Włosi nie mają powodów do zadowolenia.
Jak już informowaliśmy – w pierwszych trzech miesiącach tego roku – spadek sprzedaży pojazdów koncernu Fiata osiągnął w Europie rekordowe 20 procent.
Lancia Thema to techniczny bliźniak Chryslera 300C
Początek roku najdotkliwiej odczuli dealerzy Alfy Romeo. Sprzedano zaledwie 10 159 aut, co oznacza, że na nowy pojazd tej marki zdecydowało się aż o 38 procent mniej klientów niż w analogicznym okresie ubiegłego roku.
Jakby tego było mało, na włoski koncern spadł właśnie kolejny cios. Wygląda na to, że czołowy strateg firmy – Sergio Marchonne – popełnił błąd wprowadzając na europejskie rynki samochody skonstruowane z myślą o Amerykanach. Zeuropeizowane Chryslery i Dodge oferowane na Starym Kontynencie jako Lancie i Fiaty sprzedają się o gorzej, niż się spodziewano.
Lancia Thema to techniczny bliźniak Chryslera 300C
Warto pamiętać, że wprowadzając do Europy Lancię Voyager (techniczny bliźniak Chryslera Voyagera) Włosi zakładali, że roczna sprzedaż tego modelu osiągnie poziom 11 tysięcy sztuk. Niestety, po w pierwszym kwartale bieżącego roku dealerom Lancii w całej Europie udało się sprzedać zaledwie 1 342 pojazdy. Nietrudno policzyć, że jeśli sytuacja nie ulegnie zmianie, do końca roku Włochom nie uda się wykonać nawet połowy planu!
Lancia Voyager - europejski brat bliźniak Chryslera Voyagera
Na tym jednak kłopoty Lancii się nie kończą. Sytuacja wygląda jeszcze gorzej w przypadku flagowej limuzyny marki – Lancii Themy. W pierwszym kwartale roku topowy model Lanci znalazł na włoskim rynku 208 nabywców. Na pozostałych europejskich rynkach do klientów trafiły zaledwie 272 egzemplarze.
Sumarycznie – przez trzy miesiące - Włochom udało się więc sprzedać jedynie 480 sztuk Themy, czyli wykonać zaledwie 1/20 rocznego planu! Wprowadzając auto do oferty prognozy zakładały sprzedaż 10 tysięcy sztuk rocznie.
Lancia Voyager - europejski brat bliźniak Chryslera Voyagera
Zgodnie z oczekiwaniami zarządu sprzedaje się tylko zaadaptowany przez fiata Dodge Journey, czyli oferowany w europejskich salonach Fiat Freemont. W przypadku tego auta mówić można nawet o całkiem udanym starcie. Wg firmy analitycznej JATO Dynamics, w pierwszym kwartale tego roku sprzedanych zostało 6 498 egzemplarzy Freemonta, co pozwala sądzić, że w przypadku tego auta, Włosi zbliżą się do planów sprzedażowych.
Wprowadzając pojazd na rynki Starego Kontynentu Sergio Marchionne określił plan sprzedażowy na 30 tysięcy sztuk rocznie. Jeśli wynik z pierwszego kwartału uda się powtórzyć w pozostałych miesiącach, do końca roku Fiat powinien sprzedać około 26 tys. Freemontów.