chceauto.pl
x

Citroen Xantia II 2.0 HDI 109 KM

Citroen Xantia II 2.0 HDI 109 KM
Katalog samochodów
Zobacz porównaniedodaj do porównania
Oceń to auto
Oceń ten samochód jako pierwszy!
Rok produkcji
2000
Średnia cena
5 000 zł
Nadwozie
kombi
Skrzynia
ręczna
Napęd
przedni
Średni przebieg
Dostępność auta
trudno kupićOd czasu do czasu można trafić na ogłoszeniałatwo kupić
Pojemność
1997 cm3
Silnik
diesel

OSIĄGI Silnik z turbosprężarką Silnik z bezpośrednim wtryskiem

Moc
109 KM
0-100 km/h
12.8 s.
V max
186 km/h

KOSZTY

Spalanie
5.6 l oleju napędowego na 100 km (średnie rzeczywiste zużycie paliwa)
Koszt przejechania 100 km
36 zł

SERWIS

Bezawaryjność
bardzo awaryjnyAwaryjność nie odbiega od średniej, można zaryzykowaćmało awaryjny
Koszt serwisu
drogiDramatu nie ma, wiadomo, że auto kosztuje tani

BEZPIECZEŃSTWO I KOMFORT Czy bezpieczeństwo jest ważne?

Bezpieczeństwo
mało bezpiecznyNie jest źle, ale dobrze też nie... bezpieczny
Segment
D
Bagażnik
512 litrówRodzina będzie zachwycona, będzie można zabrać dosłownie wszystko!
Ryzyko kradzieży
dużeMożna zostawiać auto otwarte, z kluczykami, a i tak nikt nie weźmie małe

Citroen Xantia II 2.0 HDI 109 KM - GALERIA ZDJĘĆ

Citroen Xantia II 2.0 HDI 109 KMCitroen Xantia II 2.0 HDI 109 KMCitroen Xantia II 2.0 HDI 109 KMCitroen Xantia II 2.0 HDI 109 KM

Citroen Xantia II 2.0 HDI 109 KM

Citroen Xantia

Gdyby nie katastrofalny poziom bezpieczeństwa (w testach EuroNCAP auto uzyskało ledwie 1 gwiazdkę) Xantia byłaby idealnym samochodem używanym.

Duże, wygodne (hydropneumatyczne zawieszenie) i dobrze wyposażone auto, które na dodatek okazuje się mniej awaryjne od niemieckiej czy włoskiej konkurencji. W raporcie DEKRY obejmującym auta 6 i 7 letnie Xantia uplasowała się na 41 miejscu przed m.in.: Audi A4, Audi A6, BMW 3 czy VW Passatem. Właścicieli, od czasu do czasu, zaskoczyć może jedynie np. małym wyciekiem ze skrzyni lub silnika, czy awarią jakiegoś czujnika. Słabą stroną tych pojazdów są łączniki stabilizatora, które potrafią stukać już po kilku tysiącach kilometrów. Na szczęście koszt naprawy powinien zamknąć się w kwocie 50-100 zł.

Jeżdżąc xantią należy jednak pamiętać, że nie jest to zwykły samochód. Nie każdy wie, że np. hamulec ręczny działa na przednie koła, a wspomaganie kierownicy, hamulców oraz zawieszenie są ze sobą połączone jednym układem. Zawieszenie hydropneumatyczne na polskich drogach sprawdza się świetnie, a jego obsługa jest zazwyczaj tańsza, niż w klasycznych układach z amortyzatorami. Podobnie, jak w innych Citroenach z samoskrętną belką tylną (świetne prowadzenie na zakrętach) należy zwrócić uwagę, czy koła tylne nie odstają od pionu - naprawa może kosztować nawet tysiąc złotych. Samochód produkowany był w latach 1993 - 2001. Polecamy zwłaszcza modele wyprodukowane po 1997 roku, kiedy auto przeszło niewielki lifting, poprawiono również nieco podejście do kwestii bezpieczeństwa.

Citroen Xantia II

Mianem Xantii II generacji określa się pojazdy z ostatniego okresu produkcji, gdy producent usprawnił model fundując mu rozległy lifting. Samochód zastąpiony został w ofercie Citroena przez model C5. Auto cieszyło się dobrą opinią zwłaszcza, jeśli chodzi o niezawodność. W stosunku do modelu sprzed liftingu poprawiono wiele drobiazgów - głównym mankamentem pozostała jednak "słaba" instalacja elektryczna. Przewody mają tendencję do łamania się, styki szybko śniedzieją. Większość drobnych usterek wynika właśnie z faktu niesprawności któregoś z układów elektrycznych (często pomaga wyczyszczenie styków).

Największą wadą Xantii był kiepski poziom zabezpieczenia pasażerów przed skutkami wypadków.

Silnik

Nowoczesne turbodiesle oferują dobre osiągi i niskie zużycie paliwa, ale w przypadku awarii jej usunięcie jest z reguły bardzo drogie. Na szczęście, na rynku wtórnym nie brakuje pojazdów z silnikami wysokoprężnymi, których obsługa nie powinna być zabójcza dla portfela. Jednym z motorów, które śmiało polecić można osobom szukającym oszczędności jest francuski silnik 2,0 HDI. Silnik zadebiutował w drugiej połowie 1998 roku. Jednostka o oznaczeniu kodowym DW10ATED trafiała początkowo pod maskę Peugeota 406. Motor trafiał również m.in. do Citroenów Xantia, Xara czy Xara Picasso. Konstrukcja bazowała na bardzo chwalonym przez użytkowników silniku Diesla o pojemności 1,9 l, który przez pewien czas montowany był np. do Poloneza. Wyposażona w ośmozaworową głowicę (jeden wałek rozrządu) i turbosprężarkę o zmiennej geometrii łopatek jednostka rozwijała moc 109 KM, niedługo po debiucie koncern PSA zaczął również stosować jej słabszą, 90-konną odmianę (oznaczenie kodowe DW10TD), w której montowano prostszą turbosprężarke o stałej geometrii. Śmiało powiedzieć można, że jest to jeden z lepszych silników wysokoprężnych wysokoprężnych początku lat dwutysięcznych. W układzie zasilania zastosowano wysokociśnieniowy, bezpośredni wtrysk typu Comman Rail pierwszej generacji wykorzystujący stosunkowo trwałe, elektromechaniczne wtryskiwacze. Jeśli nie zależy nam na osiągach lepiej wybrać słabszą odmianę o mocy 90 KM. Jej zaletą jest nie tylko łatwiejsza w naprawach turbosprężarka o stałej geometrii łopatek, ale też brak drogiego w naprawach dwumasowego koła zamachowego. Z perspektywy kosztów eksploatacji na plus należy też zapisać brak filtra cząstek stałych. Mocniejsza jednostka o mocy 109 KM zapewnia zdecydowanie lepszą dynamikę i wyższą kulturę pracy, ale jej serwisowanie będzie droższe. Dwumasowe koła zamachowe ogranicza ilość drgań przenoszonych do kabiny, ale jego naprawa (po ok. 150-200 tys. km) to koszt od 700 zł (jeśli zdecydujemy się na element regenerowany) do ok... 2500 zł (gdy pokusimy się o nowe koło i sprzęgło). Na szczęście, w przypadku silnika 2,0 HDI lista usterek nie jest długa. W początkowym okresie występowały częste problemy z tłumikiem drgań skrętnych, czyli wyposażonym w specjalną gumową „poduszkę” kołem pasowym wału korbowego. Element ten rzadko kiedy wytrzymywał więcej niż 50 tys. km, usterka często kończyła się unieruchomieniem auta. Francuzi szybko przeprojektowali ten element i dziś, nawet zamienniki, wytrzymują przeważnie około 100 tys. km. Z uwagi na zastosowanie wtrysku typu Common Rail na usterki narażone są wtryskiwacze i pompa wtryskowa (często psuje się np. zawór wysokiego ciśnienia, co powoduje problemy z odpalaniem). Z uwagi na popularność silnika, przy naprawach układu wtryskowego radzimy rozważyć zakup części używanych. Regeneracja pompy wtryskowej pochłonąć może nawet 2 tys. zł - sprawny, używany element kupimy już za 300-400 zł. To samo dotyczy również wtryskiwaczy. Koszt używanego to ok. 200 zł. Przy zakupie części pamiętajmy, że wersje 109 KM i 90 KM różniły się układem wtryskowym. W pierwszej znajdziemy wtryskiwacze marki Bosch, w drugiej Siemens. Do typowych usterek, jak w przypadku większości turbodiesli, zaliczyć można problemy z zaworem recyrkulacji spalin EGR, przepływomierzem czy dwumasowym kołem zamachowym. Na szczęście usterkę stosunkowo łatwo zdiagnozować, a ceny części i robocizny nie szokują. Na wyższe koszty przygotować się muszą jedynie właściciele vanów – Citroenów: Evasion i C8 oraz Peugeotów: 806 i 807. W przypadku tych samochodów, silniki 2,0 HDI o mocy 109 KM sprzęgane były z szesnastozaworowymi głowicami.
Najgorszymi doradcami przy zakupie samochodu używanego są emocje. Dlatego właśnie w opisach modeli kładziemy nacisk na te informacje, które mogą przydać się w podjęciu ostatecznej decyzji oraz przy oględzinach auta. Staramy się ująć w opisie najczęściej występujące usterki danego modelu, a także podpowiedzieć, na jakie „przygody” powinniśmy być przygotowani po zakupie. Oczywiście nie każdy musi zgadzać się z naszymi opiniami, jednak mają one swoje podstawy we wnikliwych analizach rynku. Pamiętajcie, że nasz opis w żadnym wypadku nie ma na celu bezkrytycznego wychwalania danego modelu. To raczej surowa, chłodna ocena konkretnego auta, zachęcająca do równie pesymistycznej kalkulacji kosztów. Zawsze trzeba mieć bowiem na uwadze to, że cena zakupu używanego pojazdu jest dopiero początkiem wydatków.
Ostatnia zmiana: 2013-07-24

Wersje

ROCZNIKI

Citroen Xantia ma już 30 lat2023-05-07Używane: Citroen Xantia2013-07-24Używane: Citroen C42012-08-23Bezpieczeństwo2009-10-08Koniec z hydropneumatyką!2015-06-08Szukasz Diesla? To musisz wiedzieć o 2,0 HDI 90/109 KM2012-06-27

Citroen Xantia II 2.0 HDI 109 KM - PODOBNE SAMOCHODY

Audi A4

Audi A4

1.9 TDI 110 KM diesel2000kombiręcznaprzedni
cena średnia 9 000 zł
OCENY
Dostępność
Volkswagen Passat

Volkswagen Passat

1.9 TDI 110 KM diesel2000kombiręcznaprzedni
cena średnia 5 000 zł
OCENY
Dostępność
Toyota Avensis

Toyota Avensis

2.0 D-4D 110 KM diesel2000kombiręcznaprzedni
cena średnia 12 000 zł
OCENY
Dostępność
Renault Laguna

Renault Laguna

1.9 dCi 107 KM diesel2000kombiręcznaprzedni
cena średnia 4 000 zł
OCENY
Dostępność
Ford Mondeo

Ford Mondeo

2.0 TDDI 115 KM diesel2000kombiręcznaprzedni
cena średnia 4 000 zł
OCENY
Dostępność
Mazda 626

Mazda 626

2.0 DITD 100 KM diesel2000kombiręcznaprzedni
cena średnia 7 000 zł
OCENY
Dostępność

Citroen Xantia II 2.0 HDI 109 KM Opinie i komentarze

łukasz
20 marca 2011
Faktycznie prawie wszystko sie zgadza ale rozrząd radze wymieniac co 120tysiecy. Do mitów należy dodac duże koszty utrzymana zawieszenia ( wymiana płynu LHM co 40tysiecy-150 pln) gruchy nowe 150pln sztuka nabicie 35pln. Należy dbać o tylne hamulce bo jak jest tam wszystko zabrudzone lubia nie hamować :) Zawsze powtarzałem ze nigdy francuza i nigdy dizla ale po przejechaniu sie księżna zakochałem sie w tym zawieszeniu. Trzeba sie na początku przyzwyczaić bo pracuje troche inaczej niż w normalne a za wielki plus nalezy dodac regulowaną wysokość zawieszenia. Zima to doceniłem. Wyobraźcie sobie zasypana ulica sniegiem, jechał pług i mamy zaspe a za nią piekne miejsce parkingowe, zwykły samochód tam nie wiedze . Wy podnosicie zawieszenie i spokojniutko wjeżdzacie i opuszczacie zawieszenie. Inni kierowcy patrza i nie wierzą.

NAJCZĘŚCIEJ POSZUKIWANE

Jesteśmy też na Facebook Nasz kanał na YouTube RSS