Toyota Prius IV FL 1.8 Hybrid 122 KM
Toyota Prius
Prius traktowany jest w kategoriach ojca sukcesu pojazdów z napędem hybrydowym. Auto - niezależnie od rocznika i generacji - cieszy się opinią niezawodnego i zaskakująco trwałego środka transportu. Jego przydatność ogranicza się jednak głównie do miejskiej eksploatacji. W trasie wszelkie zalety posiadania hybrydowego układu napędowego nikną.
Toyota Prius IV FL
Toyota Prius IV została zaprezentowana jesienią 2015 roku na salonie we Frankfurcie.
Samochód zbudowano na bazie nowej platformy TNGA (Toyota New Generation Architecture). Dzięki temu auto ma niżej położony środek ciężkości oraz znacznie lepszą (o 60 proc.) sztywność nadwozia, co przekłada się na właściwości jezdne.
Toyota Prius ma 4,54 m długości (+6 cm w stosunku do poprzednika) i 1,76 m szerokości (+1,5 cm). O 2 cm - do 1,47 m - zmniejszyła się wysokość karoserii. Mimo wykorzystania nowej platformy nie zdecydowano się na zwiększenie - wynoszącego 2,7 m - rozstawu osi.
Nowy Prius otrzymał rozszerzony pakiet Toyota Safety Sense oraz zmodernizowany układ napędowy, który jest lżejszy, bardziej kompaktowy i wydajny. Silnik spalinowy generuje 98 KM, zaś elektryczny - 72 KM, łączna moc układu napędowego to 122 KM.
W marcu 2016 roku debiutował Prius Plug-in Hybrid, czyli wersja, którą można podłączyć do gniazdka sieciowego. Co ciekawe, sam układ hybrydowy układ napędowy się nie zmienił, co oznacza, że jednostka spalinowa generuje 98 KM, a silnik elektryczny - 72 (sumarycznie 122 KM).
Zamontowano jednak większe baterie, której pojemność to 8,8 kWh. W trybie elektrycznym Prius Plug-in może przejechać do 50 kilometrów, prędkość maksymalna w tym trybie wynosi 135 km/h. Czas ładowania za pomocą zwykłego gniazdka wynosi niespełna 2,5 godziny.
Jesienią 2018 roku na salonie w Los Angeles zaprezntowano Priusa AWD-i, czyli wersję z napędem na cztery koła.
System AWD-i korzysta z dodatkowego silnika elektrycznego umieszczonego przy tylnej osi, który współpracuje z pełnym układem hybrydowym napędzającym przednią oś. AWD-i włącza się automatycznie, gdy wymagają tego warunki na drodze. Napęd 4x4 jest dołączany podczas ruszania, przy prędkości do 10 km/h oraz przy wyższych prędkościach, gdy czujniki wykryją śliską nawierzchnię.
Układ napędowy AWD-i jest kompaktowy i lekki, nie wymaga przy tym stosowania wału napędowego ani centralnego mechanizmu różnicowego.
Najgorszymi doradcami przy zakupie samochodu używanego są emocje. Dlatego właśnie w opisach modeli kładziemy nacisk na te informacje, które mogą przydać się w podjęciu ostatecznej decyzji oraz przy oględzinach auta. Staramy się ująć w opisie najczęściej występujące usterki danego modelu, a także podpowiedzieć, na jakie „przygody” powinniśmy być przygotowani po zakupie. Oczywiście nie każdy musi zgadzać się z naszymi opiniami, jednak mają one swoje podstawy we wnikliwych analizach rynku. Pamiętajcie, że nasz opis w żadnym wypadku nie ma na celu bezkrytycznego wychwalania danego modelu. To raczej surowa, chłodna ocena konkretnego auta, zachęcająca do równie pesymistycznej kalkulacji kosztów. Zawsze trzeba mieć bowiem na uwadze to, że cena zakupu używanego pojazdu jest dopiero początkiem wydatków.
Ostatnia zmiana: 2021-01-29