Zgodnie z wcześniejszą obietnicą we Frankfurcie zaprezentowano wreszcie zupełnie nową generację legendarnego Land Rovera Defendera.
Land Rover Defender 2020
Chociaż auto stało się zdecydowanie bardziej cywilizowane, Brytyjczycy twierdzą, że w terenie radzi sobie nie gorzej od poprzednika! Bazą dla stworzenia pojazdu była lekka, w pełni aluminiowa konstrukcja przestrzenna nowej platformy D7x. Dzięki temu nadwozie nowego Defendera jest najsztywniejsze w historii Land Rovera, charakteryzując się odpornością na skręcanie 30 kNm/stopień. To trzykrotnie więcej niż w tradycyjnych konstrukcji opartych na ramie.
Nowa rodzina Defendera od samego początku obejmie wersje nadwoziowe 90 i 110, zachowa charakterystyczną sylwetkę, otwierane do boku tylne drzwi oraz umieszczone centralnie z przodu dodatkowe siedzenie. Defender ma teraz własną linię montażową nadwozia w nowym zakładzie produkcyjnym w... słowackiej Nitrze.
Land Rover Defender 2020
Podniesienie nadwozia o 20 mm w porównaniu z obecną gamą dużych SUV-ów(!) Land Rovera i przeniesienie elementów takich jak akumulator i układy chłodzenia umożliwiło inżynierom Land Rovera maksymalne skrócenie zwisów nadwozia, co gwarantuje uzyskanie imponujących kątów natarcia i zejścia o wartości odpowiednio 38 i 40 stopni. Przy rozstawie osi 3022 mm (o 99 mm większy niż w modelu Discovery) wersja 110 ma kąt rampowy 28 stopni (31 w przypadku wersji 90), zapewniając znakomitą geometrię do jazdy w terenie.
Land Rover Defender 2020
Skorupowa konstrukcja nadwozia opracowana na potrzeby nowego Defendera jest najsztywniejszą aluminiową strukturą nadwozia w historii Land Rovera i potrafi wytrzymać chwilowe obciążenie o wartości 6,5 tony w punktach mocowania liny. Ekstremalnie wytrzymałe nadwozie jest gotowe na wyprawy lądowe dzięki maksymalnej ładowności dynamicznej dachu wynoszącej 168 kg, co sprawia, że samochód idealnie nadaje się zarówno do wyjazdów na biwak, jak i do wizyt w sklepie z wyrobami metalowymi. Maksymalne statyczne obciążenie dachu wynosi 300 kg i pozwala miłośnikom przygód wykorzystać gotowy na wyprawę, rozkładany namiot dachowy, czyniąc z Defendera dom na kółkach, który dotrze wszędzie. Maksymalny uciąg pojazdu to 3720 kg. Tylna przestrzeń załadunkowa zapewnia typową dla Defendera praktyczność, która w przypadku wersji 110 przekłada się na 1075 litrów przy wykorzystaniu całej wysokości. Złożenie siedzeń drugiego rzędu pozwala uzyskać solidną maksymalną pojemność bagażnika wynoszącą 2380 litrów, a dzięki maksymalnej ładowności sięgającej 900 kg (Defender 110 P400).
Land Rover Defender 2020
Sztywna struktura karoserii stanowi idealną bazę dla zaawansowanego, w pełni niezależnego zawieszenia. Znany układ wykorzystuje całkowicie nowe komponenty, by zapewnić najwyższą na świecie wytrzymałość dzięki nowym stalowym ramom pomocniczym oraz udoskonalonym przegubom kulowym i tulejom zaprojektowanym pod kątem odporności na uderzenia podczas jazdy w terenie — koła potrafią wytrzymać do siedmiu ton nacisku na nadwozie.
Land Rover Defender 2020
System Adaptive Dynamics (aktywne zawieszenie) jest dostępny z elektronicznym zawieszeniem pneumatycznym (opcja), pozwalając klientom dopasować właściwości jezdne do swoich preferencji. Adaptacyjne amortyzatory układu monitorują ruchy nadwozia do 500 razy na sekundę i reagują niemal natychmiast w celu zapewnienia maksymalnego poziomu kontroli i komfortu. Zastosowanie zawieszenia pneumatycznego pomaga odmienić prowadzenie pojazdu na asfalcie i poprawia jego zdolności terenowe, zapewniając zwiększenie prześwitu o 75 mm i najwyższy komfort jazdy na każdej nawierzchni. Podniesienie nadwozia o dodatkowe 70 mm oznacza, że zawieszenie pneumatyczne potrafi w razie potrzeby unieść nadwozie aż o 145 mm, zaś system „Elegant Arrival” automatycznie obniża nadwozie o 50 mm, aby ułatwić wsiadanie i wysiadanie z kabiny. Klienci mają do wyboru obręcze kół w rozmiarach: 18, 19, 20 i 22 cali.
Land Rover Defender 2020
Land Rover wprowadził szereg technologii, które pomagają dostarczyć klientom to, czego oczekują od Defendera, w tym opatentowany przez siebie system Terrain Response najnowszej generacji. System Terrain Response z możliwością konfiguracji pozwala kierowcom korzystać z dotykowego ekranu nowego systemu multimedialnego Pivi Pro, by precyzyjnie dopasować każdy aspekt pojazdu do otoczenia.
W pierwszym Defenderze kierowcy mogli zablokować centralny mechanizm różnicowy ręcznie, używając dźwigni reduktora. W nowym Defenderze mogą zapobiec uślizgowi kół tej samej osi za pomocą opcji Centre Slip Limited oraz Centre and Rear Slip Limited na centralnym ekranie dotykowym. Ponadto dostępne są trzy ustawienia reakcji silnika i skrzyni biegów, układu kierowniczego i kontroli trakcji, które pozwalają zarówno kierowcom z doświadczeniem w jeździe terenowej, jak i nowicjuszom dopasować pojazd do swoich wymagań. System umożliwia zapisanie czterech indywidualnych profili, więc różni kierowcy mogą szybko włączyć preferowane przez siebie ustawienia.
Land Rover Defender 2020
Ewentualnie inteligentna funkcja Auto systemu Terrain Response 2 może rozpoznać nawierzchnię i odpowiednio skonfigurować pojazd bez udziału kierowcy. Nowy Defender jest także pierwszym Land Roverem, który wyposażono w program do brodzenia w ramach menu systemu Terrain Response 2. Nowe ustawienie automatycznie tłumi reakcje przepustnicy, ustawia układ ogrzewania i wentylacji na obieg wewnętrzny, blokuje układ przeniesienia napędu i ustawia prześwit w tryb off-roadowy, jednocześnie włączając ekran funkcji Wade Sensing w systemie multimedialnym. Pozwala to kierowcom zobaczyć głębokość otaczającej wody i zapewnia pełny spokój podczas brodzenia w głębokiej wodzie, dzięki czemu mogą oni w pełni wykorzystać rekordową maksymalną głębokość brodzenia nowego Defendera wynoszącą 900 mm. Po wyłączeniu programu do brodzenia nowy Defender automatycznie na chwilę dociska delikatnie okładziny do tarcz hamulcowych, by oczyścić i osuszyć tarcze i tym samym zapewnić szybkie przywrócenie optymalnej skuteczności hamowania po wyjechaniu z głębokiej wody.
N
Land Rover Defender 2020
owy Defender nie tylko odkrywa na nowo i uaktualnia zmywane wodą wnętrze starych modeli, ale jest też wyposażony w trwałą, gumową podłogę z progami na tym samym poziomie, pozwalając klientom wyczyścić wnętrze szczotką lub ścierką po przygodach w błocie lub kurzu. W celu poprawy wyglądu i wrażeń dotykowych klienci mogą zamówić dywanowe wkładki, jednak w razie potrzeby łatwo je wyjąć, odsłaniając trwałą podłogę pod spodem.
Nowy Defender jest pierwszym Land Roverem, w którym zastosowano układ hamulcowy nowej generacji (przypomina stosowany przez Mercedesa SBC) zapewniający szybszą i cichszą reakcję niż układy konwencjonalne, poprawiając poziom bezpieczeństwa i wrażenia z jazdy. Sterowany za pośrednictwem siłownika tłok obsługiwany pedałem uruchamia hamulce, zapewniając przy tym znacznie lepszą kontrolę. System ten znajduje swoje uzasadnienie podczas wolnej jazdy w terenie, a po uruchomieniu kontroli trakcji i autonomicznego systemu hamowania awaryjnego może zablokować koło w ciągu zaledwie 150 milisekund, a więc dwukrotnie szybciej niż w przypadku konwencjonalnej konfiguracji. Podczas codziennej eksploatacji korzyści obejmują system Hill Launch Assist z funkcją Enhanced Hill Hold, dzięki któremu pojazd nie stacza się do tyłu na wzniesieniu, pozwalając kierowcy skupić się wyłącznie na ruszaniu i pokonywaniu przeszkód, a przejście od hamowania do przyspieszania jest w każdych warunkach łagodniejsze.
Land Rover Defender 2020
Producent przewidział cztery jednostki napędowe. Do wyboru będzie wysokoprężne 2,0 l (R4) w dwóch wariantach mocy: 200 KM (430 Nm) lub 240 KM (również 430 Nm). Dla fanów benzyny przewidziano 2,0-litrowy R4 o mocy 300 KM (400 Nm) lub – topowe – R6 generujące 400 KM. Te ostatnie, o pojemności 3,0 l – wykorzystuje system mild hybrid z alternatorem pełniącym funkcję rozrusznika. Wszystkie z wymienionych jednostek napędowych standardowo oferowane będą z automatyczną, ośmiostopniową, skrzynią biegów.
Nowy Defender zadebiutuje w polskich salonach wczesną wiosną przyszłego roku. Ceny – najprawdopodobniej – startować będą od 241.900 zł brutto (Defender 90) i 259.900 zł brutto (Defender 110).