Volkswagen Passat B6 2.0 FSI 150 KM
Volkswagen Passat
Passat to podręcznikowy przykład pojazd klasy niższej średniej. Znaczek "samochodu dla ludu" sprawia, że nie jest tak prestiżowy, jak np Audi A4, BMW serii 3 czy Mercedes klasy C ale na tle tych pojazdów może się pochwalić zdecydowanie obszerniejszym wnętrzem i - w większości przypadków - dużo niższymi kosztami eksploatacji. Passaty zyskały sobie opinię aut niezawodnych, trwałych i łatwych w serwisowaniu, chociaż - zwłaszcza w ostatnich latach - twierdzenia te nie zawsze odpowiadają rzeczywistości.
Volkswagen Passat B6
Passat typoszeregu B6 dostępny jest w ofercie Volkswagena od 2005 roku. W 2008 roku samochód poddano niewielkiemu liftingowi. Podobnie jak w przypadku poprzednika jego największą zaletą jest przestronne (chociaż skrzypiące) wnętrze, duże i ustawne bagażniki (sedan 565 litrów, kombi 603 litry) oraz dobre właściwości jezdne.
Niestety z legendarną trwałością poprzedników (np. B4) auto ma raczej niewiele wspólnego. Najczęściej samochód trapią usterki instalacji elektrycznej. Komputer zgłasza różnego rodzaju błędy, figle płata oświetlenie (np. kierunkowskazy w lusterkach, przetwornice ksenonów), czasami pojawiają się usterki czujników deszczu, centralnych zamków, elektrycznie sterowanych szyb i - co bardziej niepokojące - immobilisera.
Samochód ma w swojej historii również głośne akcje nawrotowe. W 2006 roku auta wzywano do serwisów celem usunięcia usterek pękających wsporników chłodnicy oleju (wycieki), silniczka wycieraczek oraz przewodu podciśnienia układu hamulcowego (możliwość utraty siły hamowania).
W 2008 roku kolejna partia samochodów trafiła do ASO by wymienić sterowniki układu kierowniczego (utrata siły wspomagania). Przy zakupie dobrze jest więc sprawdzić, czy interesujący nas egzemplarz był objęty tego typu akcją i czy usterki wyeliminowano. Niestety to nie koniec problemów, jakie trapią tę generację Passata.
Nowy, dwulitrowy silnik Diesla TDI zraził do siebie wielu nabywców. W początkowym okresie produkcji cierpiał z powodu pękających głowic i awarii pomp olejowych. Do typowych usterek jednostek wysokoprężnych zaliczyć też można problemy z przepływomierzem, dwumasowym kołem zamachowym, czy filtrem cząstek stałych. W przypadku tego typu silników uważać należy również na jakoś paliwa - wbrew obiegowej opinii pompowtryskiwacze nie są wcale mniej wrażliwe na tym punkcie niż układ Common Rail. Pompowtryskiwacze co 50-70 tys. km wymagają czyszczenia, w przeciwnym razie może nas spotkać niemiła niespodzianka i auto zatrzyma się gdzieś na trasie.
Wprawdzie większość z wymienionych usterek dotyczy głownie aut z pierwszego roku produkcji, ale Passat B6 z pewnością nie jest już samochodem, któremu można bezgranicznie ufać. Usunięcie nawet błahej usterki może nas kosztować sporo pieniędzy i nerwów. Z diagnozowaniem „elektryki” czasami nie radzą sobie nawet autoryzowane stacje obsługi.
Ostrożnie należy podchodzić do aut ze 160-konnym silnikiem 1.4 TSI. Użytkownicy zgłaszali piski dochodzące z pompy wodnej (Volkswagen informował, że taki urok tego modelu) oraz okazjonalne problemy z wchodzeniem na obroty. Ta usterka kończyła się zapaleniem kontrolki EPC i unieruchomieniem samochodu. Początkowo serwisy wymieniały wtryskiwacze, ostatecznie zdecydowano się na zmianę oprogramowania - niemiecka centrala Volkswagena w listopadzie 2010 roku ogłosiła oficjalną akcję serwisową obejmującą wszystkie modele modele sprzedawane z silnikami 1.4 TSI i wyprodukowane między sierpniem 2008 a majem 2010 (w sumie ponad 71 tys. aut).
Co ciekawe, wszystkie wspomniane wyżej niedoskonałości Passata B6 nie wpłynęły w znaczący sposób na cenę używanych egzemplarzy. Samochód ten wciąż jest znacząco droższy od np. równego wiekiem Mondeo. Czy warto przepłacać? Naszym zdaniem nie, ale w Polsce jest wiele osób, dla których znaczek Volkswagena na atrapie wart jest dopłaty kilkunastu tysięcy zł.
Najgorszymi doradcami przy zakupie samochodu używanego są emocje. Dlatego właśnie w opisach modeli kładziemy nacisk na te informacje, które mogą przydać się w podjęciu ostatecznej decyzji oraz przy oględzinach auta. Staramy się ująć w opisie najczęściej występujące usterki danego modelu, a także podpowiedzieć, na jakie „przygody” powinniśmy być przygotowani po zakupie. Oczywiście nie każdy musi zgadzać się z naszymi opiniami, jednak mają one swoje podstawy we wnikliwych analizach rynku. Pamiętajcie, że nasz opis w żadnym wypadku nie ma na celu bezkrytycznego wychwalania danego modelu. To raczej surowa, chłodna ocena konkretnego auta, zachęcająca do równie pesymistycznej kalkulacji kosztów. Zawsze trzeba mieć bowiem na uwadze to, że cena zakupu używanego pojazdu jest dopiero początkiem wydatków.
Ostatnia zmiana: 2014-01-21
2005-12-17 | Samochody Volkswagen Passat B6 wyprodukowane w Niemczech w fabryce w Emden mogą stwarzać zagrożenie dla życia i zdrowia użytkowników. W samochodach Volkswagen Passsat B6 w przypadku poluzowania nakrętki ustalającej długość drążków kierowniczych może nastąpić utrata założonej przez producenta geometrii zawieszenia przedniego, w postaci zmiany zbieżności odczuwalnej jako drgania kół i konieczność zwiększenia siły kierowania. |
2006-12-20 | W niektórych modelach samochodów Passat typ 3C(B6) mogą wystapić następujące wady: 1. pęknięcie przedniego wspornika chłodnicy oleju napędowego czego powodem są naprężenia termiczne - usterka może spowodować wyciek paliwa, 2. awaria silnika wycieraczek na skutek wilgoci powstałej w wyniku opadów deszczu, 3. pęknięcie przewodu podciśnienia w miejscu jego zagięcia, co może prowadzić do utraty wspomagania siły hamowania.
Usterki dotyczą niektórych samochodów Volkswagen Passat, typ 3C (B6), wyprodukowanych w Niemczech od marca 2005 roku do sierpnia 2006 r. o numerach nadwozi mieszczących się w poniższych zakresach:
WVW ZZZ 3C Z 5 P 000 001 - 003 233 WVW ZZZ 3C Z 6 E 000 051 - 246 222 WVW ZZZ 3C Z 6 P 000 003 - 226 966 WVW ZZZ 3C Z 6 Z 000 019 - 000 255 WVW ZZZ 3C Z 6 9 000 001 - 000 353 WVW ZZZ 3C Z 7 E 000 001 - 057 666 WVW ZZZ 3C Z 7 P 000 001 - 036 002 WVW ZZZ 3C Z 7 Z 000 076 - 000 302 WVW ZZZ 3C Z 7 9 000 001 - 000 014
Kampanią serwisową na rynku polskim objętych było 5543 samochodów. |
2007-04-19 | Niektóre samochody Volkswagen Passat 2.0 TDI wyposażone w silniki wysokoprężne o pojemności skokowej 2.0l TDI z manualną sześciobiegową skrzynią biegów, mogą stwarzać zagrożenie dla życia i zdrowia użytkowników.
W skrajnych przypadkach może dojść do wzrostu temperatury i powstania płomienia w okolicach sprzęgła w wyniku ocierania uszkodzonego dwumasowego koła zamachowego o obudowę skrzyni biegów. Wada jest spowodowana zwiększonym przekrojem otworu dławika w odpowietrzniku układu wyprzęgnika sprzęgła.
Usterka dotyczy samochodów Volkswagen Passat 2.0l TDI wyprodukowanych w Niemczech, o poniższych numerach nadwozi:
WVW_3C_6E 000057 - WVW_3C_6E 048020 samochody wyprodukowane od września 2004 r. do czerwca 2005 r. WVW_3C_6P 000013 - WVW_3C_6P 022951 pojazdy wyprodukowane od października 2004 r. do czerwca 2005 r. |
2008-03-07 | W niektórych samochodach VW Passat, podczas uruchamiania zimnego silnika może zostać przeciążony napęd pompy oleju. W konsekwencji może to doprowadzić w pojedynczych przypadkach do awarii smarowania i zatarcia jednostki napędowej. Wada dotyczy samochodów Volkswagen wyprodukowanych w Niemczech od 2006 do 2007 r.
Zakres numerów VIN wadliwych samochodów: WVW*3C*6E001678 - WVW*3C*6E239950 WVW*3C*6P000075 - WVW*3C*6P226975 WVW*3C*7E000001 - WVW*3C*7E227984 WVW*3C*7P000001 - WVW*3C*7P157295 WVW*3C*6Z000038 - WVW*3C*6Z000054 |
2008-05-02 | w niektórych samochodach VW Touareg i Passat, podczas uruchamiania zimnego silnika może zostać przeciążony napęd pompy oleju. W konsekwencji może to doprowadzić w pojedynczych przypadkach do zatarcia silnika i uniemożliwienia dalszej eksploatacji samochodu. Poniżej numery VIN samochodów objętych akcją: WVW*3C*6E001678 - WVW*3C*6E239950 WVW*3C*6P000075 - WVW*3C*6P226975 WVW*3C*7E000001 - WVW*3C*7E227984 WVW*3C*7P000001 - WVW*3C*7P157295 WVW*3C*6Z000038 - WVW*3C*6Z000054 |
2008-12-19 | W niektórych samochodach Passat i Passat CC, w przypadku uszkodzenia sterownika układu kierowniczego, istnieje możliwość chwilowego zakłócenia działania tego układu podczas parkowania lub ruszania z miejsca zaraz po uruchomieniu pojazdu.
Wada dotyczy samochodów wyprodukowanych w Niemczech pomiędzy 15 sierpnia a 23 września 2008 r. W Polsce kampanią serwisową objętych jest 16 samochodów numerach nadwozi (VIN) z poniższych zakresów: WVW ___ 3C _ 9 E 023951 do 057828 WVW ___ 3C _ 9 E 515773 do 523742 XW8 ___ 3C _ 9 G 004211 do 004323 WVW ___ 3C _ 9 P 026694 do 031381 |