Toyota RAV4 II 1.8 VVT 125 KM
Toyota RAV4
Toyota RAV4 była pierwszym pojazdem, który zapoczątkował w Europie modę na tzw "bulwarówki", czyli niewielkie auta klasy SUV. Pierwsza generacja bazowała konstrukcyjnie na Toyocie Corolii produkowanej w latach 1992-1997 i oferowana była wyłącznie z silnikami benzynowymi. Druga generacja pojawiła się w 2000 roku i wówczas paletę jednostek napędowych uzupełniły jednostki wysokoprężne z systemem common rail.
Toyota RAV4 II
Druga generacja Toyoty RAV4 debiutowała w 2000 roku i pozostawała w produkcji przez 6 lat. W 2003 roku samochód przeszedł lifting. Model ten może nie jest już tak bezawaryjny jak poprzednik, ale to wciąż pełnokrwista Toyota.
Stylistycznie RAV4 II pozbawiona jest ekstrawagancji. Samochód dostępny jest w wersjach 3- i 5-drzwiowej i co ciekawe, obie nie są wzorem pod względem funkcjonalności. Oczywiście większe zarzuty można mieć do samochodów trzydrzwiowych, które są względnie duże z zewnątrz, ale mają niezbyt obszerne wnętrze, do którego w dodatku trudno się dostać.
Bagażnik, niezależnie od liczby drzwi, nie poraża swoją wielkością. Sytuację ratuje nieco przesuwna tylna kanapa, dzięki której pojemność rośnie z 400 do 520 litrów. Tylko, że ten wzrost odbywa się kosztem komfortu osób siedzących z tyłu.
Toyota RAV4 II generalnie cieszy się dobrą opinią, jeśli chodzi po poziom awaryjności. Poza niewielkimi śladami korozji i drobnymi usterkami ze strony układu elektrycznego (problemy z oświetleniem) użytkownicy skarżą się przeważnie na marną wytrzymałość zawieszenia, które nader często traci zbieżność.
Nie najlepsza opinia przylgnęła również do dwulitrowego diesla D-4D, który podobnie jak inne nowoczesne konstrukcje tego typu cierpi z powodu marnej jakości paliwa (wtryskiwacze) oraz usterek dwumasowych kół zamachowych i zużycia turbosprężarek. Koszty serwisowania tej jednostki obniża rozrząd z łańcuchem.
Lepszym wyborem będzie dwulitrowy silnik benzynowy z rozrządem sterowanym łańcuchem, który jest stosunkowo mocny i bezawaryjny. Pamiętać trzeba, że nie tylko paliwo decyduje o kosztach utrzymania samochodu. W wypadku samochodów Toyoty to twierdzenie jest jeszcze bardziej istotne, bowiem ceny oryginalnych części zamiennych są bardzo wysokie. Na szczęście oferta zamienników jest całkiem szeroka.
Toyota RAV4 ma stały napęd wszystkich kół oparty o centralny dyferencjał ze sprzęgłem wiskotycznym. To oznacza, że model ten jest SUV-em, który nie nadaje się do jazdy terenowej, chociaż poza asfaltem nie podda się wcześniej niż konkurencja. W normalnych warunkach napędzane są koła przedniej osi, a po wystąpieniu poślizgu lepkościowe sprzęgło dołącza tylną oś. Kierowca nie ma możliwości sterowania napędem (czyli nie da się włączyć napędu 4x4 na stałe).
O tym, że kierowcy cenią RAV4 świadczą ceny używanych egzemplarzy na rynku wtórnym. W porównaniu do konkurencji są one wysokie. Oznacza to wyższy wydatek przy zakupie, ale raczej eliminuje spośród użytkowników osoby przypadkowe, które skuszone są niskim kosztem zakupu. Można być również pewnym niskiego dalszego spadku wartości.
Najgorszymi doradcami przy zakupie samochodu używanego są emocje. Dlatego właśnie w opisach modeli kładziemy nacisk na te informacje, które mogą przydać się w podjęciu ostatecznej decyzji oraz przy oględzinach auta. Staramy się ująć w opisie najczęściej występujące usterki danego modelu, a także podpowiedzieć, na jakie „przygody” powinniśmy być przygotowani po zakupie. Oczywiście nie każdy musi zgadzać się z naszymi opiniami, jednak mają one swoje podstawy we wnikliwych analizach rynku. Pamiętajcie, że nasz opis w żadnym wypadku nie ma na celu bezkrytycznego wychwalania danego modelu. To raczej surowa, chłodna ocena konkretnego auta, zachęcająca do równie pesymistycznej kalkulacji kosztów. Zawsze trzeba mieć bowiem na uwadze to, że cena zakupu używanego pojazdu jest dopiero początkiem wydatków.
Ostatnia zmiana: 2013-09-10