Porsche od dziesiątków lat jednoznacznie kojarzone jest jako producent samochodów sportowych. Jednak zaostrzane normy emisji spalin powodują, że wszyscy producenci bez wyjątku muszą pochylić się nad technologiami obniżającymi zużycia paliwa. Porsche wybrało napęd hybrydowy, jako ten który pozwala osiągnąć dobre wyniki w teście pomiarowym, a jednocześnie zachowuje wysokie osiągi samochodów.
Porsche 918 Spyder
Obecnie Porsche posiada już trzy modele z hybrydowym napędem typu plug-in: 918 Spyder, Panamera S E-Hybrid oraz Cayenne S E-Hybrid, przy czym za komponent elektryczny napędu tych samochodów odpowiada Bosch.
Efekty współpracy obu niemieckich firm są imponujące. Porsche 918 Spyder było pierwszym dopuszczonym do ruchu samochodem na świecie, który pokonał Północną Pętlę toru Nurburgring (20,6 km długości) w mniej niż 7 minut (6 minut i 57 s, czyli o 14 s szybciej niż ówczesny rekordzista).
Porsche Cayenne S E-Hybrid
Wiedzę zdobytą podczas budowy tej supersportowej maszyny z hybrydowym napędem plug-in producent wykorzystał w elektryfikacji kolejnych modeli - Panamera S E-Hybrid i Cayenne S E-Hybrid. Ich wprowadzenie na rynek uczyniło Porsche liderem w segmencie hybrydowych aut premium.
Dla wszystkich wspomnianych modeli Porsche z hybrydowym napędem plug-in Bosch dostarcza elektronikę siłową, zestaw akumulatorów, silniki elektryczne dla modeli Cayenne i Panamera oraz elektryczną jednostkę montowaną przy przedniej osi 918 Spyder.
Porsche 918 Spyder: wyjątkowy napęd i osiągiPorsche 918 Spyder
Naczelnym zadaniem projektantów 918 Spyder było zbudowanie supersportowego samochodu kolejnej dekady, zasilanego wysoce wydajnym i mocnym napędem hybrydowym. Opracowanie konstrukcji całkowicie nowej, tworzonej od podstaw na czystej kartce papieru, pozwoliło na uniknięcie jakichkolwiek ustępstw. Całe auto powstało wokół napędu hybrydowego.
Porsche 918 Spyder
Za sprawą opracowanego przez Boscha silnika elektrycznego SMG 180/120 pojazd dysponuje dodatkową mocą 210 kW (286 KM). Zlokalizowana przy przedniej osi jednostka już od chwili startu dostarcza 210 Nm momentu obrotowego, a motor zamontowany z tyłu generuje kolejne 375 Nm. Łącznie, zespół napędowy osiąga moc 652 kW (887 KM) oraz maksymalny moment obrotowy o wartości 1280 Nm i zapewnia przyspieszenie od 0 do 100 km/h w niesamowite 2,6 sekundy!
Z drugiej strony, supersamochód Porsche potrafi pokonać dystans 100 km, zużywając zaledwie 3,1 l/100 km - czyli mniej niż większość współczesnych małych aut. Oczywiście nie korzysta się wówczas z maksymalnych osiągów...
Porsche Panamera S E-Hybrid i Porsche Cayenne S E-HybridPorsche Panamera S E-Hybrid
]Przyjemność z jazdy samochodem sportowym oraz zapotrzebowanie na paliwo w cyklu pomiarowym na poziomie auta miejskiego - Porsche Cayenne S E-Hybrid i Panamera S E-Hybrid dowodzą, że to nie musi się wykluczać. Pierwsza na świecie hybryda plug-in wśród SUV-ów premium legitymuje się mocą systemową 306 kW (416 KM), a w cyklu pomiarowym NEDC potrzebuje tylko 3,4 l/100 km. Hybrydowy wariant gran turismo Porsche, również o mocy 306 kW (416 KM), za sprawą niższej masy własnej, tylnego napędu i mniejszego oporu powietrza zużywa jedynie 3,1 l/100 km.
Oczywiście są to wartości pomiarowe, ale rzeczywiste wyniki, osiągane szczególnie w mieście są zdecydowanie lepsze od wyników samochodów o napędzie konwencjonalnym podobnej mocy.
W hybrydowych odmianach Porsche Cayenne i Panamera dodatkową siłę napędową zapewnia silnik elektryczny IMG-300 firmy Bosch. Dostarcza on do 310 Nm dodatkowego momentu obrotowego oraz 70 kW (95 KM) dodatkowej mocy. Rolę centralnego interfejsu między jednostką elektryczną i akumulatorami pełni moduł INVCON 2.3 firmy Bosch.
Porsche Cayenne S E-Hybrid
Elektronika siłowa stanowi centrum zarządzania napędem elektrycznym - to ona przetwarza prąd stały przechowywany jako energię w akumulatorze w prąd przemienny trójfazowy służący do napędu jednostki elektrycznej i na odwrót.
Akumulator trakcyjny Boscha z ogniwami pryzmatycznymi ma pojemność 10,8 kWh w przypadku Cayenne S E-Hybrid oraz 9,4 kWh w przypadku limuzyny Panamera S E-Hybrid. Można go naładować z domowego gniazdka w ciągu niespełna 4 godzin. Korzystanie z gniazda przemysłowego i stacji ładowania pozwala skrócić ten czas niemal dwukrotnie, do nieco ponad 2 godzin.
Na samochody elektryczne o sensownym zasięgu, osiągach i cenie musimy jeszcze poczekać. Ale napęd hybrydowy już dziś z powodzeniem może zastąpić praktycznie dowolny silnik konwencjonalny. Samochody Porsche są tego jeżdżącym dowodem.