Pierwsza nowość to odnowione wydanie Porsche Taycan GTS. Dzięki mocy szczytowej z Launch Control sięgającej 515 kW ta wersja ponownie jest najbardziej sportową poza odmianami Turbo. Nowy Taycan GTS trafia na rynek z nadwoziem sedan oraz Sport Turismo. Ponadto bazowy sedan jest po raz pierwszy dostępny z napędem na wszystkie koła – jako Taycan 4.
- Nowe warianty Porsche Taycan po liftingu
- Porsche Taycan GTS po modernizacji
- Porsche Taycan 4 po liftingu
Nowe warianty Porsche Taycan po liftingu
Gama linii modelowej Taycana jeszcze nigdy nie była tak szeroka: trzy odmiany nadwoziowe, napęd na tylne lub wszystkie koła i różne poziomy mocy – od 300 do 760 kW – dają teraz łącznie 16 wariantów.
Do portfolio dołączyły właśnie: sportowa limuzyna Taycan 4 (dostępna od 513 tys. zł) oraz nowe wydanie Porsche Taycan GTS. W jego przypadku ceny zaczynają się od 683 tys. zł zasedana oraz od 688 tys. zł za wariant z nadwoziem Sport Turismo. Samochody można już konfigurować i zamawiać, a pierwsze egzemplarze mają pojawić się w polskich salonach na początku 2025 roku.
Trzy nowe warianty przeszły oczywiście te same modernizacje, które obejmowała aktualizacja Porsche Taycan przeprowadzona na początku 2024 roku. Taycan po zmianach oferuje wyższą moc oraz większy zasięg, a do tego szybciej przyspiesza i w krótszym czasie się ładuje.
Porsche Taycan GTS
Jednoczesna poprawa osiągów i efektywności to zasługa szeregu czynników: zaawansowanego zespołu napędowego z nowym silnikiem tylnej osi, o mocy nawet o 80 kW wyższej niż jego poprzednik (dotyczy wszystkich wariantów), zmodyfikowanego falownika ze zoptymalizowanym oprogramowaniem, pojemniejszych akumulatorów, udoskonalonego zarządzania termiką, pompy ciepła nowej generacji oraz zmodyfikowanej strategii rekuperacji i działania napędu na wszystkie koła. Na przykład na stacjach ładowania prądem stałym o napięciu 800 V samochód można ładować z mocą do 320 kW. Maksymalna moc rekuperacji podczas wytracania wysokich prędkości wzrosła do 400 kW.
Porsche Taycan GTS po modernizacji
Moc napędu Porsche Taycan GTS w trybie overboost przy użyciu Launch Control wynosi maksymalnie do 515 kW – to o 75 kW więcej niż w poprzedniku. Dzięki nowej funkcji push-to-pass , wchodzącej w skład standardowego pakietu Sport Chrono, za naciśnięciem przycisku można na 10 sekund zwiększyć dostępną moc nawet o 70 kW.
Co więcej, push-to-pass w wariancie GTS ma szczególnie sportowy charakter, ponieważ moment obrotowy przy niskich prędkościach jest podnoszony do poziomów Launch Control. Podobnie jak w przypadku Porsche Taycan Turbo GT pozostały czas tego „doładowania” wskazuje licznik w zestawie wskaźników, z dynamiczną inscenizacją za pomocą animowanych pierścieni na prędkościomierzu.
Porsche Taycan GTS
Porsche Taycan GTS oraz Taycan GTS Sport Turismo osiągają 100 km/h ze startu zatrzymanego w 3,3 s – o 0,4 s szybciej niż ich poprzednicy. Aby ukończyć sprint od 0 do 200 km/h, samochód potrzebuje 10,4 s – to o 1,6 sekundy krócej niż wcześniej. Równocześnie zasięg wzrósł o ponad 120 kilometrów i obecnie wynosi do 628 kilometrów w cyklu WLTP. Realnie powinien wynosić około 450 km.
Wizytówką GTS-a są liczne detale w kolorze czarnym lub Anthracite Grey. Nowość w porównaniu z poprzednikiem – przednie i tylne zderzaki Sport Design mają wstawki lakierowane na czarno (wysoki połysk). Identyczne wykończenie otrzymały podstawki lusterek zewnętrznych. Zarówno standardowe obręcze o średnicy 20 cali, jak i 21-calowe opcjonalne felgi są lakierowane wyłącznie na odcień Anthracite Grey.
Porsche Taycan GTS Sport Turismo
Wiele okładzin w kabinie pochodzi z wariantów Taycan Turbo GT. Nowy Taycan GTS jest standardowo wyposażony na przykład w rozszerzone zestawy elementów wykończonych sportowym materiałem Race-Tex oraz gładką skórą w kolorze czarnym. Specyfikacja obejmuje również adaptacyjne fotele sportowe (z 18-kierunkową regulacją elektryczną), wielofunkcyjną kierownicę sportową GT z przełącznikiem trybu jazdy i podgrzewaniem, a także pakiet Sport Chrono zawierający funkcję push-to-pass oraz tryb torowy.
Na życzenie oferowana jest wielofunkcyjna kierownica sportowa GT znana z wariantów Taycan Turbo GT, obszyta czarnym materiałem Race-Tex. Wyróżniają ją dwa przełączniki trybów oraz łopatki dla funkcji push-to-pass i odzyskiwania energii. Opcjonalny pakiet wnętrza GTS występuje teraz nie tylko z elementami w kolorze Carmine Red, ale i Slate Grey Neo. Wyposażenie seryjne obejmuje też nagłośnienie Bose.
Porsche Taycan GTS
Adaptacyjne zawieszenie pneumatyczne z Porsche Active Suspension Management (PASM) standardowo łączy się z Porsche Torque Vectoring Plus (PTV Plus). Opcjonalnie dostępne jest podwozie Porsche Active Ride ze specjalnym zestrojeniem.
Porsche Taycan 4 po liftingu
Kierowcy, którzy chcieli połączyć bazową wersję Taycana z napędem na cztery koła, do tej pory musieli wybrać Taycan 4 Cross Turismo. Teraz dostępny będzie również sedan. Pod względem osiągów nowy Taycan 4 odpowiada wersji tylnonapędowej: w zależności od tego, czy w podwoziu zamontowany jest standardowy akumulator Performance, czy opcjonalny Performance Plus, moc overboost przy użyciu Launch Control wynosi do 300 kW lub do 320 kW.[image
Także zasięg zależy od rodzaju akumulatora. Z baterią Performance wynosi do 559 kilometrów, a z Performance Plus nowy Taycan 4 może przejechać do 643 km (dane dla cyklu WLTP; (realnie mniejsze o około 150 km).
Porsche Taycan 4
Napęd z dwoma silnikami elektrycznymi – po jednym przy każdej osi – sprawia, że Taycan 4 oferuje lepszą przyczepność niż Taycan z napędem na tylne koła. Znajduje to odzwierciedlenie w czasach przyspieszeń: aby rozpędzić się do 100 km/h, Taycan 4 potrzebuje 4,6 s. Pomimo dodatkowych 80 kilogramów masy własnej jest więc o 0,2 sekundy szybszy niż wariant tylnonapędowy.
By zmniejszyć zużycie prądu przedni silnik elektryczny jest odłączany, gdy tylko pozwalają na to przyczepność, dynamika jazdy oraz stabilność.
Wyposażenie standardowe obejmuje 19-calowe obręcze Taycan Aero i czarne zaciski hamulcowe, a także reflektory LED Matrix. Ponadto seryjnie montowane są: układ Porsche Traction Management (PTM) oraz adaptacyjne zawieszenie pneumatyczne z Porsche Active Suspension Management (PASM).
W kabinie do standardowej specyfikacji należą: komfortowe fotele z przodu (z 8-kierunkową regulacją elektryczną), częściowo skórzane wykończenie w kolorze czarnym, pakiet akcentujący Dark Silver, wielofunkcyjna kierownica sportowa obszyta skórą, listwy progów drzwi z wykończeniem ze szczotkowanego aluminium oraz nagłośnienie Sound Plus. Wnętrze częściowo wykończone skórą jest oferowane również w kolorze Slate Grey, a także w wersji dwukolorowej, łączącej czerń oraz odcień Chalk Beige.