BMW iX3 G08 FL 74 kWh 286 KM
BMW iX3 to pierwszy w historii niemieckiej marki SUV o napędzie wyłącznie elektrycznym. Tym samym X3 stał się pierwszym modelem BMW oferowanym z silnikami spalinowymi, jako hybryda plug-in (xDrive30e) oraz auto bateryjne.
BMW iX3 stylistycznie niewiele odbiega od X3. Samochód wyróżnia się głównie niebieskimi detalami, natomiast kształty nadwozia pozostały bez zmian.
W samochodzie zastosowano napęd BMW eDrive piątej generacji, w którym uzyskano znaczący postęp w zakresie gęstości mocy, zasięgu, masy, wielkości jednostki i elastyczności. Przykładowo, gęstość mocy napędu elektrycznego została zwiększona o 30 procent w porównaniu z poprzednimi samochodami elektrycznymi BMW, a grawimetryczna gęstość energii ogniw akumulatora wysokonapięciowego - o 20 procent.
Silnik elektryczny, elektronika siłowa i skrzynia biegów po raz pierwszy umieszczone w jednej centralnej obudowie. Akumulator o pojemności brutto 80 kWh (74 kWh netto) zabudowano w podłodze samochodu, dzięki czemu nie zachowano pojemność bagażnika, nie ucierpiało również wnętrze, za to obniżeniu uległ środek ciężkości samochodu.
Silnik elektryczny generuje maksymalną moc 210 kW (286 KM) i maksymalny moment obrotowy 400 Nm. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h trwa 6,8 s, (dla porównania: BMW X3 30i: 6,4 s), zaś prędkość maksymalna została ograniczona do 180 km/h. Zasięg BMW iX3 to 460 km (mierzone wg cyklu testowego WLTP). Auto posiada napęd wyłącznie na tylne koła. BMW iX3 posiada system rekuperacji z dużą siłą hamowania i dużym odzyskiem energii w pozycji jazdy B i adaptacyjną rekuperację z funkcją swobodnego toczenia w pozycji jazdy D. Poziom rekuperacji ustawia się w trzech stopniach.
BMW iX3 można ładować ze zwykłego gniazdka, ale wówczas trzeba się liczyć z dłuższym czasem. Natomiast przy wykorzystaniu opcjonalnej stacji ładowania Wallbox ładowanie trwa 7,5 godziny. Auto można podłączyć również do wysokonapięciowej ładowarki prądu stałego (150 kW), wówczas ładowanie od 0 do 80 proc. trwa tylko 34 minuty, a 10 minut podpięcia do prądu zwiększa zasięg o 100 km.
Najgorszymi doradcami przy zakupie samochodu używanego są emocje. Dlatego właśnie w opisach modeli kładziemy nacisk na te informacje, które mogą przydać się w podjęciu ostatecznej decyzji oraz przy oględzinach auta. Staramy się ująć w opisie najczęściej występujące usterki danego modelu, a także podpowiedzieć, na jakie „przygody” powinniśmy być przygotowani po zakupie. Oczywiście nie każdy musi zgadzać się z naszymi opiniami, jednak mają one swoje podstawy we wnikliwych analizach rynku. Pamiętajcie, że nasz opis w żadnym wypadku nie ma na celu bezkrytycznego wychwalania danego modelu. To raczej surowa, chłodna ocena konkretnego auta, zachęcająca do równie pesymistycznej kalkulacji kosztów. Zawsze trzeba mieć bowiem na uwadze to, że cena zakupu używanego pojazdu jest dopiero początkiem wydatków.
Ostatnia zmiana: 2024-01-03