Nieco azjatycka stylistyka pierwszej generacji Renault Koleos nie jest dziełem przypadku - samochód opracowany został głównie w Korei przez firmę Samsung. Auto debiutowało na rynku w 2008 roku, trzy lata później przeprowadzono pierwszy lifting, a w 2013 roku samochód po raz kolejny został poddany zabiegom odświeżającym.
Auto zaprojektowano w taki sposób, by w stosunkowo niewielkim nadwoziu połączyć zalety SUV-a i minivana. Dzięki temu przestrzeń w kabinie oraz ergonomia powinna zadowolić większość nabywców.
Auto wyposażone jest w napęd na cztery koła, przy czym przez większość czasu moment obrotowy trafia głównie na przednią oś. Koleos, który jest rzadkim widokiem na naszych drogach cieszy się raczej dobrą opinią. Auto - poza nielicznymi usterkami elektroniki pokładowej - nie jest nękane przez poważne usterki. Przed zakupem warto jednak zapoznać się z cenami części zamiennych. Ograniczona podaż tych pojazdów wymusza korzystanie z Autoryzowanych Stacji Obsługi, co w przyszłości może znacznie spotęgować koszty utrzymania.
Druga generacja Renault Koleosa debiutowała w 2016 roku, ale w Europie pojawiła się dopiero rok później. Samochód jest pojazdem globalnym zbudowanym na modułowej płycie podłogowej CMF-CD, tej samej co Nissana X-Trail (Nissan i Renault tworzą alians). Stylistycznie auto oczywiście nie przypomina Nissana, nawiązując do innych nowych modeli Renault.
W stosunku do pierwszej generacji, Koleos znacznie urósł i awansował do klasy średniej (pierwsza generacja była kompaktem), robiąc miejsce dla mniejszego Kadjara.
Koleos może mieć napęd wyłącznie na koła przednie lub 4x4. W tej drugiej wersji kierowca ma do wyboru trzy tryby - 2WD, 4WD auto (ze zmienną dystrybucją momentą) i stały napęd 4WD.