Renault Twingo zaprezentowano w 1993 roku. Jednobryłowe nadwozie o bardzo odważnej, jak na owe czasy, „optymistycznej” stylistyce zjednało francuskiemu maluchowi wielu zwolenników. Mimo niewielkich rozmiarów kubaturę trzydrzwiowej karoserii wykorzystano wzorowo. Z przodu miejsca jest pod dostatkiem, z tyłu na krótkich dystansach bez problemu uda nam się przewieźć dwie dorosłe osoby. We wnętrzu zastosowano kilka ciekawych rozwiązań, jak np. centralnie umieszczony, elektroniczny prędkościomierz.
Twingo to bez wątpienia propozycja dla ludzi, którzy lubią wyróżniać się na drodze i podchodzą do życia w optymistyczny sposób. Eksploatacja, chociaż nie bezproblemowa okazuje się przeważnie bardzo tania, całkiem niezły dostęp do części i prostota konstrukcji pozytywnie wpływają na koszty. Do typowych usterek zaliczyć można wycieki oleju oraz płynu chłodniczego, a także problemy z nietrwałymi łożyskami kół. Wzmożonej opieki wymagają również hamulce, które lubią się czasami zapiekać. W zawieszeniu najczęściej poddają się sworznie wahaczy, tuleje metalowo-gumowe i końcówki drążków kierowniczych. Niezbyt trwałe są również amortyzatory. Czasami problemy sprawiać może też osprzęt silnika (rozrusznik, alternator). Po kilku latach eksploatacji daje też o sobie znać słaba jakość elementów wykończeniowych (np. klamki czy uchwyty służące do składania foteli potrafią czasem zostać w ręce). Usterki trapią również elektrykę - przestają działać dmuchawy, centralne zamki czy podnośniki elektrycznie sterowanych szyb. Bezwypadkowe egzemplarze nie mają przeważnie problemów z korozją, chociaż warto szczegółowo przyjrzeć się progom i tylnej klapie - w tych miejscach pojawiają się czasami ogniska rdzy.
Druga generacja Twingo zadebiutowała w roku 2007. Samochód zdecydowanie różni się od swojego poprzednika, poza charakterystycznym kształtem klamek i przetłoczeniach na drzwiach trudno rozpoznać w nim geny pierwszej generacji. Z racji wysokiej ceny pojazdu nowego, auto nie jest zbyt popularne na polskich drogach. Póki co, jest jeszcze za wcześnie, by można było mówić o typowych dolegliwościach. Do serwisów zgłaszają się czasami właściciele nowych Twingo z silnikami dCi, w których awarii uległy wtryskiwacze, z reguły jest to jednak wina kiepskiej jakości paliwa.
Samochód opracowano wspólnie z koncernem Daimler, z którym Francuzi – od 2010 roku - związani są strategicznym sojuszem. Technicznym bliźniakiem nowego Twingo jest druga generacja Smarta ForTwo.
W stosunku do poprzedniego wcielenia Twingo samochód zmienił się nie do poznania. Po raz pierwszy w historii modelu Francuzi zdecydowali się na zastosowanie pięciodrzwiowego nadwozia. By ukryć optycznie obecność tylnych drzwi ich klamki wkomponowano w słupek C. Projektując kształty karoserii styliści wzorowali się nie tylko na pierwszej generacja Twingo ale również na popularnym w latach osiemdziesiątych Renault 5. Nawiązania do kultowego modelu znaleźć można m.in. w kwadratowych kształtach przednich reflektorów.
Auto powstało w oparciu o nową płytę podłogową przystosowaną do montażu jednostki napędowej z tyłu nadwozia. Oznacza to, że nowe Twingo napędzane jest na koła tylnej osi, co zapewnić ma autu lepszą zwrotność.
Na początku 2019 roku Twingo zostało poddane modernizacji. Największą zmianą stylistyczną jest rezygnacja z charakterystycznych, okrągłych świateł do jazdy dziennej zlokalizowanych obok reflektorów głównych. Zastąpiły je paski LED-owe umieszczone dookoła reflektorów. Inny jest również przedni zderzak i osłona chłodnicy.
Z tyłu również pojawił się nowy zderzak, a także światła zespolone o nowym kształcie. Reszta zmian jest typowa dla liftingów - pojawiły się dwa nowe kolory, felgi o nowym kształcie, czy zmienione listwy na drzwiach.
Zmiany we wnętrzu ograniczono do detali, jak nowy lewarek skrzyni biegów, czy zamykany schowek przed pasażerem.