W marcu rynek samochodów osobowych w Unii Europejksiej zmniejszył się po raz pierwszy w tym roku. W skali całej Wspólnoty zanotowano spadek o 5,3 roku. Liczba zarejestrowanych samochodów wyniosła 1 779 599 sztuk. To pierwszy spadek w marcu od zanotowany od 2014 roku.
Czy producenci samochodów mają już powody do niepokoju? Ekspercy z Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego uspokajają - "Należy zauważyć, że rekordowe wyniki dla analogicznego miesiąca osiągnięte w III kwartale ubiegłego roku stanowiły wysoki punkt odniesienia" - czytamy w przygotowanej przez PZPM rynkowej analizie.
Koniunktura zaczyna zwalniać na niektórych rynkach, szczególnie w Wielkiej Brytanii, gdzie sprzedaż w marcu spadła aż o 15,7 proc. Popyt na nowe samochody zmalał również we Włoszech (-5,8 proc.) i Niemczech (-3,4 proc), ale jego wzrost odnotowano we Francji (2,2 proc.) i Hiszpanii (2,1 proc.).
W pierwszych trzech miesiącach 2018 roku (w skali rok do roku) utrzymywał się nieznaczny wzrost (+ 0,7 proc.) popytu na nowe samochody w Unii Europejskiej, pomimo spadku w ubiegłym miesiącu. W kontekście pierwszego kwartału liczba zarejestrowanych samochodów osobowych wzrosła w Hiszpanii (+ 10,5 proc.), Niemczech (+ 4,0 proc.) i Francji (+ 2,9 proc.), podczas gdy popyt na samochody zmniejszył się we Włoszech (-1,5 proc.) i Wielkiej Brytanii (-12,4 proc.). Na uwagę zasługują dobre wyniki nowych krajów członkowskich UE, w których popyt wzrósł już o 11,9% w skali roku. Ogółem w Unii Europejskiej w pierwszym kwartale 2018 roku zarejestrowano 4 171 628 nowych samochodów.
Warto dodać, że w minionym miesiącu w Polsce zarejestrowano 51 669 nowych samochodów osobowych. Wynik jest o 4,5 proc. lepszy niż w marcu 2017 Kołem zamachowym rynku wciąż pozostają firmy, które stanowią aż 69,7 proc. kupujących. Tylko 30,3 proc. nabywców to klienci indywidualni.