te samochody, które producenci byli w stanie im dostarczyć, a nie te, które naprawdę chcieli. To właśnie dlatego we wrześniu 2021 roku Tesla Model 3 okazała się najliczniej kupowanym samochodem w Europie pokonując wszystkich spalinowych konkurentów, z Volkswagenem Golfem czy Renault Clio na czele.
To właśnie głównie ze względu na kryzys półprzewodnikowy 11 proc. wszystkich sprzedanych w Europie samochodów ma napęd elektryczny. Producenci, nad którymi wiszą kary za przekroczenie średnich norm emisji, dostępne chipy wolą montować w autach elektrycznych, kosztem samochodów spalinowych. Analitycy szacują, że gdyby nie ten proceder, udział samochodów elektrycznych w rynku nowych aut w 2021 roku nie przekroczyłby 8 procent.