Ocenić jakość samochodu nie jest łatwo. Jednym ze sposobów jest badanie satysfakcji klienta, zajmują się tym wyspecjalizowane agencje badań rynkowych.
Jedną z nich jest amerykański instytut
J.D. Power and Associates. Firma zajmuje się badaniami na całym świecie, a jej europejska centrala znajduje sie w Monachium. Nic więc dziwnego, że badając poziom zadowolonia z samochodów J.D Power skupiło się na rynku niemieckim.
O wynikach badania w zakresie marek pisaliśmy już w tekście
Najlepsze marki wg Niemców. Warto jednak przyjrzeć się, które modele samochodów zyskały wśrod niemieckich kierowców najwyższe oceny. Dziś skupimy się na samochodach miejskich.
Niewątpliwie przyjemną dla Polaków wiadomością jest
zwycięstwo produkowanego w Tychach Fiata 500, który otrzymał 818 punktów (na 1000 możliwych). Zwycięstwo
"pięćsetki" to już kolejny dowód, że opinie o awaryjności Fiatów można odłożyć do lamusa.
Fiat 500 praktycznie od początku produkcji znajduje się w czołówkach wszelakich rankingów bezawaryjności. W wypadku Fiata problemy z jakością mogą występować jedynie w przypadku starszych, około 10-letnich samochodów.
Hyundai i10
Na drugim miejscu w badaniu J.D. Power znalazł się niespodziewanie
Hyundai i10 (815 punktów). To małe auto debiutowało na rynku w 2008 roku zastępując Atosa. I10 produkowany jest w... Indiach, skąd eksportuje się go na cały świat! A więc nie tylko Polacy potrafią...
Ostatnie miejsce na podium zajął
Suzuki Splash (812 punktów). Tu znów mamy do czynienia z ciekawostką, bowiem Splash to nic innego, jak japońska wersja najnowszej generacji Opla Agili. Oba samochody wytwarzane są w tej samej fabryce (na Węgrzech), zbudowano je w oparciu o wspólną płytę podłogową.
Wynik badania J.D Power uwzględnia bardzo wiele czynników, które podzielić można na cztery główne grupy. Najważniejsza z nich, która stanowi 32 procent oceny końcowej to ogólnie pojęte zadowolenie z auta. Obejmuje ono m.in. osiągi, wygląd (nadwozia, jak i wnętrza), funkcjonalność, styl, pojemność bagażnika, właściwości jezdne, bezpieczeństwo, a nawet widoczność.
Suzuki Splash
Drugie pod względem wagi kryterium to jakość/niezawodność, które stanowi 26 procent oceny końcowej. Kryterium to obejmuje wszelkie możliwe usterki, które pojawiły się w samochodzie.
22 procent to waga kryterium kosztowego. Uwzględnia ono zużycie paliwa, koszt ubezpieczenia, a także ceny przeglądów gwarancyjnych i napraw.
Ostatnie 20 procent oceny całościowej to zadowolenie właściciela samochodu z poziomu obsługi serwisowej. Obejmuje nie tylko jakość napraw, ale również zachowanie doradcy serwisowego czy też wygląd i wyposażenie stacji obsługi.