Subaru XV II Hybrid 2.0 i-S e-Boxer 150 KM
Subaru XV
Subaru XV to nietypowy samochód. Model ten oparto na uterenowionej wersji Imprezy, tak powstały samochód nazwano Imprezą XV. Następnie Impreza oficjalnie z nazwy zniknęła, przez co XV stał się prawdziwym, samodzielnym modelem, chociaż oczywiście nawiązania do Imprezy są widoczne już na pierwszy rzut oka. Auto debiutowało pod koniec 2011 roku, ale w Polsce do sprzedaży wprowadzono je w połowie 2012 roku.
Subaru XVW zamyśle Japończyków Subaru XV ma być miejskim crossoverem, a więc ma rywalizować m.in. z Mitsubishi ASX czy Nissanem Qashqai. Tyle tylko, że to zupełnie inne pojazdy.
XV wyróżnia się już nadwoziem. Jak wspomnieliśmy, nadwozie XV wywodzi się z Imprezy, linie obu pojazdów są identyczne, a minimalne różnice w długości i szerokości to efekt zastosowania innych zderzaków oraz plastikowych osłon błotników. Oczywiście XV jest od Imprezy wyższe i to znacznie (niemal 10 cm), ale to zasługa wyższego zawieszenia, a nie np. innej linii dachu. Tymczasem wspomniane ASX czy Qashaqai to modele zaprojektowane od podstaw, które nie mają odpowiedników wśród klasycznych kompaktów.
To jednak nie koniec różnic. O ile model Nissana i Mitsubishi oferowane są również z napędem tylko jednej osi, to XV, jak każde Subaru, ma wyłącznie napęd Symmetrical-AWD. To oznacza lepsze właściwości jezdne, ale i wyższą cenę.
Co ciekawe, japońscy inżynierowi bardzo sztywno zestroili zawieszenie Subaru XV. Jak na tak wysoko zawieszony samochód, którego wysoki prześwit sugerowałby możliwość eksploatacji w lekkim terenie to dziwne rozwiązanie. Sztywne zawieszenie sprawia bowiem, że nawet na asfalcie można narzekać na brak komfortu... XV w teren więc raczej się nie nadaje.
Subaru XV II Hybrid
Druga generacja Subaru XV zadebiutowała wiosną 2017 roku na salonie w Genewie.
Podobnie jak poprzednik, nowa generacja XV to tak naprawdę uterenowiona wersja Imprezy - tym razem generacji, którą pokazano na początku 2016 roku na salonie w Nowym Jorku, a w Europie dopiero we wrześniu 2017 roku na salonie we Frankfurcie.
Subaru XV zbudowano na nowej, współdzielonej z nową Imprezą, płycie podłogowej. XV ma nadwozie o długości 446,5 cm, szerokości 180 cm i wysokości 161,5 cm. Rozstaw osi to 266,5 cm.
Dzięki nowej płycie podłogowej znacznie wzrosła sztywność nadwozia, to z kolei przekłada się na właściwości jezdne. Producent zmienił również przełożenie przekładnie kierowniczej na bardziej bezpośrednie oraz mocno zmodyfikował nastawy zawieszenia, dzięki czemu auto ma się o połowę mniej przechylać na zakrętach.
Stylizacja nadwozia nie stanowi zaskoczenia. Z przodu w oczy rzuca się heksagonalna osłona chłodnicy i skośne reflektory, które producent nazywa "oczami jastrzęba". Jednym słowem - gdyby nie kilka stylistycznych dodatków, których celem jest "uterenowienie" i gdyby nie podniesione zawieszenie (prześwit wynosi 22 cm), XV i Impreza byłyby trudne do odróżnienia.
Podobnie jak Impreza, Subaru XV ma symetryczny, stały napęd wszystkich kół. Standardem jest system X-Mode, którego celem jest taka optymalizacja pracy silnika, napędu 4x4 i hamulców, by poprawiać właściwości terenowe.
Najgorszymi doradcami przy zakupie samochodu używanego są emocje. Dlatego właśnie w opisach modeli kładziemy nacisk na te informacje, które mogą przydać się w podjęciu ostatecznej decyzji oraz przy oględzinach auta. Staramy się ująć w opisie najczęściej występujące usterki danego modelu, a także podpowiedzieć, na jakie „przygody” powinniśmy być przygotowani po zakupie. Oczywiście nie każdy musi zgadzać się z naszymi opiniami, jednak mają one swoje podstawy we wnikliwych analizach rynku. Pamiętajcie, że nasz opis w żadnym wypadku nie ma na celu bezkrytycznego wychwalania danego modelu. To raczej surowa, chłodna ocena konkretnego auta, zachęcająca do równie pesymistycznej kalkulacji kosztów. Zawsze trzeba mieć bowiem na uwadze to, że cena zakupu używanego pojazdu jest dopiero początkiem wydatków.
Ostatnia zmiana: 2021-01-28