Za kilka tygodni Peugeot 106 będzie obchodził 30-lecie debiutu rynkowego. Kultowy model staje się youngtimerem z prawem do rejestracji jako samochód zabytkowy.
Peugeot 106
Mały Peugeot był pierwszym modelem marki z serii "6”. Miał poszerzyć ofertę francuskiego producenta w segmencie B. W ówczesnych czasach odpowiadał on za ponad jedną trzecią samochodów zarejestrowanych w Europie i aż 40 proc. samochodów zarejestrowanych we Francji.
Oficjalne wprowadzenie Peugeota 106 na rynek miało miejsce 12 września 1991 roku. W ówczesnej prasie był prezentowany jako "tryskające uśmiechem, pełne uroku, sympatyczne auto". Wszechstronny samochód, o długości nadwozia 3,56 m najlepiej odnajdywał się w ruchu miejskim, ale wielu nabywców traktowało go jako auto rodzinne.
Do momentu wycofania ze sprzedaży w 2003 roku został wyprodukowany w liczbie niemal 2 800 000 egzemplarzy, początkowo w wersji trzydrzwiowej, a od 1992 roku również pięciodrzwiowej.
Peugeot 106
Model 106 był produkowany głównie w fabryce w Miluzie, ze wsparciem ze strony fabryk w Sochaux i Aulnay-sous-Bois w okresie największego popytu. Auto miało napęd na przednią oś. Pod maską pracowały 4-cylindrowe silnikami benzynowe o pojemności od 954 do 1587 cm3 lub - słynące z ultraoszczędności diesle o pojemnościach od 1360 do 1558 cm3.
Peugeot 106 był modelem oferowanym w wyjątkowo dużej liczbie serii specjalnych, łącznie około dwudziestu w dwunastu latach obecności na rynku. Warto wymienić najbardziej kultowe edycje: "Roland Garros" i "Zenith" z 1993 roku, słynne 106 Kid z dżinsowymi siedzeniami z 1994 roku, prezentowane przez Droopyego 106 Cartoon, od 1996 do 1999 roku, elegancką edycję "Inès de la Fressange" z 1997 roku, a także serię Enfant Terrible, która trafiła na rynek w 2000 roku.
Powstały także sportowe wersje modelu: 106 Rallye w 1993 r, 106 XSI o mocy 95 KM w 1992 r., podwyższonej do 105 KM w roku 1995 oraz 106 S16 o mocy 120 KM w 1996 r., który był ostatnim rokiem obecności na rynku. Samochód ma też na swoim koncie ciekawą karierę sportową w ramach imprez Peugeot Sport i rajdów w Grupie N.
Peugeot 106
W 1997 roku odbyła się inauguracja wersji Peugeot 106 Maxi wzorowanej na wersji 306 Maxi. Od 1998 roku w pracach rozwojowych brał udział Lionel Montagne, który zasiadł za jego sterami. W 2000 roku samochód, prowadzony przez Cedrica Roberta, uplasował się na 5 miejscu w finale Rajdowych Mistrzostw Francji.
Mało kto wie, że poczciwa "stoszóstka", do 2010 roku pozostawała też... światowym liderem sprzedaży samochodów elektrycznych! Wersja elektryczna, skierowana zarówno do klientów indywidualnych jak i flotowych, została sprzedana w liczbie niemal 3 550 egzemplarzy.