Doczekaliśmy się. Po kilku latach przerwy (produkcję poprzedniej generacji zakończono w 2008 roku) wraca jeden z bardziej ekscytujących modeli Audi - RS4!
To już trzecia generacja tego modelu, podobnie jak pierwsza - dostępna (jak na razie) wyłącznie w wersji kombi.
Audi RS4
To, co najważniejsze w Audi RS4 ukryto oczywiście pod maską. Źródłem napędu jest wolnossący silnik V8 o pojemności 4.2 l i mocy 450 KM oraz momencie 430 Nm, znany już z modelu RS5. 4163 ccm pojemności i 450 KM mocy oznacza przekroczenie magicznej liczby 100 KM uzyskanych z litra pojemności (dokładnie jest to 108,1 KM/1 l). Takim wynikiem mogą pochwalić się tylko najlepsi.
Oczywiście, jak w przypadku wysilonych jednostek napędowych bywa, maksymalna moc osiągana jest przy wysokich prędkościach obrotowych - w tym wypadku jest to aż 8250 obr/min. Natomiast maksymalna wartość momentu obrotowego dostępna jest w zakresie 4000-6000 obr./min. Jednym słowem - bestia budzi się po przekroczeniu 4 tys. obrotów...
Audi RS4
A bestia jest naprawdzę mocna. Dowody? Potrafi katapultować RS4 do 100 km/h w 4,7 s, co jest wynikiem absolutnie zaliczanym do światowej ekstraklasy. Prędkość maksymalna została ograniczona do 250 km/h, na życzenie blokada może jednak zostać zdjęta i wówczas wskazówka prędkościomierza zatrzyma się dopiero na liczbie 280. Robi wrażenie!
Warto zwrócić uwagę, że silnik V8 stosowany w Audi RS4 produkowany jest... na Węgrzech, w fabryce Audi w Gyor, a montaż odbywa się ręcznie.
Audi RS4
Moment obrotowy generowany przez jednostkę napędową za pośrednictwem zautomatyzowanej, dwusprzęgłowej skrzyni S-tronic trafia na wszystkie cztery koła. W RS4 zastosowano stały napęd obu osi quattro. Kierowa ma możliwość ręcznej, sekwencyjnej zmiany przełożeń za pomocą lewarka lub łopatek przy kierownicy.
Ostatni bieg skrzyni ma długie przełożenie, co przekłada się na obniżenie prędkości obrotowej silnika podczas jazdy z wysokimi prędkościami. Również dzieki temu średnie zużycie paliwa RS4 ma wynosić mniej niż 11 l benzyny na 100 km. Skrzynia standardowo wyposażona jest w system kontroli startu, który optymalizuje pracę sprzęgła i silnika, by uzyskać jak najbardziej dynamiczny start bez szkody dla mechaniki.
Audi RS4
Sercem napędu quattro jest samoblokujący się centralny dyferencjał. W normalnych warunkach 40 procent momentu obrotowego trafia na przednią oś, a 60 procent - na tylną. Rozkład momentu zmienia się dynamicznie w zależności od potrzeb: na przednią oś może trafić maksymalnie 70 procent momentu, a na tylną - 85 procent.
Dyferencjał współpracuje z systemem sterowania momentem obrotowym, który potrafi przyhamować odciążone, wewnętrzne koło, by uniknąć poślizgu. Ponadto w opcji dostępny będzie centralny dyferencjał w wersji sportowej.
Audi RS4
Audi RS4 jest zawieszone o 2 cm niżej niż klasyczne A4 Avant. Auto otrzymało specjalne, 19-calowe felgi, na które montowane są opony 265/35. Istnieje również możliwość zamontowania kół 20-calowych z oponami 265/30 (w opcji). Pod felgami skrywają się podwójnie wentylowane tarcze hamulcowe o średnicy 365 mm z przodu, z którymi współpracują ośmiotłoczkowe zaciski. W opcji dostępne będą wykonane z włókna węglowego tarcze ceramiczne o średnicy 380 mm.
Audi RS4
Wyposażenie obejmuje również układ ESP, który posiada tryb sportowy, ponadto można go całkowicie dezaktywować. Za charakterystykę pracy zawieszenie odpowiada układ Audi Drive Select, który umożliwa wybór jednego z trzech trybów pracy aktywnych amortyzatorów (comfort, auto i dynamic). System ten steruje również pracą skrzyni biegów, mapą wtrysku silnika, a nawet dźwiękiem generowanym przez układ wydechowy!
Stylistycznie Audi RS4 wyróżnia się głównie przednim zderzakim i tylnym dyfuzorem. Dzięki nim długość nadwozia wzrosła o 2 cm, z kolei poszerzone błotniki odpowiadają za większą o 2,4 cm szerokość. Dzięki niższemu zawieszeniu całe auto jest o 2 cm niższe niż A4 Avant.
Pierwsze egzemplarze Audi RS4 trafią do salonów jesienią. Niemieckie ceny będą zaczynały się od 76 600 euro.