Lexus opracował zupełnie nowy system DIRECT4. Rozwiązanie stworzono z myślą o całej gamie samochodów elektrycznych na baterie oraz autach hybrydowych następnej generacji.
DIRECT4 Lexusa wykorzystuje układ e-Axle i odpowiada za płynny rozdział momentu obrotowego pomiędzy przednim a tylnym silnikiem elektrycznym oraz przekazuje go na koła.
Układ DIRECT4 zostanie premierowo zastosowany w 5. generacji Lexusa RX w najmocniejszej wersji RX 500h. W samochodzie tym po raz pierwszy połączono turbodoładowany, benzynowy silnik, 6-biegową skrzynię automatyczną z układem hybrydowym. Moc systemowa wynosi 371 KM.
Napęd DiRECT4
Przedni silnik elektryczny został zamontowany między silnikiem benzynowym a skrzynią biegów. Z tyłu zastosowano układ e-Axle o mocy 80 kW (109 KM). W jego skład wchodzą silnik, przekładnia oraz moduł jednostki sterującej (ECU).
System DIRECT4 odgrywa kluczową rolę w przekazywaniu mocy na poszczególne koła. Dopasowuje moc i moment obrotowy pomiędzy przednią, a tylną osią w zależności od warunków panujących na drodze.
System DIRECT4 będzie stosowany również w autach elektrycznych. Jego działanie w tym typie napędu opiera się na czujnikach modułu ECU, które zbierają informacje, oceniają i reagują na szereg czynników, w tym prędkość pojazdu, kąt skrętu i siły jakie działają na samochód.
Na podstawie tych danych obliczany jest wymagany moment obrotowy przekazywany na każdą z osi, przy zapewnieniu maksymalnej przyczepności. Rozkład momentu obrotowego pomiędzy osiami może być realizowany w zakresie od 0 do 100% lub od 100 do 0% w ciągu milisekund – to zdecydowanie szybciej niż w przypadku jakiegokolwiek systemu mechanicznego.
Pierwszym w pełni elektrycznym autem Lexusa z systemem DIRECT4 będzie Lexus RZ 450e.