Dla uczczenia 20. rocznicy wprowadzenia na rynek pierwszego Golfa R Volkswagen przygotował specjalną wersję jubileuszową "20 Years". Model okazał się właśnie najszybszym Golfem na Północnej Pętli toru Nurburgring.
Volkswagen Golf R 20 Years
Historia Volkswagena Golfa R zaczęła się w 2002 roku prezentacją Golfa R32. Pojazd napędzany był silnikiem V6 o pojemności 3.2 l, mocy 241 KM i momencie 320 Nm. Dzięki niemu samochód osiągał prędkość maksymalną 247 km/h, a do 100 km/h rozpędzał się w 6,4 s.
W 2005 roku debiutował Golf V w wersji R32. Źródłem mocy był również silnik 3.2, ale mocy 250 KM i momencie 320 Nm. Osiągi się nieco poprawiły, samochód osiągał prędkość 248 km/h, a sprint do 100 km/h trwał 6,2 s.
Volkswagen Golf R 20 Years
W 2009 pojawił się Golf VI w wersji R. Zaostrzane normy emisji spalin sprawiły, że otrzymał silnik 2.0 TSI o mocy 270 KM i momencie 350 Nm. Auto mogło rozpędzić się do 250 km/h, a 100 km/h na liczniku pojawiało się po 5,5 s.
Rok 2013 to data premiery Golfa 7 R. Z dwulitrowego silnika TSI "wyciśnięto" 300 KM i 400 Nm, dzięki czemu Golf rozpędzał się do 100 km/h w 4,9 s i mógł osiągnąć prędkość 250 km/h, a z opcjonalnym pakietem Performance - 270 km/h.
Volkswagen Golf R 20 Years
W 2020 roku pojawił się Golf 8 R, którego silnik TSI wzmocniono do 320 KM i 420 Nm. Dzięki temu sprint do 100 km/h trwał 4,7 s, prędkość maksymalna ponownie była ograniczona do 250 lub 270 km/h.
Jubileuszowa edycja Golfa 8 R 20 Years została poddana niewielkim zmianom. Przede wszystkim silnik wzmocniono o 13 KM, a więc do 333 KM. Moment obrotowy się nie zmienił, ale auto i tak rozpędza się do 100 km/h w 4,6 s czyli o 0,1 s szybciej niż wersja seryjna. Seryjny pakiet Performance w jubileuszowej wersji oznacza, że auto może osiągnąć prędkość 270 km/h.
Volkswagen Golf R 20 Years
Ponadto w trybach jazdy, oprócz standardowych Comfort, Sport i Race, pojawiły się dwie dodatkowe opcje - Drift i Special. Ten to ostatni to tryb Race, ale zoptymalizowany pod kątem stosunkowo nierównego toru Nurburgring.
Taki właśnie samochód trafił na tor i pokonał jego liczącą 20,832 km Północną Pętlę w czasie 7:47.31, czyli o 4 s szybciej niż wynosił dotychczasowy rekordowy przejazd Golfa. Maksymalna prędkość osiągnięta podczas jazdy wyniosła 265 km/h.
Tym samym jubileuszowa edycja Golf R 20 Years stała się nie tylko najmocniejszym, ale i najszybszym Golfem w historii tego modelu.