Optima to pierwsza próba zaistnienia Kii w europejskim segmencie D. Nadwozie modelu, który zadebiutował w 2010 roku, wyszło spod ręki Petera Schreyera, który wcześniej pełnił funkcję szefa stylistów koncernu Volkswagena. Chociaż auto nie cieszy się zbyt wielkim powodzeniem (głównie za sprawą wysokich cen w salonach), bez kompleksów stawać może w szranki z Oplem Insignią czy Volkswagene Passatem. Kia przekonuje stosunkowo bogatym wyposażeniem, dobrymi właściwościami jezdnymi i... siedmioletnią gwarancją, którą objętych jest jeszcze większość egzemplarzy. Słabe strony Optimy trudno wskazać również z technicznego punktu widzenia! W pechowych egzemplarzach zdarzają się usterki elektroniki (z reguły winne są nieszczelne lub zaśniedziałe połączenia elektryczne). Narzekać można również na jakość montażu niektórych elementów kokpitu i przeciętną kulturę pracy diesla o pojemności 1,7 l (wibracje).
W stosunku do poprzednika rozstaw osi powiększono o 10 mm. W II generacji wynosi on 2805 mm. Samochód jest też o 10 mm dłuższy, 25 mm szerszy i 10 mm wyższy od poprzedniak. Nadwozie mierzy 4885 mm długości, 1860 mm szerokości i 1465 mm wysokości. Klienci mogli się zdecydować na benzynowy 2,0 l DOHC o mocy 163 KM lub wysokoprężną jednostkę 1,7 l CRDi rozwijającą 141 KM i 340 Nm. Standardowo silniki sparowane są z ręcznymi skrzyniami biegów o sześciu przełożeniach. Silnik benzynowy może też występować z klasycznym, sześciostopniowym, automatem. W przypadku diesla można się zdecydować na zautomatyzowaną, dwusprzęgłową przekładnię 7-DCT. W podstawowej wersji klienci otrzymywali m.in. 7 poduszek powietrznych (w tym poduszka kolanowa kierowcy), automatyczną klimatyzację z filtrem przeciwpyłkowym i jonizatorem, system nawigacji KiaNaviSystem z kamerą cofania i mapami firmy Tom Tom i aluminiowe obręcze kół o średnicy 16 cali. Na pokładzie znajdziemy też m.in. pełny pakiet elektryczny, tempomat z ogranicznikiem prędkości czy projektorowe światła mijania. Bogatsza wersja – L – posiada też m.in. reflektory ksenonowe, zegary "supervision” z kolorowym wyświetlaczem o przekątnej 4,3 cala, podgrzewaną kierownicę i fotele przednie, skórzano materiałową-tapicerkę czy system bezkluczykowego dostępu. Topowa odmiana – XL – oferuje również skórzaną tapicerkę, wentylowane fotele, biksenonowe reflektory z doświetlaniem zakrętów i 18-calowe felgi ze stopów lekkich.