Bardzo niewiele współczesnych pojazdów cieszy się statusem samochodu kultowego. Jednym z nich jest wielozadaniowy MPV: Volkswagen Multivan.
Firma z Wolfsburga zaprezentowała właśnie zupełnie nową, siódmą już, generację pojazdu. W tym przypadku mówić można o prawdziwej rewolucji!
Nowy Multivan po raz pierwszy osadzony jest na modułowej płycie dla pojazdów z silnikiem montowanym poprzecznie (Modular Transverse Matrix — MQB), a gama dostępnych układów napędowych zawiera nowy element: hybrydę typu plug-in.
Volkswagen Transporter T7
W proporcjach Nowego Multivana widoczne są zmiany. W porównaniu do poprzedniego modelu, wersja podstawowa jest teraz dłuższa i szersza. Jednocześnie Volkswagen nieco zmniejszył wysokość pojazdu, zapewniając praktycznie identyczną lub — z nowym panoramicznym szklanym dachem — nawet większą wysokość kabiny. Dokładne wymiary Nowego Multivana to: szerokość 1941 mm nie wliczając składanych bocznych lusterek (opcjonalnie elektrycznych) (+37 mm w porównaniu z Multivanem 6.1), długość 4973 mm (+69 mm) i wysokość nawet 1903 mm (-47 mm). Rozstaw osi wynosi 3124 mm (+124 mm). Multivan dostępny jest również w wersji przedłużonej. Przy identycznym rozstawie osi, od zderzaka do zderzaka ma 5173 mm, czyli jest o 131 mm bardziej kompaktowy niż poprzedni model.
Volkswagen Transporter T7
Po raz pierwszy w tym modelu jest teraz opcjonalnie dostępne otwieranie elektrycznej klapy tylnej gestem (funkcja Easy open & close) — prostym ruchem stopy. Tak samo działa nowa funkcja otwierania drzwi przesuwnych, otwieranych i zamykanych elektrycznie (standard w wersji Style). W przypadku wersji Multivan i Life — standardowo wyposażanych w dwoje ręcznie otwieranych drzwi przesuwnych (w wersji Life z wspomaganiem zamykania drzwi przesuwnych i klapy tylnej) — ta funkcja dostępna jest opcjonalnie. Elektrycznie uruchamiane drzwi przesuwne można również otworzyć od zewnątrz ruchem stopy (funkcja Easy open). Od wewnątrz, tak samo jak za pomocą odpowiednich przełączników na klamce, można je również otworzyć i zamknąć korzystając z przycisków umieszczonych na desce rozdzielczej.
Volkswagen Transporter T7
Kolejna nowa funkcja Nowego Multivana to interaktywne reflektory diodowe Matrix IQ.LIGHT, które również można zamówić opcjonalnie, jako alternatywę dla standardowych reflektorów diodowych. Funkcje reflektorów diodowych Matrix IQ.LIGHT obejmują dynamiczną regulację świateł drogowych Dynamic Light Assist (stale włączone światła drogowe nieoślepiające kierowców w pojazdach nadjeżdżających z naprzeciwka) i dynamiczne doświetlanie zakrętów (precyzyjne oświetlenie łuku zakrętu).
Z reflektorami diodowymi Matrix IQ.LIGHT łączy się inna nowa funkcja: pozioma listwa LED umieszczona w kratce chłodnicy, będąca elementem świateł do jazdy w dzień. Znajdziemy ją w wersji wyposażenia Style. Wszystkie wersje nowego Multivana są również standardowo wyposażone w diodowe światła tylne. W nowym Multivanie zastosowano element stylistyczny z modelu T4, a więc z drugiej generacji: maskę silnika wyciągniętą mocno do przodu pod przednią szybą.
Podobnie jak w przypadku wyglądu zewnętrznego, od nowa zaaranżowano wnętrze. Dotyczy to także deski rozdzielczej. Jej wyposażenie standardowe stanowi kokpit cyfrowy Digital Cockpit 10’’ i system infotainmentu Ready 2 Discover.
Volkswagen Transporter T7
Pojazd po raz pierwszy wyposażono w cyfrowy, a tym samym oszczędzający miejsce system zmiany biegów połączony z montowaną standardowo automatyczną, dwusprzęgłową skrzynią DSG. Hamulec postojowy również jest elektryczny. Te dwa rozwiązania sprawiają, że teraz między fotelem kierowcy i pasażera jest jeszcze więcej przestrzeni umożliwiającej przejście do tyłu pojazdu.
Z tyłu znajdziemy – typowy dla Multivana - wielofunkcyjny, przesuwany stolik osadzony w układzie prowadnic foteli. Dzięki innowacyjnemu systemowi blokowania, ten wielofunkcyjny element można wykorzystywać jako konsolę środkową między fotelami kierowcy i pasażera lub jako składany stolik wyposażony w uchwyty na napoje i schowki do przechowywania w drugim lub trzecim rzędzie foteli.
W tylnej części kabiny będą teraz montowane tylko pojedyncze fotele — zniknęła z trzeciego rzędu zajmująca całą szerokość pojazdu kanapa. Po drugie, nowe pojedyncze fotele w drugim i w trzecim rzędzie z praktycznymi, rozkładanymi stolikami, są nawet o 25 lżejsze. W zależności od specyfikacji i położenia w przedziale pasażerskim, ważą od 23 do 29 kg. Dzięki temu, i dzięki ich osadzeniu w zupełnie nowym systemie prowadnic, jeszcze łatwiejsze jest teraz ich wyjęcie, ponowne wstawienie, i elastyczna aranżacja wnętrza.
Volkswagen Transporter T7
Ponieważ trzyosobowa kanapa w trzecim rzędzie ustąpiła miejsca pojedynczym fotelom, po raz pierwszy fotele po jednej stronie pojazdu można po prostu wyjąć, aby zrobić miejsce na przykład na przewiezienie rowerów. Można samodzielnie zdecydować, w jaki sposób zaaranżowanych zostanie wszystkich pięć foteli w tylnej części kabiny. Oferowanie odpowiedniego rozwiązania dla każdego zadania związanego z transportem — to najważniejsze zadanie Multivana. Ponieważ prowadnice foteli są wyposażone w przyłącze elektryczne, opcjonalnie, w zewnętrznych siedzeniach tylnych zamontować można ogrzewanie. Dzięki przyłączom realizowana jest też istotna funkcja rozpoznawania zajętości miejsc: pokazuje ona kierowcy, czy wszystkie osoby siedzące z tyłu zapięły pasy bezpieczeństwa. Odpowiedni sygnał jest przekazywany bezprzewodowo.
Załadowany po dach za trzecim rzędem siedzeń Multivan w wersji bazowej, może zabrać 469 litrów bagażu. Jeżeli zostanie załadowany aż do miejsca za drugim rzędem siedzeń, pojemność bagażowa wzrasta do 1844 litrów (1850 litrów w wersji z panoramicznym szklanym dachem). Jeżeli wykorzystana zostanie cała przestrzeń ładunkowa, aż do pierwszego rzędu foteli, pojemność bagażowa wzrasta do 3672 litrów. Pojemności bagażowe dłuższej wersji pojazdu wynoszą odpowiednio 763, 2171 i 4005 litrów (4053 litrów w wersji z panoramicznym szklanym dachem).
Volkswagen Transporter T7
Światową premierą kolejnej generacji legendarnego Multivana zwiastuje wejście w nową erę. Ta dekada będzie charakteryzowała się elektryfikacją układów napędowych i wprowadzeniem jazdy automatycznej. Na tym tle asortyment Bulli poszerza się i w przyszłości zostanie podzielony na trzy piony: linie modeli Multivan, Transporter 6.1 oraz różne wersje ID.BUZZ, które zostaną wprowadzone w 2022 r. Każdy z tych pionów ma fundamentalne znaczenie dla marki: T6.1 w wersjach Transporter i Caravelle pozostanie specjalistą do użytku komercyjnego, a model California — ikonicznym kamperem. Dwa w pełni elektryczne modele: ID.BUZZ MPV i ID.BUZZ Cargo oferować mają nowy stopień mobilności w środowisku miejskim.
Jednym z najważniejszych stałych parametrów specyfikacji konstrukcyjnej Nowego Multivana, było wyposażenie go w napęd hybrydowy typu plug-in. Multivan z napędem hybrydowym typu plug-in otrzymał w nazwie przyrostek eHybrid. Systemowa moc wyjściowa silnika elektrycznego i silnika benzynowego z turbosprężarką (TSI) to 160 kW / 218 KM. Bateria akumulatorów ma pojemność 13 kWh. Multivan eHybrid uruchamia się domyślnie w trybie zasilania wyłącznie energią elektryczną Dopiero przy prędkości ponad 130 km/h włącza się silnik benzynowy TSI.
Równolegle z hybrydowym układem napędowym typu plug-in, napędzany na przednie koła Multivan będzie dostępny z dwoma czterocylindrowymi turbodoładowanymi silnikami o mocy 100 kW / 136 KM i 150 kW / 204 KM. W przyszłym roku dostępny będzie czterocylindrowy silnik wysokoprężny TDI o mocy wyjściowej 110 kW/150 KM.
Wszystkie wersje układów napędowych są standardowo zestawiane z dwusprzęgłową, automatyczną skrzynią biegów DSG. 6-biegowa skrzynia biegów DSG modelu eHybrid (DQ400E), Skrzynia biegów stosowana z silnikami TSI, a później z silnikiem TDI, to skrzynia siedmiobiegowa.
W Nowym Multivanie, po raz pierwszy w tej serii modelowej, wybór biegu odbywa się elektronicznie, w bardzo prosty sposób — za pomocą niewielkiego przycisku selektora DSG umieszczonego na desce rozdzielczej.
Volkswagen Transporter T7
W Nowym Multivanie znacząco zwiększyła się liczba systemów wsparcia kierowcy. W zależności od specyfikacji, może ona obejmować ponad 20 układów. Zawsze montowane funkcje standardowe to: Car2X (lokalny system ostrzegania), system monitorowania obszaru przed pojazdem Front Assist wraz z funkcją awaryjnego hamowania City Emergency Braking, wspomaganie wymijania z nowym asystentem skrętu, dynamiczny wyświetlacz znaków drogowych, system ostrzegający przed zjechaniem z pasa Lane Assist oraz tempomat. Do innowacyjnych, nowych systemów należy IQ.DRIVE Travel Assist, który ułatwia półautomatyczną jazdę w zakresie od 0 do 210 km/h. IQ.DRIVE Travel Assist łączy w sobie nowy predyktywny tempomat adaptacyjny ACC (kontrola wzdłużna) i asystenta toru jazdy Lane Assist (kontrola boczna), tworząc nowy układ, który znacznie zwiększa łatwość prowadzenia i bezpieczeństwo w drodze.
Opcjonalnie, w nowym Multivanie zamówić można dwuczęściowy, panoramiczny szklany dach, umożliwiający w nocy obserwację gwiazd czy świateł wielkich miast. Z kolei w dzień, słońce zalewa wnętrze światłem. Powłoka LowE (o niskiej emisyjności/odbijająca światło) na laminowanym bezpiecznym szkle obniża promieniowanie termiczne o 44 procent. W przedniej części przezroczysty obszar dachu ma szerokość 913 mm i długość 403 mm. Nad drugim rzędem siedzeń ma od 900 do 910 mm szerokości i aż 1284 mm długości. Multivan z panoramicznym szklanym dachem osiąga maksymalną wysokość kabiny, która jest nawet większa niż w poprzednich modelach. Funkcja oświetlenia konturowego ambiente – dostępna opcjonalnie i w zależności od wersji modelowej - zapewnia specjalną atmosferę we wnętrzu pojazdu.