Montaż instalacji gazowej do samochodu z wtryskiem bezpośrednim jest nieco problemowy, a czasami nawet niemożliwy. Na rynku dostępnych jest kilka instalacji dedykowanych do tego typu aut, ale koszt ich założenia jest wyższy niż standardowo. Problem leży w konstrukcji wtryskiwaczy benzyny, które dzięki wtryskowi mieszanki utrzymują optymalną temperaturę pracy. Przy braku wtrysku benzyny wtryskiwacze szybko się przegrzewają i może dojść do ich zapieczenia. Dlatego, by chłodzić fabryczne wtryski, komputer sterujący instalacją LPG musi co pewien czas włączać wtrysk benzyny. Z tego względu, żeby nie narażać się na ryzyko nieodwracalnego uszkodzenia wtryskiwaczy należy wybrać instalację renomowanego producenta i zamontować ją w dobrym warsztacie.
Ford Ecosport 1.0 EcoBoost 125 KM
W polskich salonach model Ecosport zadebiutoiwał z początkiem 2018 roku - przy okazji gruntownego liftingu "światowego" modelu produkowanego w tej formie od 2021 roku. W stosunku do poprzednika przekonstruowano i przemodelowano aż 2300 części. W przeciwieństwie do poprzednika auto nie trafia już na Stary Kontynent zza oceanu. Jego budową zajmuje się fabryka Forda w miejscowości Krajowa (Rumunia).
Dzięki korektom wyglądu samochód lepiej wpisuje się teraz w rodzinę crossoverów Forda, której członkami są też modele Edge i Kuga. Wbrew pozorom, co może szczególnie spodobać się nabywcom, auto nie boi się dróg o gorszej nawierzchni. Nawet w najcięższej, wysokoprężnej odmianie 1,5 l TDCI prześwit wynosi 160 mm, a w wersjach z benzynowym 1,0 l EcoBoost – aż 190 mm. Całkiem nieźle prezentują się też kąty: natarcia (21 stopni), zejścia (33 stopnie) i rampowy (23 stopnie). Oznacza to, że nawet bez napędu 4x4 (opcja) można śmiało zjechać z utwardzonych dróg.
Napęd 4x4 dostępny jest wyłącznie z wysokoprężnym silnikiem 1,5 l EcoBlue o mocy 125 KM i maksymalnym momencie obrotowym 300 Nm. Jednostka standardowo oferowana jest z sześciostopniową, ręczną skrzynią biegów. W układzie napędu 4x4 zastosowano sprzęgło typu Haldex, co oznacza, że w normalnych warunkach 100 proc. momentu obrotowego trafia na koła przedniej osi. Gdy elektronika wykryje uślizg przednich kół, moc może być rozdzielana pomiędzy przednie i tylne koła w stosunku 50:50.
Mniej wymagający mogą się zdecydować na przednionapędowe odmiany Forda EcoSport. Zwolennicy silników wysokoprężnych mają wówczas do wyboru jednostkę 1,5 l TDCi o mocy 100 KM standardowo oferowaną z sześciostopniową, ręczną skrzynią biegów. Dla osób ceniących sobie kulturę pracy silników benzynowych przewidziano trzycylindrową jednostkę 1,0 l EcoBoost w dwóch wariantach mocy: 125 KM i 140 KM. Obie standardowo oferowane są z sześciostopniowymi, ręcznymi skrzyniami biegów. Słabsza odmiana współpracować może z sześciostopniową przekładnią automatyczną.
Podstawowa wersja benzynowa generująca 125 KM i 170 Nm całkiem nieźle radzi sobie z ważącym 1324 kg autem. Samochód w takiej konfiguracji osiąga setkę w 11,6 s. od startu i zużywa średnio około 7 l benzyny na 100 km.
Najgorszymi doradcami przy zakupie samochodu używanego są emocje. Dlatego właśnie w opisach modeli kładziemy nacisk na te informacje, które mogą przydać się w podjęciu ostatecznej decyzji oraz przy oględzinach auta. Staramy się ująć w opisie najczęściej występujące usterki danego modelu, a także podpowiedzieć, na jakie „przygody” powinniśmy być przygotowani po zakupie. Oczywiście nie każdy musi zgadzać się z naszymi opiniami, jednak mają one swoje podstawy we wnikliwych analizach rynku. Pamiętajcie, że nasz opis w żadnym wypadku nie ma na celu bezkrytycznego wychwalania danego modelu. To raczej surowa, chłodna ocena konkretnego auta, zachęcająca do równie pesymistycznej kalkulacji kosztów. Zawsze trzeba mieć bowiem na uwadze to, że cena zakupu używanego pojazdu jest dopiero początkiem wydatków.
Ostatnia zmiana: 2019-01-04