Ford Explorer nowej generacji nie jest już dużym SUV-em, ale kompaktowym crossoverem o napędzie wyłącznie elektrycznym., opartym na technologii Volkswagena. Amerykańska marka wprowadza ten model na polski rynek, wobec czego poznaliśmy ceny.
- Ford Explorer. Platforma i silniki Volkswagena
- Ford Explorer. Wyposażenie
- Ford Explorer. Silniki
- Ford Explorer. Ceny
Samochód zbudowano na modułowej platformie dla samochodów elektrycznych MEB konstrukcji Volkswagena. Na MEB oparto m.in. Volkswageny ID.3 i ID.4 oraz Skodę Enyaq. W Polsce Ford Explorer będzie oferowany w dwóch wersjach – standardowej Explorer i Premium.
Do wyboru są dwa układy napędowe, do których wkrótce dołączy bazowa konfiguracja. Nowego Explorera można skonfigurować z napędem na tylne i wszystkie koła.
Ford Explorer
Ford Explorer. Wyposażenie
Już wyposażenie standardowego Explorera jest niezwykle bogate. Obejmuje bowiem częściowo skórzaną tapicerkę, podgrzewane przednie fotele i kierownicę, 19-calowe obręcze kół ze stopów lekkich czy fotel kierowcy z elektryczną regulacją położenia w 12 kierunkach, funkcją masażu i pamięci położenia.
Ponadto każdy Ford Explorer jest wyposażony w nawigację satelitarną z dostępem do internetu, indukcyjną ładowarkę do smartfonów, dostęp do sieci Blue Oval Charging Network czy adaptacyjny tempomat z funkcją Stop&Go.
Ford Explorer
Multimedia obsługuje się za pomocą odchylanego w zakresie ponad 30 stopni 14,6-calowego dotykowego ekranu z systemem Sync Move, który po przesunięciu oferuje dodatkowy schowek na prywatne rzeczy (My Private Locker).
Bezprzewodowa obsługa Android Auto i Apple CarPlay jest standardem. Zorientowane na kierowcę wnętrze oferuje także Mega Console, która pomieści pełnowymiarowy laptop albo trzy 1,5-litrowe butelki. Łączna przestrzeń schowków w samochodzie wynosi około 470 litrów i uzupełnia 450 litrów przestrzeni bagażowej.
Natomiast Ford Explorer Premium jest standardowo wyposażony w 20-calowe obręcze kół ze stopów lekkich, tapicerkę ze skóry ekologicznej Sensico czy reflektory matrycowe LED. Jest też oświetlenie ambientowe, system nagłośnienia B&O z 10 głośnikami czy sterowane elektrycznie i bezdotykowo drzwi bagażnika.
Ford Explorer
Ford w przypadku tego modelu stawia na prostą ofertę, więc poza wyposażeniem zawartym w dwóch wersjach wyposażenia opcjonalnie za dodatkową opłatą dostępne jest tylko kilka funkcjonalności. To m.in. pakiet Driver Assistance z systemem kamer 360 stopni, panoramiczny dach, 21-calowe obręcze kół, pompa ciepła, hak holowniczy czy fotele z certyfikatem AGR.
Ford Explorer. Silniki
Pierwszy produkowany w Europie samochód elektryczny Forda jest dostępny z dwoma układami napędowymi, do których nieco później dołączy trzeci.. Explorera można skonfigurować w wersji zarówno z napędem na tylne, jak i na wszystkie koła. Układy napędowe są oczywiście identyczne jak w modelach Volkswagena i Skody.
Ford Explorer
W wersji tylnonapędowej Ford Explorer dysponuje baterią o pojemności 77 kWh netto i układem napędowym o mocy 286 KM i momencie 545 Nm. Zasięg w tej wersji wynosi 602 km w cyklu mieszanym według metodologii WLTP, czyli w praktyce, w zależności od pogody, około 450 km.
Szczytem oferty jest dwusilnikowy Explorer AWD z tą samą baterią o pojemności 77 kWh netto, ale znacznie mocniejszym układem napędowym – o mocy 340 KM. Samochód w tej wersji przyspiesza do 100 km/h w 5,3 s i może holować przyczepę o masie do 1200 kg. Zasięg w tej wersji wynosi do 566 km w cyklu mieszanym WLTP (w praktyce zapewne około 400). Prędkość maksymalna obu wersji została ograniczone do 180 km/h.
Od czwartego kwartału samochód będzie dostępny także w bazowej wersji z napędem na tylne koła o mocy 170 KM i baterii o pojemności 52 kWh netto. Zasięg realny takiego samochodu będzie wynosił zapewne nie więcej niż 300 km.
Ford Explorer
Explorera AWD można naładować od 10% do 80% w 26 minut, podczas gdy w wersji RWD może to zająć tylko dwie minuty dłużej. Samochód obsługuje ładowanie prądem stałym (DC) o mocy do 185 kW. Oczywiście warunkiem koniecznym jest odpowiednio mocna ładowarka.
Ford Explorer. Ceny
Ceny nowego, elektrycznego Explorera rozpoczynają się w Polsce od 198 270 zł brutto za wersję 52 kWh 170 KM RWD w wersji wyposażenia Explorer (Premium z tym układem napędowym od 214 270 zł). Ceny Explorera 77 kWh 286 KM RWD startują od 217 270 zł (Premium od 234 270 zł), a Explorera 77 kWh 340 KM AWD od 242 270 zł (Premium od 259 270 zł).
Większość samochodów jest dostępna w systemie dopłat „Mój Elektryk”, w którym można liczyć na dopłatę w wysokości 18750 zł (27000 z kartą dużej rodziny). W cenie samochodu zawarty jest także Pakiet 8 lat ochrony: Ford Protect, Gwarancja i Serwis.