Volvo EX90 Twin Motor Performance 517 KM
Volvo EX90 to duży, pięciometrowy SUV. Samochód zbudowano na całkowicie nowej modułowej platformie dla samochodów elektrycznych o nazwie SPA2. Podobnie jak XC90, EX90 będzie dostępny w wersji pięcio- lub siedmiomiejscowej.
Styliści projektujący EX90 dobrze wywiązali się ze swojej pracy. Sylwetka EX90 wyraźnie nawiązuje do XC90, ale dzięki nisko poprowadzonej masce, mocno pochyłej szybie oraz dbałości o detale (gładkie, pozbawione wystających elementów nadwozie, schowane klamki, pełna zabudowa przedniego pasa) udało się uzyskać bardzo dobry współczynnik oporu powietrza Cx, który wynosi 0,29.
Początkowo Volvo EV90 będzie oferowane z mocnym, dwusilnikowym układem napędowym. Jednostki elektryczne umieszczono przy osiach, dzięki czemu auto posiada napęd 4x4. Moc systemowa układu wynosi 517 KM, moment obrotowy to 990 Nm. Zamontowany w podłodze akumulator ma 110 kWh pojemności. Nieco później gama zostanie poszerzona o samochód tylnonapędowy z jednym silnikiem o mocy 400 KM. Zasięg tego auta ma sięgać 600 km.
Wnętrze EX90 utrzymano w stylu minimalistycznym. W oczy rzuca się duży, 15-calowy i umiejscowiony pionowo ekran dotykowy. Drugi ekran, cyfrowych zegarów, jest już znacznie mniejszy, to podobne rozwiązanie jakie zastosował Ford w Mustangu Mach-e. Co ciekawe, za zarządzanie i wyświetlanie grafiki na ekranie systemu infotainment odpowiada znany z gier komputerowych silnik Ureal Engine.
Volvo EX90 ma być najbardziej bezpiecznym samochodem w historii firmy. Wyposażono go m.in. w umieszczony nad krawędzią przedniej szyby lidar (połączenie radaru z laserem), który wspomagany jest przez pięć kolejnych radarów, osiem kamer i 16 czujników ultradźwiękowych. Dane przetwarzane są przez komputer dużej mocy. Wyposażenie obejmuje więc wszystko, co potrzebne do jazdy autonomicznej i ma być ona możliwa na wybranych drogach. System jazdy autonomicznej nazywa się Ride Pilot.
Kamery i radary znajdziemy również w kabinie. Dwie kamery mają obserwować oczy kierowcy i wykrywać fazę tzw. mikrosnu. Natomiast radar odpowiada za wykrywanie oddechu i jego zadaniem jest zapobieganie zamknięciu i pozostawieniu w kabinie dziecka czy zwierzęcia.
Volvo EX90 produkowane jest w amerykańskim zakładzie Volvo w Charleston-Ridgeville, a na rynek trafiło na początku 2023 roku.
Najgorszymi doradcami przy zakupie samochodu używanego są emocje. Dlatego właśnie w opisach modeli kładziemy nacisk na te informacje, które mogą przydać się w podjęciu ostatecznej decyzji oraz przy oględzinach auta. Staramy się ująć w opisie najczęściej występujące usterki danego modelu, a także podpowiedzieć, na jakie „przygody” powinniśmy być przygotowani po zakupie. Oczywiście nie każdy musi zgadzać się z naszymi opiniami, jednak mają one swoje podstawy we wnikliwych analizach rynku. Pamiętajcie, że nasz opis w żadnym wypadku nie ma na celu bezkrytycznego wychwalania danego modelu. To raczej surowa, chłodna ocena konkretnego auta, zachęcająca do równie pesymistycznej kalkulacji kosztów. Zawsze trzeba mieć bowiem na uwadze to, że cena zakupu używanego pojazdu jest dopiero początkiem wydatków.
Ostatnia zmiana: 2024-02-19