Na polskim rynku debiutuje w pełni elektryczy Peugeot e-Rifter. Co oferuje i ile trzeba za niego zapłacić?
e-RIFTER powstaje na bazie na modułowej platformy EMP2 (Efficient Modular Platform). Auto napędza elektryczny silnik o maksymalnej mocy 100 kW i maksymalnym momencie obrotowym 260 Nm.
Elektryczny zespół napędowy (silnik elektryczny i falownik oraz ładowarka z przetwornicą prądu stałego na prąd zmienny) jest podobna do zamontowanej w Peugeocie e-TRAVELLERZE. Podobnie jak w przypadku tego modelu, została zmodyfikowana przekładnia redukcyjna, aby spełnić potrzeby użytkowników pojazdów użytkowych w zakresie ładowności.
PEUGEOT e-RIFTER
Osiągi w trybie POWER są prezentują się następująco. Prędkość maksymalna to 130 km/h, przyspieszenie od 0 do 100 km/h trwa 11,2 s, a przyspieszenie od 80 do 120 km/h: 8,9 s.
Obie wersje (standardowa i przedłużona) są wyposażone w akumulator litowo-jonowy z 18 ogniwami o pojemności 50 kWh, który umożliwia zasięg do 280 km (w trakcie homologacji), zgodnie z protokołem homologacyjnym WLTP (Worldwide harmonized Light vehicles Test Procedures). Zasięg może się różnić m.in.w zależności od wersji i stylu jazdy.
System regulacji temperatury akumulatora, połączony z układem chłodzenia kabiny, pozwala na szybkie ładowanie akumulatora, wydłuża jego żywotność i zapewnia optymalny zasięg. Dostępne są dwa rodzaje ładowarek pokładowych, które spełniają wszystkie potrzeby i są dostosowane do różnych źródeł ładowania. W standardzie oferowana jest ładowarka pokładowa jednofazowa 7,4 kW, a w opcji – ładowarka trójfazowa o mocy 11 kW.
Znajdujące się na lewym tylnym błotniku gniazdo ładowania umożliwia ładowanie na kilka sposobów: ze standardowego gniazda, ze wzmocnionego gniazda lub z terminalu typu Wall Box, a nawet ze stacji szybkiego ładowania.
Ceny podstawowej wersji - Active Pack - startują od 144 700 zł. Odmiana przedłużona dostępna jest wyłącznie w wersji Allure Pack wycenionej na 164 700 zł.
Tryby ładowania akumulatora 50 kWh są zróżnicowane i dostosowane do różnych sytuacji w codziennym użytkowaniu samochodu. Możliwe jest ładowanie na wiele sposobów: w domu, w miejscu pracy lub ze stacji publicznych:
- z gniazda standardowego (8A):pełne naładowanie akumulatora w ciągu 31 h,
- ze wzmocnionego gniazda (16A): pełne naładowanie akumulatora w 15 h,
- ze stacji Wall Box 7,4 kW: pełne naładowanie akumulatora w ciągu 7,5 h prądem jednofazowym za pomocą pokładowej ładowarki 7,4 kW,
- z urządzenia Wallbox o mocy 11 kW: pełne naładowanie w 5 h za pomocą trójfazowej ładowarki pokładowej (11 kW),
- ze stacji szybkiego ładowania – układ chłodzenia akumulatora pozwala na zastosowanie ładowarek o mocy 100 kW i naładowanie do 80% pojemności w ciągu 30 minut.
Peugeot e-RIFTER oferuje trzy tryby jazdy wybierane specjalnym przełącznikiem:
- Eco (60 kW, 180 Nm) – by zwiększyć zasięg i zapewnić płynną jazdę,
- Normal (80 kW, 210 Nm) – optymalny tryb w codziennej eksploatacji,
- Power (100 kW, 260 Nm) – zapewnia optymalne osiągi przy przewozie ciężkich ładunków.
PEUGEOT e-RIFTER
Dostępne są również dwa tryby hamowania, sterujące odpowiednimi trybami ładowania akumulatora:
- umiarkowany – zapewniający doznania zbliżone do jazdy samochodem z silnikiem spalinowym,
- wzmocniony – dostępny po wybraniu trybu B („Brake”) za pomocą sterownika skrzyni biegów, zapewnia mocniejsze hamowanie silnikiem przy puszczeniu pedału gazu, co zwiększa zasięg samochodu.
Samochód jest dostępny w dwóch wersjach 5- i 7-osobowej dla obu długości nadwozia, standardowej (4,40 m) i przedłużonej (4,75 m). Ta ostatnia wersja ma nie tylko większy rozstaw osi, ale i wydłużony zwis, co zapewnia większą przestronność. Na każdym z trzech indywidualnych foteli z drugiego rzędu można zainstalować fotelik dla dziecka. Siedzenia można złożyć do postaci płaskiej podłogi od strony bagażnika dzięki funkcji "Magic Flat”.
W wersji przedłużonej w trzecim rzędzie są 2 niezależne, przesuwne fotele, które można również wyjąć (podobnie jak w wersji standardowej), aby dostosować się do zróżnicowanych potrzeb. Można zwiększyć pojemność bagażnika bądź miejsce na nogi dla pasażerów. Możliwość złożenia i schowania w podłodze siedzenia pasażera z przodu ułatwia załadunek długich przedmiotów.
Bagażnik PEUGEOT e-RIFTERA ma pojemność od 775 litrów (do wysokości tylnej półki), w wersji 5-miejscowej o standardowej długości, do 4 000 litrów w przypadku wersji przedłużonej ze złożonymi siedzeniami.