chceauto.pl
x
Lexus RZ 450e. Elektryczna nowość

Lexus RZ 450e. Elektryczna nowość

Motonowości
Redakcja ChceAuto.pl 2022-04-20
Lexus RZ to pierwszy model tego producent od podstaw opracowany jako auto bateryjne. Samochód powstał na modułowej płycie podłogowej koncernu Toyoty o nazwie e-TNGA. Opracowano ją z myślą o samochodach elektrycznych, a pierwszym pojazdem, w którym znalazła zastosowanie jest Toyota bZ4X.

Lexus RZ 450e
Lexus RZ 450e
Lexus RZ ma 480,5 cm długości, 189,5 cm szerokości i 163,5 cm wysokości. Charakterystyczny dla aut elektrycznych duży rozstaw osi (pozwala zmieścić większy akumulator) wynosi 285 cm.

Wygląd samochodu nie jest zaskoczeniem. Po pierwsze, stylistycznie nawiązuje do znanych SUV-ów Lexusa o napędzie hybrydowym. Po drugie, wygląd tego modelu zdradzono podczas specjalnej konferencji prasowej w grudniu 2021 roku, na której prezes koncernu Toyoty Akio Toyoda ogłosił, że do 2030 roku Leuxs będzie produkował wyłącznie samochody elektryczne.

Lexus RZ 450e
Lexus RZ 450e
Przejdźmy więc do rozwiązań technicznych. Lexus RZ wykorzystuje układ e-Axle, który zadebiutował wraz z modelem UX 300e. To kompaktowy, modułowy system, na który składają się silnik, przekładnia oraz elektroniczny moduł sterujący (ECU) umieszczone pomiędzy napędzanymi kołami. W RZ rozwiązanie to jest stosowane zarówno z przodu, jak i z tyłu, co razem tworzy napęd wszystkich kół o nazwie DIRECT4.

Przedni silnik wytwarza 150 kW (204 KM), tylny 80 kW (109 KM), a łączna moc wynosi 230 kW (313 KM). Auto rozpędza się do 100 km/h w 5,6 s, a jego prędkość maksymalna została ograniczona do 160 km/h. Autami elektrycznymi szybciej i tak się nie jeździ, ponieważ zasięg znika w oczach.

Lexus RZ 450e
Lexus RZ 450e
W systemie DIRECT4 czujniki modułu ECU zbierają informacje, oceniają i reagują na szereg czynników, w tym prędkość pojazdu, kąt skrętu i siły przeciążenia. Na podstawie tych danych obliczany jest właściwy moment obrotowy i przekazywany na każdą z osi, by zapewnić maksymalną przyczepność.

Rozkład momentu obrotowego między przód i tył może być dostosowany w zakresie od 0 do 100 lub od 100 do 0 w ciągu milisekund – to zdecydowanie szybciej niż w przypadku jakiegokolwiek systemu mechanicznego.

Lexus RZ 450e
Lexus RZ 450e
W Lexusie RZ zastosowano składający się z 96 ogniw akumulator litowo-jonowy o pojemności 71,4 kWh. Znajduje się on pod kabiną i stanowi integralną część płyty podłogowej. Jego pozycja wpływa korzystnie na niskie położenie środka ciężkości auta.

Zasięg nie został jeszcze sprecyzowany, jednak Lexus zakłada, że w cyklu mieszanym, zgodnie z normą WLTP, samochód będzie w stanie pokonać ponad 400 km.

Lexus zapewnia, że duży nacisk położył na trwałość akumulatora. W efekcie powinien on zachować po 10 latach użytkowania 90% swojej pojemności.

Lexus RZ 450e
Lexus RZ 450e
Ciekawym rozwiązaniem w Lexusie RZ jest system One Motion Grip, czyli układ kierowniczy steer-by-wire. W tym układzie nie ma mechanicznego połączenia kół z kierownicą ani kolumny kierownicy. System wykorzystuje wiązkę elektryczną do wysyłania sygnałów z kierownicy do kół, dzięki czemu reakcja jest natychmiastowa, a kontrola nad skrętem precyzyjna.

Kierowca odczuje też mniejsze drgania kierownicy podczas jazdy po nierównych drogach. Auto ma specjalne zabezpieczenia awaryjne procesorów sterujących One Motion Grip, a także zasilanie awaryjne na wypadek utraty głównego źródła zasilania systemu.

Lexus RZ 450e
Lexus RZ 450e
Opcjonalny system One Motion Grip jest wyposażony w wolant, który zastępuje tradycyjną kierownicę. Technologia ta wymaga od kierowcy mniejszego wysiłku – wystarczy obrócić wolant o 150 stopni, aby przejść od oporu do oporu, bez konieczności przekładania rąk.

Dzięki wolantowi kierowca ma lepszy widok na zestaw wskaźników i drogę przed nim. Projektanci Lexusa mogli umieścić wyświetlacz wyżej i dalej, niż byłoby to możliwe przy konwencjonalnej kierownicy.

Sprzedaż nowego Lexusa RZ powinna się rozpocząć pod koniec roku.

Lexus RZ 450e. Elektryczna nowość - GALERIA ZDJĘĆ

Lexus RZ 450e. Elektryczna nowośćLexus RZ 450e. Elektryczna nowośćLexus RZ 450e. Elektryczna nowośćLexus RZ 450e. Elektryczna nowośćLexus RZ 450e. Elektryczna nowośćLexus RZ 450e. Elektryczna nowośćLexus RZ 450e. Elektryczna nowośćLexus RZ 450e. Elektryczna nowośćLexus RZ 450e. Elektryczna nowośćLexus RZ 450e. Elektryczna nowość

Zobacz także

Lexus RZ z nowym elektrycznym napędem

Lexus RZ z nowym elektrycznym napędem 2024-05-25

Do tej pory Lexus RX był dostępny wyłącznie w dwusilnikowej wersji z napędem wszystkich kół o nazwie 450e. Teraz gama zostaje poszerzona o auto przednionapędowe, które jest słabsze, lżejsze i ma zużywać mniej prądu.
DIRECT4. Nowy napęd 4x4 Lexusa

DIRECT4. Nowy napęd 4x4 Lexusa 2022-08-11

Lexus opracował zupełnie nowy system DIRECT4. Rozwiązanie stworzono z myślą o całej gamie samochodów elektrycznych na baterie oraz autach hybrydowych następnej generacji. DIRECT4 Lexusa wykorzystuje układ e-Axle i odpowiada za płynny rozdział...
Lexus Electrified Sport Concept

Lexus Electrified Sport Concept 2022-06-27

Podczas tegorocznego Goodwood Festival of Speed miała miejsce europejska premiera prototypowego Lexusa Electrified Sport Concept. Tym modelem marka zaprezentowała swoją wizję elektrycznych samochodów sportowych oraz pokazała, jak może wyglądać jej...
Elektryczny Lexus RZ już blisko

Elektryczny Lexus RZ już blisko 2022-04-06

Lexus RZ to pierwszy model tego producenta od początku opracowany z myślą o napędzie elektrycznym. Japończycy właśnie ogłosili, że samochód zostanie oficjalnie zaprezentowany 20 kwietnia. Tak naprawdę wygląd nowego Lexusa RZ nie jest tajemnicą...

NAJCZĘŚCIEJ POSZUKIWANE

Jesteśmy też na Facebook Nasz kanał na YouTube RSS