chceauto.pl
x
Skoda RS. Znasz jej historię?

Skoda RS. Znasz jej historię?

Porady i rynek
Redakcja ChceAuto.pl 2014-07-01
Ponad 100 lat temu, w roku 1901, założyciele Skody – Václav Laurin i Václav Klement – rozpoczęli swoją przygodę ze sportami motorowymi, a rajdowe życie firmy zainaugurował wyścig Klementa w Paryżu. Od tamtego czasu wiele się zmieniło, a marka Skoda stała się znaczącym graczem na arenie motorsportu.

Oznaczenie „RS”, pochodzące od angielskich słów Rally Sport, pojawiło się po raz pierwszy w historii marki wiosną 1974 roku, wraz z prezentacją modeli 180 RS oraz 200 RS. Trzy prototypy (jeden 180 RS i dwa 200 RS), przygotowywane wówczas do homologacji, przeszły swój bojowy chrzest na trasie Rajdu ŠKODA, przodka popularnego obecnie Rajdu Bohemia.

Skoda RS
Skoda RS
Pojazdy, w założeniu przeznaczone do rajdów w grupie B5, opracował fabryczny dział Skoda Motorsport, a ich zadaniem było przełamanie hegemonii kierowców korzystających z zachodnioeuropejskich konstrukcji, zwłaszcza samochodów Alpine A110. O ich właściwą siłę napędową dbały prototypowe silniki OHC wywodzące się z programu Š720 – nowego pojazdu wielkoseryjnego Skody o całkowicie nowej koncepcji konstrukcyjnej. W odmianie 180 RS silnik o objętości 1771 ccm dysponował mocą 154 KM przy 6250 obr./min, a dwulitrowa odmiana w 200 RS – 163 KM przy 6000 obr./min. Silniki były łatwo zamienne, co pozwalało na łatwą konfigurację pojazdu wyczynowego pod kątem wymagań poszczególnych zawodów. W zależności od zastosowanych przełożeń, samochody osiągały prędkość ponad 210 km/h.

Prototypy te wykorzystywały również szereg podzespołów od uznanych dostawców. Skrzynie biegów, pochodzące początkowo od Tatry, zastąpiono wkrótce pięciostopniowymi przekładniami Porsche, z całą pewnością nie spodziewając się, że marki Skoda i Porsche będą w przyszłości współtworzyć jeden koncern. Na liście renomowanych podzespołów znalazły się też sprzęgło Fichtel&Sachs, amortyzatory Koni Sport i układ hamulcowy z elementami firmy Girling.

Skoda RS
Skoda RS
Skody 180 RS i 200 RS pojawiały się na trasach licznych zawodów w sezonach 1974 oraz 1975 z fabrycznymi załogami Srnský – Syrovátko (180 RS), Horsák – Motal oraz Šedivý – Janeček, które niejednokrotnie stawały na podium. W tym czasie ciężar prac konstrukcyjnych był już jednak przesunięty na pojazd w niższej klasie pojemnościowej – rodziła się legendarna Skoda 130 RS, homologowana ostatecznie w sezonie 1975. Rozwój prototypów 180 RS/200 RS został wstrzymany, do dziś zachowały się dwa egzemplarze.

130 RS (Typ 735) - riposta marki na zanik grupy B5, dzieło konstruktorów Čecha, Sklenářa, Šedivego, Musala, Dvořaka, Štrobacha i innych, okazała się najlepszym samochodem wyczynowym fabryki w całej jej dotychczasowej historii. W obsadzie Václav Blahna-Lubislav Hlávka, Skoda 130 RS przywiozła złoto w klasie z rajdu Monte Carlo 1977, a następnie - dzięki postawie całego teamu - zwycięstwo w kategorii producentów Mistrzostw Europy sezonu 1981. Te i dziesiątki innych sukcesów w zmaganiach rajdowych (seria najwyższch trofeów z RAC Rally z lat 1976-83, złoto Acropolis 1978) i torowych „ereska” odnosiła zawsze w barwach fabrycznych.

Skoda RS
Skoda RS
Skoda 130 RS stała się potężną bronią, tak rajdową jak i torową, używaną przez czechosłowackich kierowców bez skrupułów, częstokroć wobec takich konkurentów z innych grup jak Escorty RS, Celiki, Alfasudy Sprint, Abarthy 131, R5 Alpine i Turbo, R17 Gordini, a także BMW 3.0 CSL. W latach 1975-1981 zbudowano sto kilkadziesiąt egzemplarzy wszystkich odmian Typu 735 i zapewne duża część z nich została zmontowana z części, poza fabryką, przez zewnętrzne firmy przygotowujące samochody wyczynowe na zlecenia indywidualnych zawodników.

Oznaczenie RS powróciło ponownie w roku 2000. Odtąd nie dotyczyło już pojazdów wyczynowych lecz cywilnych, wieńczących ofertę, o odpowiednio podwyższonych osiągach. Można je spotkać na modelach Skoda Octavia generacji 2000-2005, 2005-2013 i najnowszej od 2013 oraz w Skodzie Fabia obu generacji (2003-2007 oraz 2010-2014). Piękna tradycja, w marce ceniącej swą historię, znalazła wspaniałe odwołanie.


Skoda RS. Znasz jej historię? - GALERIA ZDJĘĆ

Skoda RS. Znasz jej historię?Skoda RS. Znasz jej historię?Skoda RS. Znasz jej historię?Skoda RS. Znasz jej historię?

Zobacz także

Test: Skoda Octavia RS – ile sportu, a ile zwyczajnej praktyczności?

Test: Skoda Octavia RS – ile sportu, a ile zwyczajnej praktyczności? 2024-03-02

Skoda Octavia na dobre zadomowiła się na światowym rynku i jest na nim obecna już od ponad 28 lat. To samochód, który od początku doceniany był przede wszystkim za uniwersalną praktyczność, którą oferował w przystępnej cenie. Zawsze był to...
Skoda Octavia RS. Polskie ceny!

Skoda Octavia RS. Polskie ceny! 2020-10-12

Skoda rozpoczyna sprzedaż w Polsce Octavii RS. Po raz pierwszy będzie można wybierać spośród trzech układów napędowych. Na początek w ofercie znajdzie się Octavia RS z silnikiem benzynowym oraz Octavia RS iV z napędem hybrydowym typu plug-in....
Oto Skoda Octavia RS iV

Oto Skoda Octavia RS iV 2020-03-03

Skoda po raz pierwszy wprowadza do oferty model z rodziny RS z hybrydowym napędem typu plug-in. Nowa Octavia RS iV wyposażona jest w spalinowy silnik 1.4 TSI oraz elektryczny silnik 85 kW, zapewniające łączną moc 180 kW (245 KM). Producent zaoferuje...
Skoda Octavia RS iV. Pierwsze szkice

Skoda Octavia RS iV. Pierwsze szkice 2020-02-06

Na salonie w Genewie 3 marca oficjalnie zadebiutuje Skoda Octavia RS IV generacji. Na razie czeska marka ujawniła pierwsze szkice tego pojazdu.To, co najważniejsze, wiemy już od pewnego czasu. Nowa Skoda RS będzie pierwszą Octavią w historii dostępną z...
Skoda Octavia RS IV. Pierwsze informacje

Skoda Octavia RS IV. Pierwsze informacje 2020-01-28

Skoda zdradziła pierwsze informacje o Octavii RS. Samochód zadebiutuje już w marcu na salonie genewskim i po raz pierwszy będzie dostępny aż w trzech różnych wersjach napędowych.Historia emblematu RS sięga 1974 roku, kiedy Skoda po raz pierwszy...
Kodiaq RS już w Polsce. Ceny!

Kodiaq RS już w Polsce. Ceny! 2019-01-23

W polskich salonach debiutuje właśnie pierwszy suv Skody ze znaczkiem RS – model Kodiaq RS. Ceny? Od 193 550 zł. „Usportowiony” model oferowany jest tylko z wysokoprężnym silnikiem 2,0 l Bi-TDI. Podwójnie doładowana jednostka osiąga moc 250 KM i...

NAJCZĘŚCIEJ POSZUKIWANE

Jesteśmy też na Facebook Nasz kanał na YouTube RSS