W czasach demokracji ludowej FSO konkurowało na rynku głównie z samochodami Skody i Dacii. Upadek komunizmu spowodował zderzenie z gospodarką rynkową. W efekcie FSO zniknęło z rynku, Skoda rozkwita pod skrzydłami Volkswagena, a Dacia całkiem dobrze sobie radzi pod opieką Renault.
Dacia Logan
Dacia to rumuńska firma powstała w 1966 roku. Od początku Rumuni ściśle współpracowali z Renault, już pierwszy rumuński model, czyli Dacia 1100 była klonem Renault 8, a montaż prowadzono z wykorzystaniem części wyprodukowanych we Francji.
W 1999 roku Renault zostało właścicielem Dacii, która od tej pory miała stać producentem tanich samochodów, głównie sedanów, przeznaczonych na rynki Europy Środkowej i Wschodniej.
Dacia Logan
Pierwszy model "nowej" Dacii projektowano we Francji, ale według zupełnie innych zasad niż wcześniej. Rozpoczęto od ceny, a następnie jej podporządkowano wszystkie prace projektowe. Optymalizacja kosztów była najważniejsza, chociaż nie mogła prowadzić do obniżenia poziomu bezpieczeństwa czy niezawodności.
Efektem tych prac była pokazana w 2004 roku Dacia Logan. Przystępna cena i atuty praktyczne (duży bagażnik) sprawiły, że samochód wprowadzono na rynki nie tylko krajów uboższych, ale całej Europy, a nawet Azji i Ameryki Południowej. Auto sprzedawano nie tylko jako Dacia, ale również Nissan, Mahindra, Łada i oczywiście Renault. Produkcja odbywa się do dziś, chociaż oczywiście nie w Europie, gdzie w ofercie jest, pokazana w 2012 roku, druga generacja.
Dacia Duster
Po Loganie w ofercie Dacii pojawił się hatchback Sandero (w 2008 roku) oraz jego uterenowiona wersja Stepway. Natomiast w 2010 roku debiutował Duster, czyli SUV, który szybko pod względem sprzedaży pokonał Logana.
Obecnie sumaryczna sprzedaż Logana wynosi 1,8 mln sztuk, Sandero - 2,1 mln, a Dustera - 1,6 mln. To filary sprzedaży, chociaż w gamie pojawiły się jeszcze Logan MCV (kombi) w 2007 roku oraz Lodgy (MPV) i Dokker (MPV i van) w 2012.
Dziś Dacia jest piątą marką w Europie pod względem sprzedaży samochodów klientom indywidualnym.