Zespół M-Sport Ford World Rally Team (WRT) zaprezentował nowy samochód – M-Sport Ford Puma Hybrid Rally1.
M-Sport Ford Puma Hybrid Rally1 zadebiutuje podczas Rajdu Monte Carlo, który odbędzie się w dniach 20-23 stycznia. Za kierownicą trzech samochodów zasiądą – Craig Breen, Adrien Fourmaux i Gus Greensmith, którzy będą startować przez cały sezon WRC 2022. Ponadto, podczas tych zawodów do zespołu M-Sport Ford World Rally Team dołączy dziewięciokrotny rajdowy mistrz świata FIA – Sébastien Loeb, który Rajd Monte Carlo wygrywał już siedmiokrotnie.
Sezon 2022 to 25. rocznica niezwykle udanego partnerstwa w WRC między firmami Ford iM-Sport. Razem zdobyły one siedem tytułów mistrzowskich i wygrały ponad 1500 odcinków specjalnych w kultowych samochodach rajdowych, takich jak M-Sport Ford Fiesta WRC i Ford Focus RS WRC. Od początku współpracy M-Sport i Ford osiągnęły w klasyfikacji producentów rekordową liczbę 268 punktów z rzędu.
M Sport Ford Puma Hybrid Rally1 jest pierwszym zelektryfikowanym samochodem wyczynowym Forda, napędzanym podobnym układem napędowym, jak samochód drogowy Puma EcoBoost Hybrid1, na którym bazuje.
Hybrydowy układ napędowy nowej generacji odzyskuje energię podczas hamowania i jazdy wybiegiem oraz przechowuje ją w akumulatorze, o pojemności 3,9 kWh. Energia ta jest następnie wykorzystywana do wspomagania osiągów turbodoładowanego silnika benzynowego EcoBoost o pojemności 1,6 litra poprzez wielokrotne, maksymalnie trzysekundowe, „doładowanie” za pomocą silnika elektrycznego o mocy 100 kW.
Samochód może również wykorzystywać zelektryfikowany układ napędowy do poruszania się po terenach zamieszkałych, w parkach serwisowych i na trasach dojazdowych między odcinkami specjalnymi przy użyciu wyłącznie energii elektrycznej. Akumulator można ładować za pomocą zewnętrznego źródła zasilania w wyznaczonych strefach między odcinkami specjalnymi. Ładowanie trwa około 25 minut.
***
W zeszłym roku Ford ogłosił, że do połowy 2026 roku 100 procent gamy ich samochodów osobowych w Europie będą stanowić modele elektryczne lub hybrydowe typu plug-in, które będą mogły poruszać się z zerową emisją spalin, a przejście na samochody wyłącznie elektryczne nastąpi do 2030 roku.