30 lat temu BMW zaprezentowało pierwszy samochód z napędem na cztery koła. Dziś co trzecie sprzedawane BMW wyposażone jest napęd typu xDrive, a w ofercie znajduje się 12 różnych modeli z napędem wszystkich kół. Łącząc je z silnikami i skrzyniami biegów do wyboru jest 110 różnych wersji, wliczając w to hybrydowe BMW i8 czy elektryczne BMW 225xe.
BMW 325iX touring E30
Pierwszym BMW z napędem wszystkich kół było BMW 325i Allrad, które pokazano na salonie we Frankfurcie w 1985 roku. Stylistycznie samochód nie różnił się od auta z napędem na jedną oś, ale górował pod względem przyczepności i właściwości jezdnych.
Dzisiaj stosowany jest elektronicznie sterowany napęd xDrive, który może współpracować z systemem stabilizacji DSC, przy czym w normalnych warunkach większość momentu obrotowego trafia na koła osi tylnej, dzięki czemu BMW łączy dobrą przyczepność z radością z jazdy.
BMW 325iX touring E30
]Przyjrzyjmy się krótko ewolucji czteronapędowych BMW. Pierwszy samochód, wspomniane BMW 325i Allrad z 1985 miało stały napęd o rozkładzie 37:63 z przewagę tyłu. Tylny dyferencjał miał możliwość zablokowania w 100 proc, tworząc sztywne połączenie między kołami. Wkrótce nazwa samochodu została zmieniona na BMW 325iX, a od 1988 roku w ofercie pojawiło się kombi.
BMW 525ix Sedan E34
W 1991 roku zadebiutowało pierwsze BMW serii 5 z napędem wszystkich kół. BMW 525ix wyposażono w napęd sterowany elektronicznie, między osiami znajdowało się sprzęgło wielopłykowe, a standardowy rozkład momentu wynosił 36:64 (przód:tył). Z tyłu początkowo stosowano hydraulicznie sterowane sprzęgło wielopłytkowe, które zostało zastąpione przez układ elektroniczny.
BMW X5 (2001)
]Kolejny rozdział w historii BMW AWD rozpoczął się w 1999 roku, gdy zaprezentowano BMW X5. W samochodzie tym napęd zrealizowano za pomocą przekładni planetarnej, a rozkład momentu wynosił 38:62. Napęd współpracował z systemem DSC, ADB-X i HDC.
W 2000 roku ten typ napędu trafił do BMW serii 3.
BMW 3 touring E46
W 2003 roku pojawił się napęd typu xDrive, który zadebiutował w modelach X5 i X3. System ten oparty jest o elektronicznie sterowane sprzęgło wielopłytkowe, które współpracuje z systemem DSC. Był to pierwszy przypadek zastosowania "inteligentnego" systemu, który nie tylko reagował na poślizg kół, ale również na pod- czy nadsterowność samochodu.
BMW X6 (2007)
W kolejnych latach system ten zastosowano w BMW serii 3 i 5 (zarówno sedan jak i kombi). W 2008 roku na rynek weszło BMW X6. W samochodzie tym po raz pierwszy połączono napęd xDrive z systemem Dynamic Performance Control (DPC), który rozdzielał moment obrotowy pomiędzy tylnymi koła w zakręcie, w ten sposób, by zapewnić maksymalny poziom przyczepności i stabilności samochodu - nawet wówczas, gdy kierowca mocno zmieniał poziom nacisku na pedał gazu.
BMW X1 (2011)
Również w 2008 roku debiutowały sportowe modele z systemem xDrive, czyli BMW X5 M i BMW X6 M.
Rok później zaprezentowano BMW X1. W tym modelu, jak i kolejnej generacji X3, która pojawiła się w 2010 roku system xDrive współpracował z układem Performance Control, który w zakręcie potrafił przyhamować wybrane koło, jednocześnie podnosząc moc silnika, co owocowało świetnym poziomem przyczepności.
BMW X4 M 2015)
W kolejnych latach napęd xDrvie trafiał do kolejnych modeli: BMW 7, BMW 6, BMW 4, z napędem wszystkich kół można zamówić również wersje coupe, gran coupe czy cabrio BMW 3 i 5.
BMW nie zwalniało tempa. Pojawiła się trzecia generacja X5, druga X6, obie również w wwersji M. Całkowitą nowością było pojawienie się wersji xDrive w BMW 2, które jest samochodem przednionapędowym. W 2014 roku napęd wszystkich kół zastosowano w hybrydowym sportowym modeli i8. Najnowszym modelem z napędem xDrive jest szósta generacja BMW serii 7, która debiutowała we wrześniu 2015 roku.
Obecnie BMW pracuje nad samochodami z napędem hybrydowym plug-in wyposażonymi w napęd wszystkich kół.