Honda Jazz II 1.4 83 KM
Honda Jazz
Honda Jazz niewielki minivan segmentu B, który debiutował w 2002 roku. Samochód w założeniach miał łączyć niewielkie rozmiary zewnętrzne z obszernym wnętrzem i to Japończykom się udało. Z biegiem lat auto zyskało uznanie ze względu na wysoki poziom bezawaryjności oraz oszczędne silniki. Auto oferowane jest również na rodzimym, japońskim rynku, gdzie nosi nazwę Fit.
Honda Jazz II
Honda Jazz to niewielki minivan zaliczany do segmentu B. Pierwsze auto o tej nazwie trafiło do salonów w 2002 roku, dwa lata później model został poddany niewielkiemu liftingowi. Produkcję zakończono w 2008 roku, gdy zadebiutowała druga generacja tego pojazdu.
Hond Jazz I generacji nie jest zbyt częstym widokiem na polskich drogach. Powodem nie jest jednak zła opinia o tym samochodzie czy też niska jakość. Przeciwnie - kłopot sprawia głównie cena. Jazz był drogi jako auto nowe i jest droższe od konkurencji - jako używane. Stąd stosunkowo niewielka popularność.
Honda Jazz I generacji była produkowana w Japonii, co na pewno nie pozostało bez wpływu na jakość tego pojazdu i opinię o nim. Auto sprzedawano tylko w jednej wersji nadwoziowej - jako 5-drzwiowy hatchback - w dwóch wersjach wyposażenia i z jednym z dwóch benzynowych silników, bardzo zbliżonych konstrukcyjnie. W dzisiejszych czasach taki minimalizm wydaje się nie przyjęcia...
Wnętrze samochodu zaskakuje przestronnością, którą uzyskano dzięki sporemu rozstawowi osi. Bagażnik również nie jest mały, a jego pojemność udało się zwiększyć dzięki... przeniesieniu zbiornika paliwa pod przednie fotele. Zastosowano we wnętrzu plastiki są twarde, ale dobrej jakości, przez co nie generują niepokojących dźwięków.
Jednostki napędowe posiadają osiem zaworów i - co ciekawe - tyle samo świec (dwie na cylinder) oraz rozrząd sterowany łańcuchem co jest rozwiązaniem bardziej trwałym niż klasyczny pasek. Różnica w pojemności oraz mocy jest niewielka (10 KM). W praktyce silnik 1.4 okazuje się bardziej elastyczny, przy czym zużywa właściwie tyle samo paliwa, co jednostka 1.2. Stąd wydaje się lepszym wyborem. Oba silniki są równie trwałe, poważne awarie mechaniki właściwie się nie zdarzają.
Chociaż Honda nie informowała o tym oficjalnie to wymieniała na gwarancji komputer sterujący pracą silnika. Jeśli ktoś się tego nie doszukał i nie dopilnował - auto ma stary komputer, który podwyższa zużycie paliwa.
Standardowo obie jednostki napędowe współpracowały z manualnymi skrzyniami biegów, jednak mocniejszy silnik mógł być opcjonalnie sparowany z bezstopniową przekładnią typu CVT. Jeśli komuś nie zależy na "automacie" to powinien unikać tego połączenia. Skrzyni potrafią przytrafić się usterki, które są drogie w naprawie.
Zawieszenie dobrze znosi trudy eksploatacji na polskich drogach. Z przodu zastosowano klasyczne kolumny McPhersona, z tyłu - belkę skrętną, co stanowi typowe rozwiązanie w samochodach tej klasy. Zawieszenie zestrojono miękko, samochód nie prowokuje do szybkiej jazdy, ale prowadzi się stabilnie. Wahaczy nie trzeba wymieniać w całości, poza ASO dostępne są sworznie.
Ceny części zamiennych do Hondy Jazz w autoryzowanych stacjach są wysokie. Na szczęście na rynku nie brakuje zamienników, które są znacznie tańsze.
Oferta rynkowa nie jest oczywiście tak obszerna, jak w przypadku popularnych modeli, ale jednak jest w czym wybierać. Większość samochodów nie jest wyeksploatowana, tego typu pojazdy kupują przecież głównie ojcowie rodzin, a nie "młodzi gniewni". Wybierając auto warto poszukać samochodów w bogatszej wersji LS, które wyposażone są w klimatyzację. Uwaga - niewielkie problemy z korozją mogą się zdarzać i nie świadczą o wypadkowej przeszłości.
Najgorszymi doradcami przy zakupie samochodu używanego są emocje. Dlatego właśnie w opisach modeli kładziemy nacisk na te informacje, które mogą przydać się w podjęciu ostatecznej decyzji oraz przy oględzinach auta. Staramy się ująć w opisie najczęściej występujące usterki danego modelu, a także podpowiedzieć, na jakie „przygody” powinniśmy być przygotowani po zakupie. Oczywiście nie każdy musi zgadzać się z naszymi opiniami, jednak mają one swoje podstawy we wnikliwych analizach rynku. Pamiętajcie, że nasz opis w żadnym wypadku nie ma na celu bezkrytycznego wychwalania danego modelu. To raczej surowa, chłodna ocena konkretnego auta, zachęcająca do równie pesymistycznej kalkulacji kosztów. Zawsze trzeba mieć bowiem na uwadze to, że cena zakupu używanego pojazdu jest dopiero początkiem wydatków.
Ostatnia zmiana: 2017-12-28