chceauto.pl
x
TEST: Renault Captur - definicja kompaktowego SUVa

TEST: Renault Captur - definicja kompaktowego SUVa

Porady i rynek
Redakcja ChceAuto.pl 2023-05-23
Renault Captur pierwszej generacji zadebiutował na rynku w 2013 roku i świetnie wpasował się w zyskujący wtedy na popularności trend na wszelkiej maści „uterenowione” samochody. W 2019 roku ukazała się druga odsłona tego modelu, wnosząca szereg zmian w kabinie, odświeżoną stylistykę i nowe zespoły napędowe. Sprawdziliśmy, czy najnowszy Captur jest godną uwagi propozycją, testując odmianę R.S. Line z silnikiem 1.3 o mocy 160 KM.

Pozwala się wyróżnić

TEST: Renault Captur - definicja kompaktowego SUVa
Niebanalna stylistyka Captura już sama w sobie wyróżnia go na tle popularnej grupy SUVów segmentu B. Dodatkowo wygląd zewnętrzny możemy uatrakcyjnić, wybierając dwukolorowe malowanie, które w czerwono-czarnym zestawieniu prezentuje się bardzo dobrze. Nadwozie ze zgrabnymi proporcjami posiada sporo płynnie poprowadzonych przetłoczeń, które sprawiają, że sylwetka prezentuje się atletycznie i nieco sportowo. Testowana przez nas odmiana R.S. Line jeszcze wzmacnia ten efekt, dodając chociażby przemodelowane zderzaki oraz specjalny wzór 18-calowych felg. Jak na SUVa przystało – dolne partie nadwozia chronione są przez plastikowe nakładki.

Wymiary Renault Captur to: 4227 mm długości, 2639 mm rozstawu osi, 2003 mm szerokości z lusterkami i 1576 mm wysokości. Choć Captur w żadnym wypadku nie jest autem terenowym, to jego prześwit na poziomie 174 mm pozwoli bez obaw pokonywać gorszej jakości drogi i z większą pewnością podjeżdżać pod wysokie krawężniki. Masa pojazdu wynosi 1377 kg, a maksymalna ładowność to 552 kg.

Wnętrze – praktyczne i ze sportowym zacięciem

TEST: Renault Captur - definicja kompaktowego SUVa
Wersja R.S. Line wpływa także na wnętrze samochodu, wprowadzając tapicerkę w ciemnej tonacji urozmaiconą czerwonymi akcentami, kierownicę pokrytą skórą czy wstawki z fakturą inspirowaną włóknem węglowym. Co typowe w tej klasie, środek zdominowany jest przez tworzywa sztuczne, ale wykorzystane tu materiały nie dają powodów do narzekania – są przyjemne w dotyku, nie trzeszczą i przy tym dobrze wyglądają. Pod tym względem nowy Captur poprawił się w porównaniu do poprzedniej generacji. Kabina została w przemyślany sposób zaaranżowana, o czym świadczy duża liczba różnego rodzaju schowków i półek, w tym dwupoziomowa półka w „pływającej” konsoli środkowej.

TEST: Renault Captur - definicja kompaktowego SUVa
Centralny ekran dotykowy o przekątnej 9,3 cala obsługuje multimedia i większość ustawień pojazdu, a pod nim znajduje się jeszcze fizyczny panel do sterowania klimatyzacją. Działa bezprzewodowe połączenie z Android Auto i Apple CarPlay, choć w naszym przypadku system nie chciał w pełni funkcjonować z telefonem z Androidem – niekiedy się rozłączał i brakowało płynności przy obsłudze nawigacji. Kierowca ma do dyspozycji jeszcze jeden wyświetlacz, w postaci 7-calowego cyfrowego zestawu wskaźników – są podstawowe opcje konfiguracji i wszystkie informacje przekazywane są jasno oraz czytelnie. Fabryczne nagłośnienie gra bardzo przeciętnie, więc miłośnikom muzyki polecamy rozważyć opcję domówienia systemu audio marki BOSE.

TEST: Renault Captur - definicja kompaktowego SUVa
Przednie fotele oferują solidne podparcie boczne i wygodną naturalną pozycję, lecz przydałby się nieco szerszy zakres ich regulacji. Siedzi się wysoko, z ogólnie dobrą widocznością, ale i tak krańca mocno opadającej przedniej maski nie widać, więc warto zachować czujność przy parkowaniu. W drugim rzędzie nie brakuje przestrzeni nad głową, a tunel środkowy wystaje tylko odrobinę, więc zmieszczą się tu nawet trzy dorosłe osoby. Kanapa jest przesuwna w zakresie 16 cm, co umożliwia zwiększenie pojemności bagażnika – pamiętajmy jednak, że po przesunięciu kanapy maksymalnie do przodu, trudno będzie tam wygodnie usiąść nawet dziecku. Bagażnik jest krótki, ale za to głęboki, dysponuje podwójną podłogą i w standardowym ustawieniu mieści 404 litry. Po złożeniu oparć tylnej kanapy powstaje dość wysoki próg, a przestrzeń bagażowa rośnie do 1275 litrów.

Jak jeździ Captur R.S. Line?

Pod maską testowanego przez nas egzemplarza znalazł się 4-cylindrowy silnik benzynowy o pojemności 1.3 litra i generujący 160 KM mocy oraz 270 Nm momentu obrotowego. Jednostka benzynowa wsparta jest ponadto układem „miękkiej hybrydy” (mild hybrid). Napęd przekazywany jest wyłącznie na przednie koła za pośrednictwem 7-biegowej dwusprzęgłowej skrzyni automatycznej.

TEST: Renault Captur - definicja kompaktowego SUVa
R.S. Line określa przede wszystkim wersję wyposażenia, więc nie należy spodziewać się tutaj zbyt dużej dawki sportowych wrażeń. Ich namiastkę dostarcza układ kierowniczy, który jest responsywny, pracuje precyzyjnie i z przyjemnym oporem. Dodatkowo sama kierownica z częściowo perforowaną skórą świetnie układa się w dłoniach, a za nią mamy dostęp do dwóch łopatek, którymi możemy ręcznie zmieniać biegi. Silnik zapewnia przyzwoitą dynamikę i bez oznak wysilenia radzi sobie ze sprawnym napędzaniem auta nawet z kompletem pasażerów na pokładzie. Pełen moment 270 Nm dostępny jest już poniżej 2 tys. obrotów silnika na minutę, co przekłada się na wyjątkowo żwawy start z miejsca i całkiem niezły czas sprintu do „setki”, wynoszący 8,6 sekundy. Prędkość maksymalna to z kolei 202 km/h.

Pochwalić warto działanie skrzyni biegów – ta konstrukcja w niczym nie odbiega produkcjom na przykład niemieckim. Automat udanie „wyczuwa” zamiary kierowcy, a przełożenia dobierane są płynnie i bez zbędnego przeciągania. Charakterystykę napędu możemy zmieniać poprzez tryby jazdy, wpływające na układ kierowniczy, systemy kontrolujące jazdę oraz na reakcję silnika i skrzyni biegów.

TEST: Renault Captur - definicja kompaktowego SUVa
Zawieszenie z przodu zbudowane jest na kolumnach McPhersona, a z tyłu zdecydowano się na półsztywną oś. Takie połączenie to udany kompromis między utrzymywaniem stabilności nadwozia a komfortem wytłumiania nierówności. Nie doświadczymy tu miękkości, z której niegdyś słynęły francuskie auta, ale amortyzatory z niwelowaniem standardowych przeszkód radzą sobie bez zarzutu. Układ hamulcowy składa się z tarcz na przedniej osi oraz, co trochę nietypowe, bębnów na tylnej. Przy takiej masie nie powinno to jednak stanowić żadnego problemu i podczas naszego testu nie odczuliśmy, by siła hamowania była zbyt słaba.

Renault Captur - test spalania

TEST: Renault Captur - definicja kompaktowego SUVa
Zainstalowany układ „miękkiej hybrydy” przede wszystkim usprawnia działanie systemu start/stop i już na tym polu spisuje się znakomicie – silnik momentalnie się uruchamia i od razu gotowy jest do pracy. Rozwiązanie to zostało dodatkowo rozszerzone i jednostka spalinowa może być odłączana oraz gaszona nawet przy prędkościach rzędu 90-100 km/h – wystarczy, że odpuścimy nogę z pedału przyspieszenia. Gdy ponownie będziemy chcieli „dodać gazu”, to motor w niemal niezauważalny sposób ponownie się załączy. Ma to realny wpływ na obniżenie zużycia paliwa, które w zakorkowanym mieście oscyluje wokół 6 l/100 km. W obszarach podmiejskich możliwe jest osiągnięcie wyników na poziomie 5,8 l/100 km, a na autostradzie spalanie wzrośnie do około 7,5 l/100 km. Bak mieści 48 litrów benzyny, więc w cyklu mieszanym jedno pełne tankowanie zapewnia przeszło 700 km zasięgu.

Renault Captur – ceny i dostępne wersje

TEST: Renault Captur - definicja kompaktowego SUVa
Bazową jednostką napędową Captura jest 3-cylindrowy 1-litrowy silnik benzynowy TCe o mocy 90 KM, połączony z 6-biegową skrzynią manualną. Silnik ten jest też dostępny z fabryczną instalacją LPG i w nieco mocniejszym wydaniu 100 KM. Ceny rozpoczynają się od 85 500 zł, a wyposażenie podstawowe obejmuje m.in. manualną klimatyzację, światła LED, kolorowy wyświetlacz komputera pokładowego między zegarami czy 7-calowy ekran dotykowy z obsługą Apple CarPlay, Android Auto oraz z łącznością Bluetooth. Wyżej w cenniku znajdują się układy miękkiej hybrydy (od 104 800 zł), bazujące na 4-cylindrowych silnikach benzynowych 1.3. Do wyboru jest moc 140 KM (i skrzynia manualna lub automatyczna) oraz 160 KM (tylko ze skrzynią automatyczną). Jest również wersja pełnej hybrydy o łącznej mocy 145 KM, za którą zapłacić należy co najmniej 131 800 zł. Testowany przez nas wariant R.S. Line z „miękką hybrydą” o mocy 160 KM oznacza wydatek minimum 122 300 zł.

Renault Captur R.S. Line – podsumowanie i nasza opinia

TEST: Renault Captur - definicja kompaktowego SUVa
Renault Captur odpowiada na potrzeby ludzi, szukających kompaktowego SUVa/Crossovera – ma praktyczne i pojemne wnętrze, nie są mu straszne drobne przeszkody „terenowe” i wyróżnia się wyglądem na tle klasycznych kompaktów. Wersja R.S. Line nie dostarcza ekscytujących doznań z prowadzenia, ale za to wprowadza rozsądne połączenie przyzwoitej dynamiki, komfortu na różnej jakości nawierzchniach oraz niskiego zapotrzebowania na paliwo. Pomimo ogromnej konkurencji, Captur ma solidne podstawy, by zyskać klientów. O tym, jak dopracowana i udana jest to konstrukcja, świadczy też fakt, że Captur praktycznie bez zmian został wcielony do oferty Mitsubishi jako nowa generacja modelu ASX.

Tekst i zdjęcia: Michał Borowski

TEST: Renault Captur - definicja kompaktowego SUVa - GALERIA ZDJĘĆ

TEST: Renault Captur - definicja kompaktowego SUVaTEST: Renault Captur - definicja kompaktowego SUVaTEST: Renault Captur - definicja kompaktowego SUVaTEST: Renault Captur - definicja kompaktowego SUVaTEST: Renault Captur - definicja kompaktowego SUVaTEST: Renault Captur - definicja kompaktowego SUVaTEST: Renault Captur - definicja kompaktowego SUVaTEST: Renault Captur - definicja kompaktowego SUVaTEST: Renault Captur - definicja kompaktowego SUVaTEST: Renault Captur - definicja kompaktowego SUVaTEST: Renault Captur - definicja kompaktowego SUVaTEST: Renault Captur - definicja kompaktowego SUVaTEST: Renault Captur - definicja kompaktowego SUVaTEST: Renault Captur - definicja kompaktowego SUVaTEST: Renault Captur - definicja kompaktowego SUVaTEST: Renault Captur - definicja kompaktowego SUVaTEST: Renault Captur - definicja kompaktowego SUVaTEST: Renault Captur - definicja kompaktowego SUVaTEST: Renault Captur - definicja kompaktowego SUVaTEST: Renault Captur - definicja kompaktowego SUVaTEST: Renault Captur - definicja kompaktowego SUVaTEST: Renault Captur - definicja kompaktowego SUVaTEST: Renault Captur - definicja kompaktowego SUVaTEST: Renault Captur - definicja kompaktowego SUVaTEST: Renault Captur - definicja kompaktowego SUVaTEST: Renault Captur - definicja kompaktowego SUVaTEST: Renault Captur - definicja kompaktowego SUVaTEST: Renault Captur - definicja kompaktowego SUVaTEST: Renault Captur - definicja kompaktowego SUVaTEST: Renault Captur - definicja kompaktowego SUVaTEST: Renault Captur - definicja kompaktowego SUVaTEST: Renault Captur - definicja kompaktowego SUVaTEST: Renault Captur - definicja kompaktowego SUVaTEST: Renault Captur - definicja kompaktowego SUVaTEST: Renault Captur - definicja kompaktowego SUVa

Zobacz także

Suzuki Vitara 1.4 BoosterJet 2025 - ani myśli zejść ze sceny

Suzuki Vitara 1.4 BoosterJet 2025 - ani myśli zejść ze sceny 2025-03-31

Suzuki Vitara w obecnej odsłonie jest już na rynku od ponad 10 lat. Dekada w motoryzacyjnym świecie to naprawdę szmat czasu i dość trudno jest wskazać inne przypadki tak długiej obecności danej generacji modelu w salonach. Oczywiście Vitara w jakimś...
Suzuki S-Cross 1.5 DualJet 2025 | Tradycyjne podejście do nowoczesności

Suzuki S-Cross 1.5 DualJet 2025 | Tradycyjne podejście do nowoczesności 2025-03-28

Najnowsze Suzuki S-Cross oficjalnie jest na rynku od 2021 roku i zastępuje model SX4 S-Cross. Jest to przykład auta, które nie jest ciągle modyfikowane według najnowszych trendów. Pod pewnymi względami S-Cross prezentuje podejście do produkcji...
Range Rover Evoque Autobiography D200 - brytyjski arystokrata w mniejszej skali

Range Rover Evoque Autobiography D200 - brytyjski arystokrata w mniejszej skali 2025-02-02

Range Rover Evoque pojawił się na rynku w 2011 roku i jest to najmniejszy samochód z gamy Range Rovera. W 2018 roku pojawiła się druga generacja tego modelu, która niedawno przeszła lifting. Sprawdzamy, czy w tym aucie udało się zawrzeć charakter...
SsangYong Torres Wild 2025 - Próba wyjścia z niszy

SsangYong Torres Wild 2025 - Próba wyjścia z niszy 2025-01-07

Torres zaprezentowany został w 2022 roku i był to pierwszy model, który zapoczątkował nową linię modelową koreańskiego producenta. Torres nie miał bezpośredniego poprzednika i chociażby po jego stylistyce widać, że wyróżnia się na tle innych...
Nissan Qashqai e-POWER N-Design 2024 - hybryda, która jeździ jak elektryk

Nissan Qashqai e-POWER N-Design 2024 - hybryda, która jeździ jak elektryk 2024-12-27

Nissan Qashqai to jeden z pionierów segmentu kompaktowych SUVów i crossoverów, a jego historia zaczęła się już w 2007 roku. Auto produkowane jest cały czas aż do teraz i obecnie w salonach znajdziemy trzecią generację, która zadebiutowała w 2021...
Nissan Juke Hybrid N-Sport 2024 - wielki powrót

Nissan Juke Hybrid N-Sport 2024 - wielki powrót 2024-12-23

Nissan Juke pierwszy raz został pokazany światu w 2009 roku na słynnych targach w Genewie, gdzie wzbudził niemałe zamieszanie ze względu na swój design. Wbrew obawom krytyków, tak ekscentryczny projekt okazał się być odporny na próbę czasu i druga...

NAJCZĘŚCIEJ POSZUKIWANE

Jesteśmy też na Facebook Nasz kanał na YouTube RSS