26 października 1971 roku w Warszawie zawarta została warta 18 mld złotych umowa pomiędzy rządem Polski a Koncernem Fiat. Na jej mocy w Tychach i Bielsku Białej powstać miały nowe zakłady produkcyjne, w których budowany miał być nowy, popularny samochód włoskiego producenta - model 126.
Fiat 126
Początkowo polskie władze chciały zakupić licencję na Fiata 127 - większy, pięcioosobowy samochód z silnikiem o pojemności 0,9 l. Ostatecznie jednak zdecydowano się na tańsze rozwiązanie - budowę w naszym kraju auta czteroosobowego z silnikiem o pojemności 0,6 l. Zawarcie umowy w to w dużej mierze zasługa Edwarda Gierka - jemu też mieszkańcy Śląska zawdzięczają ulokowanie tam kompleksu produkcyjnego.
Pierwszy Fiat 126p wyjechał z polskiej fabryki 22 lipca 1973 roku. Samochód miał nowoczesną budowę - do napędu zastosowano zamontowany nad tylną osią benzynowy, dwucylindrowy sinik o pojemności 594 cm3 i mocy 23 KM. Auto przyspieszało do 100 km/h w 54 sekundy i osiągało prędkość maksymalną 105 km/h.
Fiat 126
W momencie debiutu cena samochodu wynosiła 69 tys. zł (średnie wynagrodzenie wynosiło wówczas 2,3 tys. zł). Chętnych na auto było jednak tak dużo, że przeciętny czas oczekiwania wynosił od trzech do pięciu lat. W 1977 roku rząd wprowadził nawet tzw. "ceny ekspresowe".
Zostawiając w PKO (bank zajmował się przyjmowaniem przedpłat) 120 tys. zł można było odebrać nowego "Malucha" w miesiąc od dokonania wpłaty. Te rozwiązanie również na niewiele się zdało - w 1980 roku zawieszono program wpłat ekspresowych - fabryka nie była w stanie zaspokoić popytu.
Fiat 126
Milionowego "Malucha" zbudowano w 1981 roku. W cztery lata później - w 1985 roku - produkcja osiągnęła kolejny rekord - 2 mln egzemplarzy. Samochód przetrwał nie tylko stan wojenny, ale i zmiany ustrojowe. 20 lipca 1993 roku w fabryce świętowano wyprodukowanie trzymilionowego "Malucha".
Ostatni Fiat 126p - nazywany już oficjalnie "Maluchem" - zjechał z taśmy 22 września 2000 roku. Ogólna polska produkcja zamknęła się liczbą 3 318 674 egzemplarzy. To o niemal dwa miliony więcej, niż aut niż powstało we włoskich zakładach Fiata.