Hyundai i30 III N 2.0 T-GDI 250 KM
Hyundai i30
Hyundai i30 to jeden z modeli, które ugruntowały pozycję koreańskiego producenta na rynku europejskim. Model ten debiutował w 2007 roku, początkowo importowano go z Korei, ale w 2009 roku uruchomiono produkcję w Czechach. Rok później i30 został poddany liftingowi.
W 2012 roku weszła do salonów druga generacja Hyundaia i30. W 2014 roku auto przeszło deliktany lifting. W sprzedaży pojawiła się wówczas usportowiona wersja Turbo.
Hyundai i30 III N
III generacja Hyundaia I30 debiutowała jesienią 2016 roku na salonie we Frankfurcie.
Nadwozie ma 434 cm długości, 179,5 cm szerokości i 145,5 cm wysokości. Te wymiary oznaczają, że i30 III generacji jest od poprzednika o 4 cm dłuższy, o 1,5 cm szerszy i 1,5 cm niższy. Nie zmienił się wynoszący 265 cm rozstaw osi. W tej sytuacji widać, że większa długość nadwozia została przekuta na większą pojemność bagażnika, która wynosi 395 litrów.
By samochód zapewniał doskonałe właściwości jezdne centrum Badawczo-Rozwojowe Hyundaia w Niemczech przeprowadziło szereg testów, w tym na słynnym torze Nürburgring Nordschleife. W porównaniu z poprzednikiem układ kierowniczy jest o 10% bardziej bezpośredni, a czas reakcji pojazdu o 15 ms krótszy.
Podwozie i30 nowej generacji zostało skonstruowane zupełnie od nowa. Zastosowano wielowahaczowe zawieszenie tylnego z podwójnym wahaczem dolnym. Skuteczność hamowania zoptymalizowano, zwiększając średnicę tarcz hamulcowych z przodu do 288 mm, dzięki czemu kierowca może przyłożyć większą siłą hamowania, zwłaszcza, gdy koła są rozgrzane.
Zwiększenie wykorzystania stali o wysokiej wytrzymałości do 53% pozwoliło na zmniejszenie masy nadwozia o 28% i zwiększenie jej sztywności o 22%
Nowa generacja i30 oferuje wiele rozwiązań technologicznych ułatwiających korzystanie ze smartfonów, takich jak Apple CarPlay, Android auto czy możliwość ładowania bezprzewodowego. Sterowanie odbywa się za pomocą 8-calowego ekranu dotykowego.
Dostępny jest cały szereg systemów bezpieczeństwa. Znajdują się wśród nich m.in. system autonomicznego hamowania (AEB), inteligentny tempomat (SCC), system utrzymywania pasa ruchu (LKAS) czy system monitorowania martwego pola (BSD).
W marcu 2018 roku na salonie w Genewie zadebiutował nowa wersja nadwoziowa - i30 Fastback. Samochód ma niepospolitą sylwetkę, którą podkreśla opadająca linia dachu, długa maska i muskularna linia nadwozia. Fastback znacząco różni się od innych wersji nadwoziowych w gamie i30, przy czym nie chodzi wyłącznie o stylizację nadwozia. W porównaniu z 5-drzwiową wersją, zawieszenie i30 Fastback zostało obniżone o 5 mm, a jego sztywność zwiększono o 15 proc, co ma przekładać się na lepsze właściwości jezdne.
Najgorszymi doradcami przy zakupie samochodu używanego są emocje. Dlatego właśnie w opisach modeli kładziemy nacisk na te informacje, które mogą przydać się w podjęciu ostatecznej decyzji oraz przy oględzinach auta. Staramy się ująć w opisie najczęściej występujące usterki danego modelu, a także podpowiedzieć, na jakie „przygody” powinniśmy być przygotowani po zakupie. Oczywiście nie każdy musi zgadzać się z naszymi opiniami, jednak mają one swoje podstawy we wnikliwych analizach rynku. Pamiętajcie, że nasz opis w żadnym wypadku nie ma na celu bezkrytycznego wychwalania danego modelu. To raczej surowa, chłodna ocena konkretnego auta, zachęcająca do równie pesymistycznej kalkulacji kosztów. Zawsze trzeba mieć bowiem na uwadze to, że cena zakupu używanego pojazdu jest dopiero początkiem wydatków.
Ostatnia zmiana: 2019-01-08