W 2019 roku nad Wisłą powstało prawie 1,5 mln silników diesla i benzynowych. Wynik ten oznacza wzrost produkcji w porównaniu z 2018 roku o ponad 18 proc.
Z danych branżowego serwisu "AutomotiveSuppliers.pl" wynika, że największym producentem w naszym kraju jest obecnie Volkswagen Motor Polska. W minionym roku w Polkowicach powstało niemal 670 tys. silników Diesla.
Utrzymuje się jednak wyraźny trend wzrostowy dotyczący produkcji silników benzynowych. W analizowanym okresie produkcja tych napędów wzrosła o ponad 85 proc! W 2018 roku w Polsce powstało 377 tys. tego typu silników, a rok później już było to już 700,9 tys. (wzrost o 234,3 tys.). Najwięcej silników benzynowych wyprodukowały zakłady Toyoty Motor Manufacturing Poland. Ich wynik to ponad 323 tys. jednostek napędowych (+11 proc.).
Świetnie radziłą sobie również fabryka silników Groupe PSA w Tychach. W pierwszym roku pełnej działalności produkcyjnej (w styczniu 2019 rozpoczęto tam montaż benzynowych jednostek 1,2 l serii Pure Tech) osiągnęła bardzo dobry rezultat 224 tys. jednostek napędowych.
Dynamicznie rosnącej produkcji silników benzynowych towarzyszy spadek w segmencie silników wysokoprężnych. W minionym roku ich produkcja spadła o 90 tys. do poziomu 782,4 tys. sztuk. Jest to w dużej mierze związane z przechodzeniem na produkcję jednostek benzynowych. Właśnie takiemu przeobrażeniu uległa fabryka Toyoty Motor Manufacturing w Jelczu-Laskowicach.
Opymistycznie wyglądają ponadto prognozy na rok 2020. Od kwietnia w zakładzie Toyoty w Jelczu-Laskowicach wytwarzany będzie nowy motor - 1,5 l TNGA. Ten rok będzie również pierwszym pełnym rokiem produkcji dla Mercedes Benz Manufacturing Poland w Jaworze. Wszystko to sprawia, że bieżący rok powienien zamknąć się w Polsce rekordową produkcją około 1,85 mln silników.