Jesienią 1999 roku BMW zaprezentowało model X5. Tak rozpoczęła się historia nowej linii modelowej niemieckiego producenta, która dzisiaj składa się z pięciu różnych pojazdów.
Gama modeli BMW X
Prezentując BMW X5 niemiecki koncern planował utworzyć nową klasę pojazdów o nazwie SAV (Sports Activity Vehicle). Przyszłość pokazała, że pomysł się nie przyjął, X5 traktowane jest do dziś po prostu jak samochód segmentu SUV. Również kolejny wymysł, czy klasa SAC (Sports Activity Coupe), do której miały należeć X6 i X4 nie zdobyły popularności.
Gama modeli BMW X
Nie zmienia to jednak faktu, że wbrew nomenklaturze, nowe modele zdobyły dużą popularność: w ciągu 15 lat sprzedano 3,3 mln egzemplarzy, a dzisiaj w salonach znajduje się już X5 trzeciej generacji, X6 drugiej generacji oraz pierwsze generacje modeli X1, X3 i X4. Co więcej, już w przyszłym roku gama ma zostać poszerzona o BMW X7. Obecnie już niemal co trzecie nowe BMW opuszczające salon należy do serii X.
Gama modeli BMW X
Pierwsza generacja BMW X5 była jednym z pierwszym SUV-ów na świecie. Samochód posiadał samonośne nadwozie, niezależne zawieszenie oraz stały napęd wszystkich kół (rozkład 38:62 na korzyść tylnej osi). Wyposażenie obejmowało m.in. system ESP (zwany przez BMW DSC) czy system kontroli zjazdu. Auto nadawało się więc do stosowania w lekkim terenie, jednocześnie dobrze prowadziło się na nawierzchniach asfaltowych.
Co ciekawe, BMW X5 opracowano głównie z myślą o rynku amerykańskim, stąd produkcję ulokowano w amerykańskim Spartanburgu. I tak już zostało, dziś produkowane tam są również X6, X3 i X4, także w wersjach M. W sumie wyprodukowano 620 tys. egzemplarzy BMW X5 I generacji.
Gama modeli BMW X
W 2004 roku pojawiło się drugie BMW z serii X, czyli X3. Samochód wyglądał nieco jak mniejsze X5. W modelu tym po raz pierwszy zastosowano nowy typ napędu, czyli "inteligentny" układ BMW xDrive. W rozwiązaniu tym moment transferowany jest między osiami za pośrednictwem elektronicznie sterowanego sprzęgła wielopłytkowego, co pozwala na błyskawiczną, w czasie rzeczywistym, zmianę rozkładu momentu obrotowego. Do zakończenia produkcji w 2010 roku sprzedano ponad 600 tys. egzemplarzy BMW X3 I generacji.
Gama modeli BMW X
W 2006 roku rozpoczęto sprzedaż BMW X5 II generacji. Auto, jako pierwszy model BMW, opcjonalnie było dostępne w wersji siedmioosobowej. Nowe X5 również otrzymało znany z X3 napęd xDrive. By obniżyć zużycie paliwa w silnikach zastosowano system BMW EfficentDynamics. II generacja X5 okazała się większym sukcesem niż I. Do zakończenia produkcji odbiorcom przekazano niemal 730 tys. egzemplarzy tego modelu.
Gama modeli BMW X
W 2008 roku BMW zaprezentowało model X6. Samochód szokował ostentacyjną stylizacją i niewielką praktycznością (olbrzymie nadwozie skrywało 4-osobowe wnętrze). W modelu tym napęd xDrive został uzupełniony systemem Dynamic Performance Control, który odpowiadał za rozkład momentu między tylnymi kołami. W 2009 roku debiutowała wersja hybrydowa X6 (silnik V8 oraz dwa silniki elektryczne, moc 485 KM).
Również w 2009 roku oferta została poszerzona dwa pierwsze pojazdy z serii M: BMW X5 M i BMW X6 M. Ich źródłem mocy był doładowany silnik V8 generujący 555 KM.
Gama modeli BMW X
Rok 2009 był niezwykle istotny dla BMW, bowiem również wtedy debiutował pierwszy kompaktowy SUV niemieckiej firmy, czyli X1. Ze względu na gabaryty i spodziewaną popularność w Europie produkcję tego modelu ulokowano w Lipsku. Przez pierwsze 2,5 roku sprzedano ponad 300 tys. egzemplarzy X1, obecnie licznik przekroczył 640 tys. Samochód jako pierwsze BMW serii X był dostępny nie tylko w wersji 4x4 ale również z napędem tylko na tylną oś.
W 2010 roku zaprezentowano X3 II generacji. Auto posiada napęd xDrive, jednak dwie wersje bazowe mają napędzaną tylko tylną oś.
Ostatnie nowości BMW ze świata X zaprezentowano w tym roku. Są to całkowicie nowe coupe X4 oraz nowe generacje X5 i X6. Historię modeli serii X będzie miał kto tworzyć...