Ford wprowadza nowy silnik do modelu Puma ST. Pod maskę tego usportowionego pojazdu trafi, co brzmi na pewno śmiesznie, silnik 1.0 EcoBoost.
Ford Puma ST
ST to tradycyjne u Ford oznaczenie samochodów sportowych, napędzanych mocnymi silnikami. Do tej pory Puma ST napędzana były przez, co prawda, tylko trzycylindrową jednostką 1.5, ale generującą 200 KM mocy i 320 Nm momentu obrotowego. Teraz jednak inżynierowie Forda uznali, że pod maskę tego modelu trafi silnik 1.0... Szybciej może nie będzie, ale na pewno bardziej ekologicznie, a o to przecież chodzi w samochodach sportowych... Czy nie?
Tak naprawdę nowy układ napędowy jest hybrydą typu mild. Składa się on z silnika 1.0 EcoBoost i 48-woltowej instalacji tzw. miękkiej hybrydy. Taki układ był oferowany w Pumie od premiery tego modelu 2019 roku. W wersji ST będzie on łączony ze skrzynią Powershift i będzie dysponował wyższą mocą.
Ford Puma ST
System miękkiej hybrydy szybciej niż do tej pory załącza rekuperację energii, która szybciej trafia do 48-woltowego zestawu litowo-jonowych ogniw akumulatora. Dzięki temu napędzany paskiem, zintegrowany rozrusznik z funkcją alternatora (BISG) może wydłużyć okresy, w których uzupełnia moment obrotowy silnika spalinowego, co poprawia osiągi w niższym zakresie obrotów silnika.
Co jednak najważniejsze, podniesiony poziom rekuperacji energii oznacza też dostarczenie dodatkowych 10 KM mocy do układu napędowego dzięki elektrycznemu wsparciu BISG.
Ford Puma ST
Rozwiązanie to w połączeniu ze ustawieniem charakterystyki bezpośredniego wtrysku turbodoładowanego, trzycylindrowego silnika benzynowego, skutkuje prawie wzrostem mocy maksymalnej o 15 KM w porównaniu z parametrami napędu 1.0 EcoBoost Hybrid, który w "zwykłych" wersjach Pumy dysponuje mocą 155 KM.
W efekcie Ford Puma ST z Powershift dysponuje mocą 170 KM przy 5750 obr/min i momentem 248 Nm przy 3000 obr/min. Ford chwali się, że moc 170 KM osiągnięta z silnika 1.0 to znaczne osiągnięcie wobec tego, że Focus ST170 z 2002 potrzebował do wygenerowania 170 KM silnik dwulitrowy.
Ford Puma ST 1.0 rozpędza się do 100 km/h w 7,4 s, czyli o 0,6 s dłużej niż Puma ST z silnikiem 1.5. Stylistycznie obie odmiany są identyczne.