Po trzech latach od wprowadzenia na rynek Audi poddało głębokiemu liftingowi swój flagowy model, czyli A8. Samochód nie tylko zmienił wygląd, pojawiły się również mocniejsze i bardziej oszczędne jednostki napędowe oraz nowe rozwiązania techniczne.
Zmiany stylistyczne są dość duże. Przednia i tylna część pojazdu zyskała całkowicie nowy wygląd, zmieniono nie tylko zderzaki, ale również osłonę chłodnicy i maskę. Pojawiły się nowe - rewolucyjne - reflektory i kierunkowskazy.
Audi A8
Kierunkowskazy zostały wykonane w technologii LED. Składają z punktów świetlnych (18 z przodu i 24 z tyłu) ułożonych w linie. Po włączeniu diody LED będą zapalają się po kolei od wewnętrznej do zewnętrznej (wskazując kierunek skrętu), co 20 milisekund (0,02 s). W efekcie wszystkie punkty zapalą się po 150 ms (0,15 s) i tak w pełnym świetle pozostaną przez kolejne 250 ms (0,25 s). Następnie kierunkowskaz zgaśnie i cały cykl zacznie się powtarzać.
To tylko jedna z nowinek w zakresie oświetlenia, które znajdziemy w nowym Audi A8. Inne to reflektory nazwane Audi Matrix LED. Każdy reflektor składa się z 25 diod, które emitują światło o wysokiej intensywności. Gdy pokładowa kamera A8 wykryje z przodu inny pojazd, specjalne rolety zasłonią wybrane diody, przez co znika ryzyko oślepienia kierowcy innego pojazdu. Natomiast intensywność oświetlenia pozostałej strefy pozostanie bez zmian. W praktyce można więc jeździć cały czas na światłach drogowych, nie przejmując się ryzykiem oślepiania.
Audi A8
Reflektory posiadają również system doświetlania zakrętów, który nie korzysta z informacji o ruchu kierownicy, ale z danych dostarczanych przez GPS. Dzięki temu system wie, w którą stronę skręca droga i z wyprzedzeniem może doświetlić jej odpowiednią stronę.
Nowe A8 ma mniej palić a przy tym oferować lepsze osiągi. Kluczem była więc większa moc i niska masa. Nadwozie A8 wykonane jest niemal w całości z aluminium, dzięki czemu samochód - jak na swoje rozmiary - waży niewiele. Przykładowo masa A8 z silnikiem 3.0 TFSI i napędem wszystkich kół quattro wynosi 1830 kg. A samochód mały nie jest, podobnie jak przed liftingiem, ma 5,14 m długości, 1,95 m szerokości i 1,45 wysokości przy rozstawie osi 2,99 m.
Adui A8 będzie również dostępne w wersji przedłużonej o nazwie A8 L, którą cechuje większy o 13 rozstaw osi (oznacza to identyczny wzrost długości całego pojazdu). Inna wersja specjalna to przeznaczone dla kierowców o sportowym zacięciu S8.
Audi A8
Gama standardowych jednostek napędowych nowego A8 obejmuje dwa silniki benzynowe (3.0 TFSI o mocy 310 KM i 4.0 TFSI o mocy 435, oba mocniejsze niż wcześniej, odpowiednio o 20 i 15 KM) oraz dwa - wysokoprężne (3.0 TDI o mocy 258 KM i 4.2 TDI o mocy 385 KM, ten drugi dysponuje momentem 850 Nm). Nowe A8 okazuje się minimalnie szybsze niż do tej pory, producent obiecuje również niewielki spadki zużycia paliwa.
To jednak nie wszystkie jednostki napędowe, które znajdą zastosowanie w A8. Audi przewidziało również trzy wersje specjalne: sportową, hybrydową i ekskluzywną.
Ta ostatnia to A8 L W12 quattro. Samochód ten zamyka cennik, czyli jest flagową wersją A8. Ma wydłużony rozstaw osi, napęd na wszystkie koła, a napędzany jest silnikiem 12-cylindrowym w układzie W o pojemności 6.3 l i mocy 500 KM. Co ciekawe, producent deklaruje średnie zużycie paliwa na poziomie 11,7 l/100 km, co wydaje się wartością nieco zbyt optymistyczną...
Audi A8
Na przeciwnym biegunie stoi hybrydowe A8, którego źródłem napędu jest silnik spalinowy 2.0 TFSI i jednostka elektryczna. Moc układu napędowego wynosi 245 KM, a moment - 480 Nm. Pojemność baterii nie jest duża - w trybie elektrycznym A8 może przejechać tylko 3 km i to z prędkością nie większą niż 100 km/h.
Fani sportu mogą z kolei wybrać napędzane 520-konnym silnikiem 4.0 TFSI S8. Samochód ten rozpędza się do 100 km/h w 4.2, a średnie zużycie paliwa ma wynosić 10,1 l/100 km.
Wszystkie wersje A8 przekazują moment obrotowy za pośrednictwem ośmiostopniowej, dwusprzęgłowej skrzyni tiptronic.
Audi A8
A8, jako flagowy model Audi, posiada bardzo bogate wyposażenie, również w zakresie nowoczesnych systemów wspomagających kierowca. Wymienić trzeba m.in. system wykrywania pieszych, adaptacyjny tempomat, asystenta pasa ruchu, który może korygować tor jazdy samochodu, czy asystenta parkowania. Nowością jest system HUD, który wyświetla najważniejsze informacje bezpośrednio na przedniej szybie.
Audi A8 po liftingu zadebiutuje na salonie we Frankfurcie we wrześniu. Miesiąc później pierwsze pojazdy pojawią się w salonach. Ceny na rynku niemieckim zaczynają się od 74 500 euro.