Skoda Octavia IV 1.5 TSI 150 KM
Skoda Octavia
Skoda Octavia to jeden z najważniejszych modeli w ofercie czeskiego producenta i prawdziwa lokomotywa sprzedaży. Samochód obficie czerpie z niemieckich rozwiązań technicznych (silniki, zawieszania, płyty podłogowe), oferując przy tym bardziej przystępne ceny.
I generacja Octavii debiutowała w 1996 roku, w 2004 na rynek weszła druga generacja tego modelu. Samochód ten produkowano aż do 2013 roku, gdy prowadzono Octavię III.
Skoda Octavia IV
Nowa Octavia jest większa i szersza niż jej poprzedniczki. Zarówno wersja Combi, jak i Liftback mają 4689 mm długości oraz 1829 mm szerokości. Rozstaw osi to 2686 mm. Pojemność bagażnika to 640 l w wariancie Combi i 600 l - w wersji Liftback. We wnętrzu pojawiło się dwuramienna, wielofunkcyjna kierownica. Deska rozdzielcza została przeprojektowana, ma modułową budowę. W centralnym punkcie znajduje się duży, wolnostojący wyświetlacz. W Octavii nowej generacji po raz pierwszy dostępne są ergonomiczne, elektronicznie sterowane fotele przyjazne dla kręgosłupa. Fotele posiadają regulację położenia, głębokości samego siedzenia, podporę odcinka lędźwiowego oraz funkcję masażu.
Zupełna nowość to no hybrydowa (plug-in) Skoda Octavia iV wyposażona jest nie tylko w akumulator rozruchowy 12 V, umieszczony w bagażniku, ale również w wysokonapięciowe akumulatory litowo-jonowe o pojemności 37 Ah (13 kWh). Dzięki temu auto może przejechać nawet do 60 km (WLTP), wykorzystując wyłącznie energię elektryczną.
Octavia iV dysponuje mocą systemową 150 kW (204 KM) oraz maksymalnym momentem obrotowym 350 Nm. Wyposażony jest też w sześciobiegową skrzynię DSG obsługiwaną elektronicznie w technologii shift-by-wire. Samochód można ładować wykorzystując standardowe gniazdko elektryczne 230 V lub ładowarkę ścienną o mocy do 11 kW. Ponadto akumulatory ładują się także podczas jazdy i hamowania odzyskując energię w procesie rekuperacji. Octavia iV występuje w dwóch rodzajach nadwozia, Liftback oraz Combi w wersji wyposażenia Ambition i Style. Octavia iV dostępna jest również w usportowionej wersji RS iV, która dysponuje mocą 245 KM.
Druga nowość to uterenewiona wersja Scout. Dłuższy i szerszy od podstawowej wersji samochód charakteryzuje się większym o ok 15 mm prześwitem. Po raz pierwszy w historii modelu w wersji Scout pojawia się najsilniejsza jednostka napędowa: silnik 2.0 TDI Evo o mocy 147 kW (200 KM), momencie obrotowym 400 Nm oraz napędzie 4x4. Dzięki temu samochód może ciągnąć za sobą przyczepę o masie sięgającej nawet 2000 kg.
Silnik
To następsca wielokrotnie nagradzanego, acz uznawanego za usterkowy (dotyczy modeli sprzed 2012 roku) silnika 1,4 l tSI. Konstrukcyjnie 1,5 l TSI coraz bardziej upodabnia się do silnika wysokoprężnego. To pierwszy na świecie, produkowany na masową skalę, motor benzynowy z turbosprężarką o zmiennej geometrii. Dzięki niej i zmodyfikowanemu układowi chłodzenia powietrza doładowującego maksymalny moment obrotowy – 200 Nm - rozwijany jest już przy 1300 obr./min. Wartość ta utrzymywana jest aż do 4500 obr./min, co pozwala oczekiwać świetnej elastyczności i reakcji na gaz.
Podobnie, jak w Dieslach, w silniku 1,5 l TSI (oznaczenie producenta EA211 TSI evo) zastosowano bezpośredni wtrysk paliwa systemu Common Rail. Czwarte już wcielenie układu bezpośredniego wtrysku osiąga bardzo wysokie ciśnienie - 350 barów - co pozwala na skrócenie czasów wtrysków i samych dawek paliwa (niższa emisja spalin).
Tuleje cylindrowe wykończono w technice APS (atmospheric plasma spray). Polega ona na plazmowym nanoszeniu specjalnej powłoki optymalizującej tarcie (powierzchnia lepiej współpracuje ze środkami smarnymi tworząc specjalne „kieszonki” poprawiające przyczepność filmu olejowego). To z kolei sprawia, że tuleje mają wyższą odporność na korozję i zdecydowanie większą trwałość. Takie rozwiązanie sprawiać ma, że silniki świetnie współpracować będą z hybrydowymi układami napędowymi, w których jednostki benzynowe bardzo rzadko pracują w optymalnych temperaturach.
Po stronie nowości zastosowanych w EA211 TSI evo zaliczyć też można sterowany hydraulicznie system zmiennych faz rozrządu czy – kontrolowane elektronicznie - pompy oleju i cieczy chłodzącej. Standardem jest system dezaktywacji cylindrów ACT.
Najgorszymi doradcami przy zakupie samochodu używanego są emocje. Dlatego właśnie w opisach modeli kładziemy nacisk na te informacje, które mogą przydać się w podjęciu ostatecznej decyzji oraz przy oględzinach auta. Staramy się ująć w opisie najczęściej występujące usterki danego modelu, a także podpowiedzieć, na jakie „przygody” powinniśmy być przygotowani po zakupie. Oczywiście nie każdy musi zgadzać się z naszymi opiniami, jednak mają one swoje podstawy we wnikliwych analizach rynku. Pamiętajcie, że nasz opis w żadnym wypadku nie ma na celu bezkrytycznego wychwalania danego modelu. To raczej surowa, chłodna ocena konkretnego auta, zachęcająca do równie pesymistycznej kalkulacji kosztów. Zawsze trzeba mieć bowiem na uwadze to, że cena zakupu używanego pojazdu jest dopiero początkiem wydatków.
Ostatnia zmiana: 2024-07-26