BMW kończy produkcję modeli i3, jednego z pierwszych masowo produkowanych samochodów elektrycznych.
BMW i3
BMW i3 debiutowało w 2013 roku, stanowiąc wówczas raczej egzotyczną ciekawostkę niż popularny model. Około 8,5 roku później model ten kończy swoją rynkową karierę w zupełnie innych warunkach - samochody elektryczne w swojej ofercie ma już niemal każdy liczący się producent, a Unia Europejska wyznaczyła na 2035 rok koniec samochodów spalinowych.
Koniec BMW i3 nastąpił kilka dni po tym, gdy liczba wyprodukowanych egzemplarzy przekroczyła 250 tysięcy. Samochód dostępny był w 74 krajach całego świata, co ważne dla BMW - we wczesnych latach ponad 80 proc. nabywców i3 nigdy wcześniej nie miało samochodu tej marki.
BMW i3
Konstrukcja BMW i3 była nietypowa. Elektryczny napęd, zawieszenie i akumulator montowano do aluminiowej platformy, natomiast kabina pasażerka była wykonana z tworzywa sztucznego wzmocnionego włóknem węglowym (CFRP), tworząc swego rodzaju "klatkę przetrwania". Ponieważ auto od początku projektowano jako elektryczne, wnętrze, jak na wielkość nadwozia, było obszerne.
BMW i3 napędzane było 102-konnym silnikiem (moc chwilowa wynosiła 170 KM), który umożliwiał osiągnięcie prędkości 150 km/h. Pojemność baterii stopniowo zwiększano z 18,2 kWh, przez 27,2 do 37,9 kWh. Niewielki zasięg (w zależności od baterii, teoretyczny, wynosił od 130 do 245 km) można było zrekompensować wybierając wersję ReX, czyli z silnikiem spalinowym o pojemności 647 ccm, którego zadaniem była praca w trybie generatora i ładowanie akumulatora. Silnik czerpał paliwo ze zbiornika o pojemności 9 litrów. Takie samochód w teorii mógł przejechać do 320 km, nie był jednak czystym pojazdem elektrycznym.
Zakład w Lipsku, gdzie powstawało BMW i3, nadal będzie zajmował się elektromobilnością. Od maja 2021 roku w Lipsku powstają akumulatory, zaś wkrótce uruchomiona zostanie produkcja elementów elektrycznego napędu BMW. A to nie koniec. W przyszłym roku zadebiutuje nowe Mini Coutryman, które będzie miało m.in. wersję elektryczną. Samochód również będzie produkowany w zakładzie w Lipsku.
BMW nie planuje natomiast wprowadzania i3 nowej generacji. Trzeba przy tym pamiętać, że w Chinach oferowany jest samochód o tej samej nazwie, jest to jednak elektryczna wersja BMW serii 3.