Samochody dostawcze nie starzeją się tak szybko jak modele stricte osobowe. Dotyczy to również osobowych wersji zbudowanych na bazie dostawczaków.
Mercedes klasy V
Nikogo nie dziwi więc fakt, że w salonach Mercedesa wciąż kupić można model Viano, czyli osobową wersję Vito, a więc pojazdy, które trafiły na rynek w 2003 roku. Ostatecznie jednak niemiecki koncern zdecydował, że 10 lat produkcji jednego modelu to nieco za dużo. Już wkrótce Viano zostanie zastąpione nowym modelem - klasą V. Tym samym Mercedes żegna się z Viano i wraca do oznaczenia stosowanego w latach 1995-2003.
Mercedes klasy V
Jaka będzie nowa klasa V? Przede wszystkim ma być uniwersalna. Mercedes chce, by samochód nadawał się równie dobrze do wyjazdu na wakacje z rodziną, jak na ekskluzywną wieczorną imprezę. By dało się nim przewieźć większą liczbę osób lub nieco towaru. Dlatego nowa klasa V będzie oferowana w dwóch poziomach wyposażenia (V-Class i V-Class Avantgarde), z pakietem Exterior Sport (a więc sportową stylizacją nadwozia) oraz Interior Design (ekskluzywnym wnętrzem), w dwóch rozstaw osi i trzech długościach nadwozia (od 489,5 do 537 cm). Wszystko po to, by zapewnić jak największą wszechstronność.
Mercedes klasy V
Stylistycznie niespodzianki nie ma. W klasie MPV trudno o jakieś awangardowe rozwiązania, natomiast przednia część nadwozia wyraźnie nawiązuje do innych modeli, znakiem szczególnym jest duże logo umieszczone na osłonie chłodnicy. Wnętrze ma być komfortowe - kierowca ma czuć, że prowadzi Mercedesa a nie samochód, który może być traktowany jako użytkowy. Stąd zastosowanie materiałów wysokiej jakości, miękkich plastików, a nawet skóry.
Mercedes klasy V
Nowy model musi korzystać z nowych rozwiązań technicznych. Na środkowej konsoli znajdziemy np. standardowy 7-calowy ekran dotykowy, który umożliwia m.in. zarządzenie systemami infotainment. Poniżej znajdziemy dodatkowy touchpad, pozwalający na sterowanie telefonem, a na wielofunkcyjnej kierownicy może znaleźć się aż 12 przycisków o różnych funkcjach. Na liście wyposażenie opcjonalnego znajduje się m.in. układ klimatyzacji Thermotronic, który można włączyć zdalnie kluczykiem, i który jest tak inteligenty, że dopasowuje swoje działanie do kierunku padania promieni słonecznych nagrzewających wnętrze...
Mercedes klasy V
Wnętrze klasy V można dowolnie konfigurować. Standardowo samochód posiada cztery indywidualne, komfortowe fotele z podłokietnikami, umieszczona w dwóch rzędach (nie licząc fotela kierowcy i pasażera z przodu). Fotele można obracać tworząc salonkę, a na środku można zainstalować stolik. Alternatywne rozwiązanie stanowią kanapy - dwu- lub trzyosobowe. Maksymalnie samochód może więc przewieźć osiem osób. Tylną kanapę można oczywiście całkowicie złożyć uzyskując pokaźną przestrzeń bagażową. Indywidualne fotele można natomiast całkowicie wymontować.
Właściciele samochodów z nadwoziem kombi wiedzą, że czasami bagażnik jest tak wypchany, że gdy klapa jest otwarta bagaże wysuwają się na zewnątrz. W V-klasie ten problem rozwiązano sprawdzonym sposobem. Otwierać można nie tylko całą klapę ale również samo okno.
Mercedes klasy V
Pod względem wyposażenia w systemy bezpieczeństwa klasa V nie będzie ustępować nowym Mercedesom klasy C i S. W klasie V również znajdzie system o nazwie Mercedes-Benz Intelligent Drive, pod tym pojęciem kryją się wszelkie możliwe systemy-asystenci kierowcy. Lista obejmuje m.in. układ Crosswind Assist, który koryguje tor jazdy, niwelując wpływ bocznego wiatru czy system ostrzegający o zmęczeniu kierowcy. Opcjonalnie klasę V można wyposażyć w układ automatycznego parkowania, system kamer monitorujący przestrzeń wokół auta (360 stopni), system automatycznego hamowania, rozpoznawania znaków, asystenta pasa ruchu czy system monitorujący martwy kąt.
Mercedes klasy V
Nowa klasa V będzie oferowana z dobrze sprawdzonym, montowanym w większości modeli Mercedesa, silnikiem wysokoprężnym o pojemności 2.1 l. Ta czterocylindrowa jednostka wyposażone jest w dwustopniową sprężarkę i dostępna będzie w trzech wariantach mocy: 136 KM i 330 Nm (V200 CDI), 163 KM i 380 Nm (V220 CDI) oraz 190 KM i 440 Nm (V250 Blue-Tec). Najmocniejsza wersja standardowo będzie współpracować z dwusprzęgłową, siedmiostopniową skrzynią 7G-TRONIC PLUS. Pozostałe wersje będą posiadały przekładnię manualną lub - opcjonalnie - konwencjonalną skrzynię automatyczną.
Mercedes klasy V
Mercedes klasy V będzie jedynym pojazdem w segmencie z opcjonalnym systemem Agility Select, który umożliwia wybór jednego z kilku trybów pracy jednostki napędowej, zawieszenia czy skrzyni biegów. Do wyboru są tryby Sport, Comfort, Manual i Eco. W trzech pierwszych podczas szybkiego przyspieszania silnik może wejść w tryb tzw. overboost, dzięki któremu chwilowo moc rośnie o 10 KM, a moment obrotowy - o 40 Nm (dotyczy to wszystkich jednostek).
Mercedes klasy V
Pierwsze egzemplarze Mercedesa klasy V trafią do salonów pod koniec maja. Początkowo będą to wyłącznie samochody z długim rozstawem osi (320 cm) i nadwoziem o długości 514 cm, a zamawiać je będzie można od 6 marca. Później oferta zostanie poszerzona o wersje krótsze i dłuższe.
Z okazji rynkowej premiery Mercedes przygotował również specjalną wersję klasy V oznaczoną Edition 1. Samochód taki będzie napędzany silnikiem o mocy 190 KM, wyposażenie obejmie m.in. skrzynię 7G=TRONIC PLUS, sportowe zawieszenie (opcjonalnie z układem Agility Control), skórzane fotele oraz klimatyzację Thermotronic, a także system kamer 360 stopni, układ automatycznego hamowania, utrzymywania pasa ruchu i monitorowania martwego kąta.